Hejsan, jag skulle behöva råd/tips kring vår värmepump. Vi använder jordvärme. Och jag har fortfarande efter 4 år inte riktigt bra koll på pannan. Vårt hus är rätt stort 280+ kvm. Men alla säger jordvärme är så himla bra. Vi har dock hög förbrukning, för 2 år sen bytte vi alla fönster på entre’ plan och dörrar. Förväntade oss mindre uppvärmningskostnader men den står densamma. Stängt av elpatronerna så de ej slår till. Bifogar alla nuvarande inställningar (finns väldigt många). Och tar tacksamt emot råd och tips på hur jag kan göra för att kanske förbättra något. Tusen tack på förhand.
 
  • Digital display på en apparat visar temperaturjusteringsmeny på svenska, med knappar och ON/OFF-switch synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar värmepumpens driftinformation, aktuell temperatur, och stopptemperatur på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med teknisk information, modellnamn "Greenline HTE7", spänning, effekt, CE-märkning, delvis suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på apparat med knappar, text "Extra tork", "tid kvar", ljusa indikatorlampor ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med menyalternativ, ikoner för handkontroll, text "0dags 15dag 30dag Tillbaka ändra".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en apparat med temperaturinställningar, gröna indikatorlampor, knappar för att justera värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm visar temperaturinställning, "Värmebärare Ut GT8 39.9°C", omges av knappar, två gröna indikatorljus aktiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en uppvärmningsanordning som visar temperaturinställningar, med gröna LED-lampor lyser ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display visar "Temperaturvaktning", "Kompressor ÖT6" och touch-knappar för på/av och navigation, gröna lysdioder tända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel, gröna lysdioder, text på skärm, finger, knappar, inställningar för teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital panel på apparat med text, knappar, gröna lysdioder, texten "Extra givare GT3" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display visar "Värmepump tim 5345tim". Gröna indikatorlampor och knappar under. Apparatpanel, möjligen för värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm visar temperaturinställning för värmebärare, 32.5 grader Celsius, med navigeringsikoner nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel med LCD-display, svensk text "Tillskott tim" och peksymboler, tre gröna lysdioder ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en enhet, möjligen en värmepump eller termostat, med knappar och indikatorlampor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på maskin med svenska texter, knappar, gröna lysdioder, inställningar för ventilationssystem eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en apparat med texten "5 dag 8 tim 41 min", knappar under, märke "GREENLINE" undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett spishälls kontrollpanel med påslagna zoner och en digital display som visar inställningar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av diskmaskin med timer, touch-knappar, och lysande ikoner. Texten är på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på vitvaror, fingrar som trycker, text "Blockerat tillskott", indikerar varuinställning eller felmeddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobias Bengtsson1 skrev:
Hejsan, jag skulle behöva råd/tips kring vår värmepump. Vi använder jordvärme. Och jag har fortfarande efter 4 år inte riktigt bra koll på pannan. Vårt hus är rätt stort 280+ kvm. Men alla säger jordvärme är så himla bra. Vi har dock hög förbrukning, för 2 år sen bytte vi alla fönster på entre’ plan och dörrar. Förväntade oss mindre uppvärmningskostnader men den står densamma. Stängt av elpatronerna så de ej slår till. Bifogar alla nuvarande inställningar (finns väldigt många). Och tar tacksamt emot råd och tips på hur jag kan göra för att kanske förbättra något. Tusen tack på förhand.
 
  • En skärm visar tidsinställningar i minuter och sekunder, med knappar och två gröna lampor ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för utrustning med touchknappar och digital skärm visande text och siffror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar "Sommartidkoppling", tid och temperatur, på en apparat med knappar och lysande indikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-skärm på värmeanläggning visar temperaturdifferens, knappar för justering nedanför, logotyp "NIBE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på en enhet visar "Finjustering värme", två gröna lysdioder, ON/OFF-symbol, kontrollknappar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en trött, gammal och för liten värmepump för huset... har du ens varmt inne utan elpatron?
 
