A
T tergo skrev:
utan det går det inte att montera stegen

sista inlägget från mig, vill inte förstöra TS tråd mer
men du
T tergo skrev:
utan det går det inte att montera stegen

sista inlägget från mig, vill inte förstöra TS tråd mer
vi förutsätter att allt det redan finns förberett och du gått på toa innan.

hur lång tid tar det då?

om det tar dig 3 timmar för att köra och hyra en ställning, köra hem den, montera upp den, montera takstegen, sedan montera ner ställningen.

låter ju det som jag hade rätt angående 1 timme för takstegen
 
Men skulle hantverkare säga ja till ett sådant uppdrag om man sätter upp stege eller får man fortfarande kalla handen för att regelverket inte efterföljs?
 
Arn83 Arn83 skrev:
Men skulle hantverkare säga ja till ett sådant uppdrag om man sätter upp stege eller får man fortfarande kalla handen för att regelverket inte efterföljs?
följer de regelverket så får du nej, kan möjligt vis gå om du du har en stege med stegfot på men fråga först
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Rickard.
Arn83 Arn83 skrev:
Men skulle hantverkare säga ja till ett sådant uppdrag om man sätter upp stege eller får man fortfarande kalla handen för att regelverket inte efterföljs?
Omöjligt att svara på, det finns så många anledningar att tacka nej till jobb även om det går att utföra lagligt och det utförs väldigt många jobb varje dag ”olagligt”.

Fråga vad aktuell firma kräver för att sedan göra jobbet helt enkelt, är det en engångsgrej kan man ju faktiskt också bara plocka/knuffa undan pannorna och gå på läkten om det är för halkigt på pannorna.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Har hittat hantverkare som gör arbetet för fast pris 1100 kr vilket låter mycket bra.

Men blir lite osäker på vilken typ av taksteg kag ska köpa. Den jag kollat på tidigare var för tvåkupiga tak.

https://www.k-rauta.se/produkt/taksteg-tjb-2-kup-betong-25mm-lakt-t-rod/7331430030088


Finns en annan
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...y4DzYO3SihcQUggq3kGIPYIr-zs6E3rhoCcpAQAvD_BwE

Vilken tycker ni jag ska köpa?

Eller ska jag välja någon helt annan modeller? Takläggaren kunde annars skaffa fram taksteg men jag får i så fall kolla färg och pris med honom så det inte blir någon obehaglig överraskning med färgen eller priset.
 
Vad är för pannor och läkt?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad är för pannor och läkt?
Det är röda tegelpannor

Vet inte riktigt vad läckt är för något men enligt hantverkare som satte upp solpaneler var det någon träskiva under takpappen under pannorna
 
K
Arn83 Arn83 skrev:
Det är röda tegelpannor

Vet inte riktigt vad läckt är för något men enligt hantverkare som satte upp solpaneler var det någon träskiva under takpappen under pannorna
Läkt är reglar som ligger ovanpå takpappen kan man säga. Och de är dom som takpannorna vilar på, så det blir lite luft mellan takpappen och pannorna.
 
För att kunna hitta rätt taktegel,så behöver man veta vilken sorts pannor det är (tegel eller betong,enkupigt eller tvåkupigt)
Hur tjock läkten(regeln som är under pannorna)är
 
Låter som det är bäst att jag överlåter till takläggaren att välja material för att undvika problem.
 
K
Arn83 Arn83 skrev:
Låter som det är bäst att jag överlåter till takläggaren att välja material för att undvika problem.
Det låter som att du inte är den händigaste, och har uppenbarligen även en Tesla. Så det är nog en klok slutsats. Inget illa menat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.