Har köpt ett kök med medföljande 20mm marmorskiva. Passar nästan perfekt, men jag måste kapa av en 10cm på ena sidkanten. Denna kant kommer sitta synligt.

Köket är på plats och bänksskivan lika så, så jag måste kapa på plats. Tänkte ge mig på detta med vinkelkapen. Eftersom snittytan kommer ligga utåt / synlig så undrar jag som glad amatör lite över kvaliteten på olika kapskivor?

Vad är egentligen skillnaden mellan t.ex. "Bosch Professional Diamantkapskiva standard" som kostar strax över hundringen och "BOSCH Best for Marble" som kostar typ 700kr? Båda kapar marmor dugligt enligt vad jag kunnat läsa mig till. Så vad är skillnaden egentligen?

Tar även gärna emot tips på hur man minimerar dammspridning då jag måste kapa den större skivan inomhus.
 
Tror skivorna i fråga är sekundärt, det primära är nog hur sjutton man ska gå tillväga att kapa på ett acceptabelt sätt så att ditt snitt ser acceptabelt ut. Inte för att vara pessimisten här men det kommer vara svårt och speciellt torrkap med vinkelslip utan stöd kommer göra det i princip omöjligt. Någonting på/med skena, extremt finkörning skiva, ev vattenkylning och det kan finnas hopp och även med en sådan uppsättning är nog rådet att såga med någon millimeter mariginal för att sedan slipa ner till färdig ytan
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Hyr en såg för ändamålet
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Tror skivorna i fråga är sekundärt, det primära är nog hur sjutton man ska gå tillväga att kapa på ett acceptabelt sätt så att ditt snitt ser acceptabelt ut. Inte för att vara pessimisten här men det kommer vara svårt och speciellt torrkap med vinkelslip utan stöd kommer göra det i princip omöjligt. Någonting på/med skena, extremt finkörning skiva, ev vattenkylning och det kan finnas hopp och även med en sådan uppsättning är nog rådet att såga med någon millimeter mariginal för att sedan slipa ner till färdig ytan
Har en rätt bra bit över, så jag tänkte träna lite utomhus för att hitta bästa tekniken. Kan ju samtidigt passa på att spänna ngn sorts guide för skivan. Ngt i metall kanske? Vad tror ni?

Att lämna någon m.m. för att sedan slipa ned det sista låter inte heller tokigt. Tack!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hyr en såg för ändamålet
Tack för förslag, men skivan är redan monterad, kan inte ta av den och jag kommer inte komma åt ordentligt med ngt större än vinkelslipen. ‍♂️
 
Grejen är väl att rigga upp maskinen på nån skena, finns inget färdigt får man uppfinna nått.
Plasta in runt med en sjuhelsikes dammsugare, de kommer damma nått fruktansvärt, kapa med vatten på plats är väl inte lämpligt.
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Grejen är väl att rigga upp maskinen på nån skena, finns inget färdigt får man uppfinna nått.
Plasta in runt med en sjuhelsikes dammsugare, de kommer damma nått fruktansvärt, kapa med vatten på plats är väl inte lämpligt.
Nej, kapa med vatten kommer inte att fungera så bra. Men nu har jag slagit till på en sån här till vinkelslipen: 196845-3_C1C0.jpg

Från vad jag har sett på YouTube ser den ihop med en bra grovsug ut att vara VÄLDIGT effektiv på att samla damm. Dessutom får man ju ett rätt skapligt anhåll om man sätter skena bredvid. Det enda jag kommer behöver köra på frihand är sista snutten in mot vägg och där får man väl försöka plasta efter bästa förmåga och efterslipa det som ev. inte blir topprecision på.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.