Hej!

Vi funderar köpa ett litet gammalt hus på 84 kvm som är i stort behov av renovering. Huset har en tomt på 600 kvm och man kan få bygglov för att bygga ett hus på 150 kvm enligt detaljplanen. Vi har två alternativ att välja (tror jag):


  1. Bygg till – bygga till 60 kvm för att få ett hus på 144 kvm. Det gamla huset måste också renoveras i så fall.
  2. Bygga nytt – riva gamla huset och bygga nytt på 150 kvm

Min fråga är vilket alternativ är bäst både ekonomiskt och praktiskt.

Mycket tacksam för råd

Tack på förhand
/MS
 
Välkommen till forumet!

Frågan är omöjlig att svara på eftersom vi inte vet hur det gamla huset ser ut eller vilket skick det är i. Hur mycket har du tänkt göra själv och hur lång tid får det ta? Om du med "stort behov av renovering" menar att du ska tilläggsisolera, byta fönster och dörrar, regla upp väggar, lägga om taket, dränera, dra om el och vvs, ja, då blir det nog ungefär samma kostnad som att bygga nytt.
 
Tack för svaret!

Huset är byggd 1947 och man har inte gjort särskild mycket sedan det byggdes. Jag antar att man skall behöva göra de renoveringar du skriver här.

Vet du hur mycket det kostar att riva ett sån stort hus?
 
Det hänger också på om du skall bygga själv eller vill ha totalentreprenad etc....

Vi hade också samma frågeställning och vi valde att riva ner och bygga nytt. Idag är jag mycket glad att jag valde nybyggnation. Vi fick huset som vi ville, på den plats på tomten som vi ville och kännedom av att allt är nytt och fint.

Det billigaste sättet att riva är nog om du kan hitta någon lokal kille som riva huset. De kan ofta ge bort eller trolla bort delar huset så du slipper köra så mycket till tippen.
 
mehdi skrev:
Hej!

Vi funderar köpa ett litet gammalt hus på 84 kvm som är i stort behov av renovering. Huset har en tomt på 600 kvm och man kan få bygglov för att bygga ett hus på 150 kvm enligt detaljplanen. Vi har två alternativ att välja (tror jag):


  1. Bygg till – bygga till 60 kvm för att få ett hus på 144 kvm. Det gamla huset måste också renoveras i så fall.
  2. Bygga nytt – riva gamla huset och bygga nytt på 150 kvm

Min fråga är vilket alternativ är bäst både ekonomiskt och praktiskt.

Mycket tacksam för råd

Tack på förhand
/MS
Vi valde att bygga ut vårt gamla 30-tals hus på 90 kvm. Vi byggde till ca 70 kvm och totalrenoverade resten (nytt badrum på ny plats, ej stambyte då det var gjort, ny planlösning övre plan, delvis nya eldragningar med jordfelsbrytare, nytt kök, nya trägolv och ytskick, nytt tak). Tillbyggnaden innehöll ny tvättstuga/badrum, två sovrum. Summa summarum ca 1,5 miljoner (vill inte veta exakt vad det kostade). Förmodligen hade det varit mycket billigare att sälja och bygga nytt men vi ville behålla det gamla eftersom vi är väldigt förtjusta i både huset, tomten och området! Praktiskt var det ju inte att bo mitt i en byggarbetsplats med tre barn. Dessutom valde vi firman rakt från helvetet och hade en jättejobbig process som slutade i tingsrätten. Men så här tre år efteråt (då jag äntligen kommit över den ångest bygget givit mig) ångrar jag mig inte jag älskar mitt nygamla hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.