Hej, jag har ett expansionskärl idag som är 27cm x 27cm. Hur många liter är det på då? (Framgår inte på kärlet idag).
 
Tack blev 15l
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Hur hade ni lossat kärlet? Finns de något verktyg som kreppar runt hela tanken så att man kan rotera tanken från gängan? Typ som ett oljefilter
 
Röd expansionskärl till värme, manometer, kopparledningar, avstängningsventil, vägg, installation, inga personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En röd expansionskärl för vattensystem med manometer och kopparledningar mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med torra händer vrider man.
Till vanlig olje-, kombi- eller pelletspanna med 10 element är nog 15 liter för litet.
24-25 liter brukar de vanligaste ligga på.
 
Ska det bytas för att det är för litet eller för att det kommer vatten ur luftventilen?
 
Jag har luft/vatten värmesystem.
Gängar av motsols antar jag?

ska jag gå upp till 25l?
 
Nån som kan hjälpa här. Jag har ett hus med vattenburen uppvärmning, huset är på 156m2.
Jag har luft/vatten värmesystem. Expansionskärlet jag har är på ca 12l och är monterad av rörfirma för ca 8 år sedan. Ska jag byta till ett större kärl, vad blir fördelar/nackdelar?
 
Kärlet ser ut att vara i normalstorlek för en vanlig villa, om du funderar på att byta till ett större för att trycket varierar så kan det bero på att förtrycket är fel, om du vill byta för att kärlet är trasigt så är ett större kärl aldrig en nackdel förutom att det är större och dyrare. Varför vill du byta kärlet?
 
För att jag har svårt att få ut värme i elementen
 
På vilket sätt får du inte ut värmen?

Ger värmepumpen något felmeddelande?

Vilken framledningstemperatur har du?

Är det "kallt" i bostaden?

Är det nya radiatorer för lågtemperatursystem eller är det gamla radiatorer för högtemperatursystem?
 
Trycket går upp och ner med 1 bar på dagarna
 
Att trycket varierar påverkar inte värmen i huset. troligen har blåsan i kärlet läckt ut lite av sitt förtryck, har du tur så kan kärlet fungera flera år till med rätt förtryck. ovanpå kärlet finns en luftventil som ser ut som en bilventil, om du trycker på piggen och det kommer vatten är blåsan trasig och kärlet måste bytas, pyser det inte så saknas förtryck och man kan prova att fylla på. normalt förtryck är 0,5 bar för villor
 
Hur lågt blir trycket?
Hur högt blir trycket?
Hur stor höjdskillnad är det mellan manometern och högsta punkten på värmesystemet?

Vad ligger säkerhetsventilen på för öppningstryck? (Står på den sidan som är mot väggen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.