Hejsan! Jag undrar om det finns nån i gruppen som
Byggt ett 1.5 plans hus med källare/suterrängvåning likt denna bild,

är det någon som gjort denna lösning med en Max tillåten byggnadshöjd på 4.5 meter?

Om inte, vad tror ni? skulle man kunna bygga ett 1.5 planshus såhär när Max bygghöjd är 4.5 meter?
 
  • 1,5-planshus med tänd belysning och synlig källarvåning i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det där huset klarar ju inte kraven men med rätt förutsättningar så är det absolut möjligt. Finns en hel del dommar på när det inte gått så om du kollar på dem ser du vad du ska undvika!
 
  • Gilla
Byggherren9503
  • Laddar…
P pjeta skrev:
Just det där huset klarar ju inte kraven men med rätt förutsättningar så är det absolut möjligt. Finns en hel del dommar på när det inte gått så om du kollar på dem ser du vad du ska undvika!
Funderar också på ett husbygge med ovan nämnda förutsättningar.
Vad gör att huset ifråga inte klarar kraven? Har du tips på sida där kraven är lättöverskådliga?
 
Det handlar om hur höjden beräknas, vilken sida som skall räknas. Väldigt förenklat så räknas höjden oftast på den sida som ligger mot gatan eller allmän plats. Men det finns massor med undantag (en hel bok).
 
  • Gilla
Muzi
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det handlar om hur höjden beräknas, vilken sida som skall räknas. Väldigt förenklat så räknas höjden oftast på den sida som ligger mot gatan eller allmän plats. Men det finns massor med undantag (en hel bok).
Okej, tack för svar!
Det har väl med det förhöjda vägglivet att göra. Vi har ett souterränghus där den mest exponerade sidan ligger mot gatan. Inget förhöjt väggliv samt 2.10 cm golv-tak i källaren. Så då kanske vi hamnar under den totala tillåtna bygghöjden.
 
BirgitS
Muzi Muzi skrev:
Det har väl med det förhöjda vägglivet att göra.
Huset i första inlägget har en så stor och dominerande frontespis plus kupor att det antagligen inte betraktas som en vind längre utan som ett normalt våningsplan.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Muzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Huset i första inlägget har en så stor och dominerande frontespis plus kupor att det antagligen inte betraktas som en vind längre utan som ett normalt våningsplan.

Välkommen till forumet också!

Tack så mkt för välkomnandet! Verkar finnas mkt bra trådar. Kunde inte benämningen frontespis - nu kan jag det! Vi funderar ju på takkupa i första hand (åt båda hållen) och frontespis i andra hand. Bra att veta vad man ska fråga kommunen om för saker.
 
Jag kommer att bygga ett Dixi från Myresjöhus. Har vart många turer fram och tillbaka men nu är det äntligen klart. Det huset har en byggnadshöjd på 4.97 jag får ha Max 4.50. Dock är det annorlunda med pulpettak, då nockhöjden är byggnadshöjden i mittfall. Huset är dessutom gavelställt vilket gör att kortsidan kommer mot gatan och är inte beräknande fasad för bygghöjd.

dessutom så har mina grannar byggt ut sitt hus och överstiger höjden med 0.6 deras är numera 5.1 i byggnadshöjd plus att utbyggnaden ligger 2-3 meter in på prickad mark.

tack vare detta va det inga större problem att få igenom avvikelserna. Är det gamla detaljplaner måste man anpassa sig efter dagens byggteknik osv enligt kommunen.
 
  • Gilla
Muzi
  • Laddar…
Tack för svar!
Ja det gäller att ha en konversation med kommunen. Grannen fick nej på sitt garagebygge iom att det låg för nära vägen. Han hänvisade till att andra på samma gata hade sina tillbyggnader nära vägen och kommunen gick med på det till slut!
Bra att man är envis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.