S
Upptäckte att mina Adax-radiatorer i fritidshuset registrerat lite skum förbrukning i juni, 132,3 kWh på en enda dag, inget resten av månaden.

Vi har 4 st 400W och 2 st 1400W, således max 105,6 kWh på ett dygn, så det är i princip omöjligt också.

Bara den månaden som ser ut så, alla andra månader är det rimliga siffror över månadens dagar. Men jag är nu inte lika säker på att jag kan lita på siffrorna i appen. Har någon annan med dessa element också haft udda data eller har bättre koll på hur pålitlig statistiken i appen är?
Energianvändningsdiagram som visar en topp på 132,3 kWh under en vecka i juni 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Råkade ut för samma sak med ett av mina Neo-element i våras.
Det slutade med att jag fick återställa elementet och lägga in det i appen på nytt för att få det att fungera ordentligt igen.
Trist eftersom jag förlorade historiken.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
S SCB skrev:
Råkade ut för samma sak med ett av mina Neo-element i våras.
Det slutade med att jag fick återställa elementet och lägga in det i appen på nytt för att få det att fungera ordentligt igen.
Trist eftersom jag förlorade historiken.
Intressant. Jag gjorde ingenting, eftersom jag inte såg det då. Fastän jag inte har återställt något element verkar det ha varit en engångs-historia. Håller med om att man vill ha historiken. Kanske ska jag fundera på sätt att överföra data någonstans. Appen är ju inte den mest flexibla för att visa historisk statistik.
 
Låter oroväckande om de visar fel. Annars har man ju knappat in effekten för varje element som troligen multipliceras med tiden de är igång per dygn och allt läggs samman för hela huset. Kanske får det också bli en effektmätare i centralen för uppvärmningen. Men de finns väl inte med wifi-övervaknkning för fritidshuset?
 
S
imported_Benno imported_Benno skrev:
Låter oroväckande om de visar fel. Annars har man ju knappat in effekten för varje element som troligen multipliceras med tiden de är igång per dygn och allt läggs samman för hela huset. Kanske får det också bli en effektmätare i centralen för uppvärmningen. Men de finns väl inte med wifi-övervaknkning för fritidshuset?
Precis, den enkla uppföljningen var exempelvis hjälpsam tidigare i år för att få något slags ögonmått på förbrukningen i fritidshuset visavi stödpengarna som betalades ut. Jag anar att det finns massor med andra sätt centralt, men kanske inte så här enkelt.
 
S
Kort uppdatering: mailade Adax support 8 oktober om detta och frågade om vad som hänt. De svarade att de behövde ha konto-id 12 okt och jag svarade dem 14 okt. Jag har nu skickat påminnelser 29 okt och 28 nov. Ännu inte fått ett enda svar sedan 12 okt.

Och det verkar som att man inte kan se mera än 12 månader tillbaka i appen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.