L lordi skrev:
Kan mätaren ha blivit felregistrerad och hopblandad med grannen kanske? Det är inte första gången det har hänt. Grannhuset (eller något annat i närheten) kanske är ett obebott fritidshus eller liknande.
Bra tanke men tror inte så är fallet. Bor som sagt centralt med mycket villor omkring, ingen obebodd (y)
 
Alla elmätare ska bytas ut innan 2025 pga nya krav. Så de kommer till dig förr eller senare att göra bytet och då kommer det synas efter bytet att det är fel på gamla förbrukning. Nätbolag har rätt att räkna upp och interpolera mätvärden ganska många år bakåt i tiden. I värsta fall om det är fuskkopplat kan du bli polisanmälas för brott och det är väl en soppa att motbevisa att du är oskyldig vilket i detta fall du är.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Ooli Ooli skrev:
Bra tanke men tror inte så är fallet. Bor som sagt centralt med mycket villor omkring, ingen obebodd (y)
Troligtvis så räknar mätaren inte alla faser om det inte är fuskkopplat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
var det inte en som vart tatt för elstöld nu då?
De gick tillbaka 9 år tror jag.
Grov stöld är väl tio år.
Det jag minns och som är tre år för privatperson är inte om man begår brottet själv och avleder el med mening, utan om något blir knas så att elbolaget är den som gör ett misstag.

Kan ju vara så lätt att man i det här fallet satt fel omräkningsfaktor på elmätaren och bara tar en tiondel av vad det faktiska värdet är.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Ooli Ooli skrev:
Jag förstår, ska ringa dem i veckan och höra med dem(y)
Varför agera om förbrukningen är låg? Du måste ju utgå ifrån att mätaren funkar, och som du skriver har du autogiro så du kollar inte. Ingen risk för otrevligheter i efterhand med andra ord.
 
  • Gilla
Paulina123 och 3 till
  • Laddar…
Det är ett sånt orimligt stort fel att du knappast kommer undan med "inte visste jag" när det uppdagas. Så du bör nog antingen anmäla felet direkt eller lägga undan rejält med pengar.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Varför agera om förbrukningen är låg? Du måste ju utgå ifrån att mätaren funkar, och som du skriver har du autogiro så du kollar inte. Ingen risk för otrevligheter i efterhand med andra ord.
Det är upp till domstolen att agera men finns prejudikat kring liknade fall där HD dömt till kundens fördel.

Finns mer att läsa https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/elmataren-visar-fel/
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Isarheml Isarheml skrev:
Det är upp till domstolen att agera men finns prejudikat kring liknade fall där HD dömt till kundens fördel.
Fast det som står om god tro är: "För att kunden ska ha fullgjort sin betalningsskyldighet räcker det att kunden inte borde ha insett att betalningen var felaktig"

Om man fått en avräkning på 20 kWh en period där 2000 kWh vore mer rimligt så behöver man en bra advokat för att hävda god tro.
 
  • Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Jag gissar att förra ägaren odlat cannabis med väldigt hög elförbrukning till UV ljus och därför förbikopplat mätaren så att förbrukningen ser normal ut. :) Vad är det för huvudsäkringar, om 25A så har de definitivt haft hög förbrukning tidigare, om 16A inte troligt.
/CC
 
Olovlig energiavledning (BrB 8:10) tar förvisso sikte på en situation där den tilltalade själv har manipulerat den elektriska anläggningen och själv tillgodogjort sig elen som avletts. Som brottet är utformat finns dock inte någon förutsättning för ansvar att en åtgärd av skadegörande slag ska ha vidtagits, utan det är tillräckligt att el avleds. Ansvar för brott kan alltså komma att aktualiseras i fråga för den som utnyttjar en förbikoppling som någon annan gjort, tex genom att koppla in ett kylskåp eller slå på en värmepump på en anläggning där en manipulation av elanläggningen redan finns.

Det enklaste är väl att slå en signal till nätägaren? De kommer ju ändå upptäcka eventuella felkopplingar den dagen mätaren byts. Om något, mot förmodan, skulle vara direkt farligt kopplat är det kanske värt att sanera riskerna?
 
Redigerat:
Har du en mätare som visar förbrukningen?
 
Om Ts vill ha ett mått på i vilken härad man kan hamna i vad gäller typisk förbrukning hushållsel för en villa med fjärrvärme så kan jag ge ett exempel på min: ca 15-20 kWh / dygn. Att ha motsv per månad mot elbolaget, ja då måste det finnas andra kraftkällor som går in.
 
  • Gilla
Ooli
  • Laddar…
Bortrest på sommaren drog vårat hus en 5-6 kwh om dagen bara på ventilation, kyl/frys etc.
 
T
Hoppas på återkoppling på hur det här slutar @Ooli

Men, jag hade nog inte påtalat det överhuvudtaget. Däremot hade jag lagt pengarna åt sidan varje månad, på ett sparkonto med någon procent. Sen den dagen det blir fel spelar man helt dum, för du har ju inte gjort något avsiktligt fel. Får du betala allt så har du ju faktiskt sparräntan extra och skulle det dröja kanske 3-5år så är ju det iaf lite pengar du tjänat, har du tur så kanske det dröjer längre..
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Under 400 kWh per månad går nästan inte att förbruka under dina förutsättningar. Så något är absolut fel. Felet är så stort att du "borde" inse att det är orimligt. Elbolaget kan därför kräva dig på pengar retroaktivt. Så anmäl detta omedelbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.