C
S sprucetwig skrev:
Kolla bara att den funkar med UDR innan du beställer.
Checklista för installationskrav, inkluderar verktyg och specifika modeller för WAN-failover utrustning.
 
D Derbyboy skrev:
Jo 4G-abonemanget tickar en hel del pengar om jag ska ha ett abonemang med ok mängd sur
Näe, Tele2 Wifi-To-Go laddar du med en viss mängd surf (tex 15Gb/249:- ), sen fyller du bara på om det tar slut eller gått 12mån sedan sista påfyllning.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
C
S sprucetwig skrev:
Verkar som vanligt vara lite otydligt från Ubiquiti, enligt forumet ska det fungera
Står i och för sig inget där om att just WAN failover-funktionaliteten fungerar med UDM, vilket är vad systemkravet handlar om. I sig fungerar den väl i princip med vad som helst.

Har själv USG-PRO och den är ju inte heller med på listan vilket gjorde att jag avfärdade LTE-PRO som ett alternativ. Men det kan så klart vara att listan inte är komplett helt enkelt och att det fungerar ändå.
 
Jag kan rekommendera TP-Links Archer MR***. Innan jag nyss fick fiber i stugan använde jag min Archer MR600 med ett extra data-sim från jobbet och det fungerade utmärkt. Nu har fibern nyss blivit installerad och efter att ha testat att helt enkelt bara "rycka kabeln" så är jag nöjd med fail over-funktionen. Men har bara haft fiber ett par veckor så jag har inte hunnit testa så mycket.

Nackdelen med Archer MR***-serien är att även om dom utan vidare räcker till normala behov är aningens trötta och inte fixar många anslutningar etc. Till skillnad från deras övriga något dyrare line up som är både väldigt kompetenta och prisvärda. Men för lite hem-automation/övervakning etc. ska Archer MR*** räcka bra.
 
B Bästerortarn skrev:
Nackdelen med Archer MR***-serien är att även om dom utan vidare räcker till normala behov är aningens trötta och inte fixar många anslutningar etc.
Här rullar 2 jobbdatorer med ständig uppkoppling via VPN & samtidig streaming på 1-2 Chromecast utan problem.
 
L lat skrev:
Här rullar 2 jobbdatorer med ständig uppkoppling via VPN & samtidig streaming på 1-2 Chromecast utan problem.
Ok
 
D Derbyboy skrev:
Kikat lite på den men dyr. Jag har ju en kanonrouter så vill bara åt funktionen med att växla över på 4g.
Ska du ha en kontinuerlig standby-lösning så satsa på en seriös modell som går att konfigurera så failover och fallback fungerar och blir stabilt.

Vad är det för router du har? Det kanske går att konfigurera om en LAN port till en extra WAN failover port?

Är du bara ute efter att få igång ditt LAN hemma tillfälligt och inte har så höga krav så funkar viken billig 4G-router som helst som har ethernetanslutning. Även om det är ”fel” så funkar oftast dubbla routrar (vilket ger dubbla NAT och en extra brandvägg för spel att ta sig igenom).
Koppla bara din kanonrouters WAN till den billigare 4G-routerns LAN. Klart. :p

Har man en bra Wi-Fi-router (gamingrouter eller lite nördigare proffsrouter) vill man kanske inte byta ner sig allt-i-ett-pryl 4G/5G Wi-Fi-router. Vill man ligga på topp med en 5G access som modem får man nog anstränga sig lite.
Googlade, hittade en 5G-router för 9000kr som enligt manualen endast kunde konfigureras som modem med USB och då endast med Windows. Manualen varnade Mac-användare från att prova då usbdrivrutinerna inte fungerar med Mac och de inte heller kan accessa modemet/routern via ethernet eller Wi-Fi efter konfigurationsändringen. :oops:


För mig funkar ”byrålådsfailover”. Man plockar fram 4G-modemet när man behöver det och jackar in det i routerns WAN-port när fibern inte fungerar. Jag har behövt det som backup pga (fel i) operatörernas administrativa rutiner vid flytt eller operatörsbyte, inte på grund av något ”riktigt” fel på fibernätet.
 
Jag har en Dream Router
 
Dream Router kan tydligen inte konfigureras för två WAN portar (med reservation för att inte lita blint på vad som skrivs på forum :rolleyes: ) vilket är en förutsättning för lastbalansering eller failover.

Då blir enklaste lösningen ett 4G-modem som kopplas ”i serie” med WAN porten och som är transparent i normalfallet men tar över vid fel. Då fungerar dessutom brandväggar och portöppning för spel på samma sätt.

Notera att det inte är vad failover i en enkel 4G-router menar med failover eftersom den ersätter din befintliga router.

Eller sätta en extra proffsrouter emellan som konfigureras för att hantera failover.
 
Mja, Unifi LTE Pro konfigureras inte på samma vis som failover för två WAN-portar, så det är en sanning med viss modifikation. Jag har exempelvis en UDM Pro med en LTE Pro inkopplad. Den kan man sätta var man vill i nätverket där du har bra anslutning till mobilnätet.

LTE failover är implementerat på ett helt annat vis i Unifi OS och även om det inte står i dokumentationen så verkar det fungera utmärkt för de som testar.
https://community.ui.com/questions/U-LTE-Pro-EU-for-UDR-EU/4681cbbe-770b-471d-90a5-2179d89f3353
https://community.ui.com/questions/...f#answer/f270e91d-896e-42be-9ef1-922f19c1b6a1
https://stadt-bremerhaven.de/unifi-lte-pro-mobilfunk-backup-fuers-unifi-netz-ausprobiert/

Dvs, du kan inte köra en generell failover till valfri annan WAN-anslutning med en UDR, det klarar inte hårdvaran, men det går bra med Unifi's egna LTE Pro
 
Jag har kommit vidare nu med min lösning.

Kör ett Huawei LTE helt separat från Unifi. Tog hem allt från landet för att testa lite och vill kunna köra LTE-modemet som brygga till min vanliga router. Ha kommplar upp sig mot LTE som bryggar till routern.

Det går bra att koppla upp telefonen till LTE och sen vidare ut på nätet via routern men så fort jag kopplar upp HA (trådlöst till LTEi) så kopplar HA ner efter några sekunder men bara när jag sätter modemet i brygga till routern. Kör jag via 4g så behåller HA kopplingen till LTE.

Långskott men har någon tips om vad det kan vara?
 
Funderar på en TP-Link MR400 men bli osäker på om det kommer fungera med backup 4G om jag kopplar den mot min befintliga router (som delar ut IP) och att den sen växlar över till 4G om fibern bryts. I första läget ska dne ju inte dela ut IP men när den går mot 4G måste dne ju dela ut IP. I första läget fuingerar dne ju mer som en AP.
 
Kan du inte ta din raspberry och konfigurera den som failover router?
En länk från fiber på wanporten och mobila via usb?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.