X
Hej!
Bor i ett en liten enplansvilla med källare och har luft/vatten värmepump (Nibe) med vattenburna radiatorer. Utegivare.

Bostadsplanet håller en temperatur på 21-22 grader, vilket vi är nöjda med. Källaren däremot har en temperatur på 24 grader. Vilket känns väldigt onödigt.

Hur kan vi sänka temperaturen, enbart i källaren? Sänker jag på pannan så sänks ju temperaturen på båda plan.

Kan man vrida ner termostaten på radiatorna i källaren? Fått för mig att man helst inte ska vrida ner dem.

Tacksam för tips!
 
Det enklaste är att skruva ner termostaterna om du har sådana. Du bör inte skruva ner termostater i det rum där en eventuell innegivare sitter. Men har du ingen innegivare så har du inte det problemet. Vidare bör du ha termostaterna fullt öppna i de flesta rum i huset för att få bra värmefaktor på värmepumpen.
 
Jag tycker du ska justera med förinställningsventilerna på radiatorerna om de finns en sådana.
Dock skulle jag kolla att inte boplans radiatorer är strypta för mycket att det är därför det är kallare där.
Då kan ni ju hamna i varm balans. För då kan det ju vara att ni tom kan sänka kurvan ett hack.
 
X
Okej men då kör jag på det. Blir ju dock i princip hälften av alla radiatorer i huset som måste dras ner.

Alla radiatorer på boplanet är inställda på max och har nu sänkt i källarn. Tyckte jag skruvade ner mkt på alla men fick bara ner temperaturen till 24 (Från 24.8) så får ner och prova att sänka lite mer idag.

Tack för er hjälp.
 
X
Har två olika sorters reglage.
Ena är endast som en svart "kork" så det är svårt att se hur mkt man sänker.

Funkar dessa på samma vis och känner av temperaturen i rummet eller bör man byta ut till en likadan som övriga?
 
  • Termostatventil på radiator med inställningsgrad och skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat med graderingsmarkeringar på en radiatorventil vid två kopparör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett radiatorventilreglage som är täckt av en svart knopp utan siffror eller markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Du råkar inte ha väldigt stora/många radiatorer i källaren? Vid kallare utomhustemperaturer så krävs det ju mindre värmetillskott i källaren än på övervåningen. Har en bekant som har lite samma problem som dig, han överdimensionerade alla radiatorer till förbannelse i källaren för att kompensera för temperaturerna vår/höst. Han verkar dock nöjd för att tvätten torkar rackarns fort säger han.
 
  • Gilla
Erik Muraren Andersson
  • Laddar…
Nu ser jag inte vilken typ av radiatoventiler du har men här är en liten film från MMA om hur man ställer in förinställningen
 
Har bergvärme, men en blandning av äldre och nyare radiatorer.
På de med fast reglering är termostat öppen max, nackdel att behålla termostat är att reglering kan fastna om termosten stänger fullt sommartid. Sedan reglerar jag tempen så att jag får en tempdiff mellan inkommande och utgående, anpassas också efter vad värmepumpen vill ha tillbaka.
På de som saknar fast reglering sitter rattar, som din svarta men snyggare;), och där skruvar jag in den så att det blir en lagom tempdiff.
Sedan kommer du troligvis få strypa ytterligare i källaren. Men du ska nu kolla att du får rätt tempdiff på ugtående och retur från värmepump, ev. justera cirkpump om det är justerbar. Kanske också justera värmekurvan på pumpen.
Och sedan får du hålla på tills det blir rätt på alla ställen.
Utgick från min bergvärme men borde vara lika på luft/vatten.
 
J
X Xole skrev:
Hej!
Bor i ett en liten enplansvilla med källare och har luft/vatten värmepump (Nibe) med vattenburna radiatorer. Utegivare.