Du har fler timmar på tillskott än värmepumpen, så det känns ju tokigt. Nu har jag ingen koll på IVT men är du säker att elpatron är blockerat? Och vad har du för förbrukning?

Edit, såg inte att den var så pass gammal, har timräkningen gått varvet runt på kompressordrift kanske?
 
Redigerat:
M -MaH- skrev:
Du har en trött, gammal och för liten värmepump för huset... har du ens varmt inne utan elpatron?
Är det så pass? Jag är helt ny på det här träsket. Vad skulle jag behöva för någon ? Jadå det är absolut helt okej varmt här inne, nu när det närmar sig -10 så känner man dock av att den inte klarar av det, men att slå elpatronerna igen vid dessa elpriser är inget alternativ tyvärr. Är ju ett gammalt tegelhus från 1918 ursprungligen som renoverats upp.
 
V ViktorHg skrev:
Du har fler timmar på tillskott än värmepumpen, så det känns ju tokigt. Nu har jag ingen koll på IVT men är du säker att elpatron är blockerat? Och vad har du för förbrukning?

Edit, såg inte att den var så pass gammal, har timräkningen gått varvet runt på kompressordrift kanske?
helt säker på att den är avstängd. Har läst att den nollas efter x antal timmar (vilket känns galet), så det kan nog stämma..
 
Men vad har du för förbrukning?
 
V ViktorHg skrev:
Men vad har du för förbrukning?
Drygt 30 000kWh om året
 
Om värmepumpen går som den skall, vilket det ser ut som, och klarar av att hålla huset lagom varmt utan eltillskott så finns det inte så jättemycket att göra.
Lägg undan pengar så du har råd att köa en ny pump. Den kommer nog inte att hålla så länge till...
 
T Tobias Bengtsson1 skrev:
Drygt 30 000kWh om året
Ojdå, jo det var mycket. Jag har hälften på en lika stor pump (och gammal Nibe) i Norrbotten, förvisso är uppvärmningsytan hälften källare, men ungefär lika stort.
 
Vi har en CT 9, och 200 kvm BOA och 100 kvm källare. ’Bor i Mälardalen. Gör av med ca 20.000 Kwh per år
 
V ViktorHg skrev:
Ojdå, jo det var mycket. Jag har hälften på en lika stor pump (och gammal Nibe) i Norrbotten, förvisso är uppvärmningsytan hälften källare, men ungefär lika stort.
jo tack… jag anser också det och blir inte riktigt klok över varför det ens är så. Nu ligger vi på runt -7 här i Skåne och en förbrukning på mellan 65-80 per dag. Vilket jag anser är rätt galet
 
S saltet skrev:
Vi har en CT 9, och 200 kvm BOA och 100 kvm källare. ’Bor i Mälardalen. Gör av med ca 20.000 Kwh per år
säger mig inte jätte mycket men den kanske är rätt mycket nyare?
 
En HT-C9 bör vara ungefär jämngammal med din, C står för inbyggd varmvattenberedare, och 9 för 9kW värmeeffekt.

Vi har en HT-C9 från 2004 som generellt sett verkar täcka vårt värmebehov (har 175h elspets som troligtvis kommer från när pumpen stannat av olika anledningar)

165kvm +100kvm källare, 70talshus med ganska dåligt isolerade väggar, och tilläggsisolering på vinden.
Bor i sydligaste Skåne, så det är sällan vi får mer än någon vecka med ihållande minusgrader. Då går vår pump 50-60% av tiden. Just nu (-8 ute) kör jag pumpen 10h på natten och 2h på dan. Då orkar den precis hålla temperaturen uppe i huset, och kör hela tiden.
 
C
T Tobias Bengtsson1 skrev:
Drygt 30 000kWh om året
Oj, är det ens möjligt att en 7 kW pump förbrukar så mycket el på enbart kompressordrift och samtidigt lyckas hålla huset varmt när det är kallt ute?
Vi förbrukar runt 10-20% mindre än så med en 17 kW pump, och då går den också mer eller mindre med eltillskott hela vintern.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.