Jag har i mitt hus två insatser i våra öppna spisar, energikassetten. De monterades in för snart nog 15 år sedan, då man var ganska nybliven husägare, med mindre pengar i kassan. Under alla dessa år har vi kört enstaka brasor, eftersom vi har bergvärme i huset. Så jag har väl inte funderat på hur varmt det blivit, eftersom grundvärmen i huset från början, varit tillräcklig, innan eldning. Men i år, då mitt avtal gick ut på elen, har vi börjat elda en brasa per dag, säg 4-5 kg ved och samtidigt dragitner bergvärmepumen. Temperaturen stiger i huset vid eldning
,absolut. Men vi pratar 1.5 gr ca. En hypotetisk fråga, om jag hade varit rikare då insatserna monterades, och kört keddy/jotul, hade värmeutbytet varit bättre. Dvs, har dessa kassetter avsevärd bättre verkningsgrad?*
 
Nej,

Jag har både energikassetten och Keddy i olika hus.

Visst de är olika, men båda är effektiva.

Det handlar mera om att tätningen i skorsten är tillräckligt bra.
Inte kul att elda år efter år om en stor del av värmen förloras upp genom skorstenen. Mycket slarv vid installationen vanligtvis.
 
B Boende45 skrev:
Nej,

Jag har både energikassetten och Keddy i olika hus.

Visst de är olika, men båda är effektiva.

Det handlar mera om att tätningen i skorsten är tillräckligt bra.
Inte kul att elda år efter år om en stor del av värmen förloras upp genom skorstenen. Mycket slarv vid installationen vanligtvis.
Om tätning mot skorsten är bristfällig, syns inte det då sotaren provtrycker skorstenspipan?
 
F Folka skrev:
Om tätning mot skorsten är bristfällig, syns inte det då sotaren provtrycker skorstenspipan?
Inte hos mig i a f. Jag var tvungen att tilläggsisolera med stenull själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.