Ett riktigt stenhus är fullständigt överlägset ett trähus.

Det räcker med med att åka ner till Danmark för att se det. Där är husen generellt mycket äldre än i Sverige.

I Sverige är en stor del av ”stenhusen” inte riktiga stenhus. Nästan alla tegelhus byggda på 60-70talet är av trä-konstruktion med en-radigt fasadtegel. Många putsade hus från 20-30talet är också på trästomme. Vilka inte har så mycket bättre livslängd än ett trähus.

Med det sagt det finns fördelar med trä. Det är billigare att renovera. Enklare att bygga till på ett snyggt vis.
 
Skulle inte vilja bo i ett stenhus då det är långa sträckor med -10 och ner till -30
 
F finnemang skrev:
Ett riktigt stenhus är fullständigt överlägset ett trähus.

Det räcker med med att åka ner till Danmark för att se det. Där är husen generellt mycket äldre än i Sverige.

I Sverige är en stor del av ”stenhusen” inte riktiga stenhus. Nästan alla tegelhus byggda på 60-70talet är av trä-konstruktion med en-radigt fasadtegel. Många putsade hus från 20-30talet är också på trästomme. Vilka inte har så mycket bättre livslängd än ett trähus.

Med det sagt det finns fördelar med trä. Det är billigare att renovera. Enklare att bygga till på ett snyggt vis.
Danmark har ju ingen skog så det är väl inte så konstigt :)

Finns det något underlag på ditt påstående? Hade varit intressant att läsa. När jag varit i Danmark så känns husen där vara från samma period som i Sverige. Dvs. lite 1700 tal, lite mera 1800 tal, en hel del 1900-1950-tal och mycket 1950-2020 tal:)

Hittade denna från Sverige...

Stapeldiagram visar antal byggda småhus och flerbostadshus per decennium i Sverige. Höjdpunkt på 1960-talet för flerbostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Bor visserligen i tegelvilla men skulle välja det varje dag i veckan oavsett.
 
Nej det är enbart min observation.
 
F finnemang skrev:
Nej det är enbart min observation.
Oh fan.
 
Unikt namn
Ett spartanskt stenhus...
Stenig terräng, klippor och grönska. Naturlig skönhet, robust landskap, otillgänglig terräng, klippformationer blandat med träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

....eller ett mer exklusivt stenhus...
Medeltida stenfästning, torn, borggård, flaggor, molnig himmel, bro, historisk arkitektur, ingen identifikation av plats eller personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
:thinking:
Min egen budget ligger tyvärr närmare det första.
 
  • Haha
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ett spartanskt stenhus...
[bild]
....eller ett mer exklusivt stenhus...
[bild]?
:thinking:
Min egen budget ligger tyvärr närmare det första.
Vilken uppvärmningskostnad det skulle bli ett sådant "stenhus"
 
Bjor Bjor skrev:
Vilken uppvärmningskostnad det skulle bli ett sådant "stenhus"
Ingen misstänker jag
 
Första har väl bergvärme
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
engs
mowatom skrev:
På senare tid borde de stigit enormt i värde, eftersom man alltid kan bryta loss en del av huset och elda för värmen.

Fördel trä - flexiblare, enklare sätta en annan storlek på fönster, ta upp en ny dörr, ventilation eller bara sätta upp en hållare för vattenslang / krok etc.

Fördel sten/tegel - ivf när man inte gör bort sig med att måla på dessa, mindre underhåll.
 
"Värt mindre" hurdå?
Vad är parametrarna att ta hänsyn till?

För mig personligen är ett trähus värt mer, för att jag vill ha ett trähus.
 
Unikt namn
DennisCA DennisCA skrev:
Första har väl bergvärme
Passiv bergvärme dessutom. Funkar även under strömavbrott.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Passiv bergvärme dessutom. Funkar även under strömavbrott.
Shit! Nu kommer mäklarna få banarnas och kalla dåligt isolerade plattor på mark och krypgrund för ”passiv bergvärme” :D:cool:(y)
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
A
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ja men återbrukat tegel finns inte i dagsläget att bygga i den omfattningen. Trä är cirkulärt byggande. Du kan inte plantera tegel.
återbrukat tegel finns i mängder, bara säga hur mycket du vill ha.
Man får det på beställning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.