Bostadsplanet håller en temperatur på 21-22 grader, vilket vi är nöjda med. Källaren däremot har en temperatur på 24 grader. Vilket känns väldigt onödigt.

Hur kan vi sänka temperaturen, enbart i källaren? Sänker jag på pannan så sänks ju temperaturen på båda plan.

Kan man vrida ner termostaten på radiatorna i källaren? Fått för mig att man helst inte ska vrida ner dem.

Tacksam för tips!
Håll kvar temperaturen i källaren eftersom det även hjälper de övre planen genom golv och väggar. Värme stiger uppåt och så länge du har god värmeenergi underifrån så håller du hela fastigheten med jämn fördelning av energin. Det blir inte billigare att sänka temperaturen i källarplan eftersom du måste kompensera för sänkt temp nedifrån. På sommaren är det också viktigt att hålla en källare varm och torr, eftersom fuktig luft utifrån annars kan sugas ner i källaren med kondens som följd.
 
J
Krokben Krokben skrev:
Du råkar inte ha väldigt stora/många radiatorer i källaren? Vid kallare utomhustemperaturer så krävs det ju mindre värmetillskott i källaren än på övervåningen. Har en bekant som har lite samma problem som dig, han överdimensionerade alla radiatorer till förbannelse i källaren för att kompensera för temperaturerna vår/höst. Han verkar dock nöjd för att tvätten torkar rackarns fort säger han.
Klokt att ha stora radiatorer i nedre regionerna. Det håller källaren varm och torr och givetvis torkar tvätt snabbt. Varm luft får lägre relativ fuktighet. Väldigt smart snubbe och radiatorerna är nog inte "överdimensionerade till förbannelse". Man har ju nytta av detta i våningen ovanför dessutom- kåken mår bra långsiktigt med vältempererad källare. Ett vanligt misstag är för lite effekt i källaren från radiatorerna för att "spara" och övertro på nån liten luftavfuktare som står o brummar i tvättrummet. Håll källaren varm och torr, så som fastigheten var konstruerad som från början! Slipp bekymmer!
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Klokt att ha stora radiatorer i nedre regionerna. Det håller källaren varm och torr och givetvis torkar tvätt snabbt. Varm luft får lägre relativ fuktighet. Väldigt smart snubbe och radiatorerna är nog inte "överdimensionerade till förbannelse". Man har ju nytta av detta i våningen ovanför dessutom- kåken mår bra långsiktigt med vältempererad källare. Ett vanligt misstag är för lite effekt i källaren från radiatorerna för att "spara" och övertro på nån liten luftavfuktare som står o brummar i tvättrummet. Håll källaren varm och torr, så som fastigheten var konstruerad som från början! Slipp bekymmer!
Inlägget du citerar är från 2019. Det börjar bli tröttsamt när du helt omotiverat håller på och lyfter alla gamla trådar om värme i källare. Är du konsult i ämnet och detta är nån form av smygreklam?
 
  • Gilla
  • Haha
uplj och 4 till
  • Laddar…
E Erik Muraren Andersson skrev:
Absolut ingen smygreklam, vad skulle det vara för? Tvärt om! Goda råd för att SLIPPA dyra mögelsaneringar på grund av kallställda källare med fuktskador som följd. Kan däremot tänka mig att luftavfuktar-säljare kanske knorrar om man sagt att man kan kallställa källare och klara sig fint på luftavfuktaren bara, men då ska man komma ihåg att en luftavfuktare bara jobbar lokalt- i rummet där den står. Varm källare löser däremot problemen med fukt i alla utrymmen. Inget fel på luftavfuktare i sig men det är ingen general-lösning för att få en frisk källare- uppvärmd källare ihop med god vent och seriös dränering håller fukt borta utmärkt bra!
Blev du inte blockerad för just detta beteende??
Nu har du tydligen skapat ett nytt konto och fortstätter att bumpa alla gamla källartrådar.
Anmäler allt ditt skräp och hoppas att du blir bannad igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.