Linda

Vet ni något om när de ska börja med grunden till ert hus? Är det något byggstartsmöte
eller vad det kan heta planerat?

/Zelda
 
Hej!

Nej, vi har inte hört nåt alls. Jag har för mig att de sa att det kommer bli byggsamråd i slutet av augusti och att de startar med grunden i början av oktober men jag är inte säker. Har ni fått tid bokat till ert samråd?

/Linda
 
Hejsan

Zelda; när kommer ert hus? Var det i oktober eller november?
 
Hej

Nä, vi har inget möte inplanerat än. Den 5:e november ska vi stå där och titta när vårt hus kommer
(hoppas vi i alla fall). Antar att de kommer att börja med grunden i slutet av september eller början
av oktober.

Just nu ska vi mest ägna oss åt att rensa i det hus vi har så att det ska bli visningsbart inför försäljningen.

/Zelda
 
Hej byggare i Lambohov

Hur har ni eller er husleverantör hanterat byggkeramikrådets rekommendation att inte använda kartongklädda gipsskivor i våtrum från och med 2007-07-01. Har dem ändrat materialval i badrummen eller hänvisar dem till övergångsperioden på ett år?

/stefan
 
Mastma skrev:
Hej byggare i Lambohov

Hur har ni eller er husleverantör hanterat byggkeramikrådets rekommendation att inte använda kartongklädda gipsskivor i våtrum från och med 2007-07-01. Har dem ändrat materialval i badrummen eller hänvisar dem till övergångsperioden på ett år?

/stefan
Vi kommer att få gips. Uppenbarligen är det en del leveransproblem på minerit så jag tror det skulle kunna störa tidsplanen för oss om jag får spekulera.
 
Förresten fick vi stomleverans och husresning under torsdagen och fredagen, så nu har det äntligen hänt något på tomten igen. Återkommer nog med lite bilder om jag inte glömmer bort det. :)
 
Bifogar bild på huset efter helgens jobb. Vi har målat alla vindskivor och båda kortsidorna på övervåningen dubbla lager samt lite annat pyssel. Vi tänkte försöka måla övervåningen vartefter dom blir klara med utsidan så att vi hinner göra det medan ställningen står kvar. Kommer nog sova gott inatt.
 
  • hus_p.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Steha; Det kommer att bli fint det där, vad är det för färgnummer som ni har? Ska ni ha nån mer färg än den ljusa? Tycker ni att det går bra att måla?

Själv har vi i helgen sågat upp det spill-virke som byggarna lämnat, så vi har nått att elda i kaminen i vinter ;). Det blir en hel del, det märkte vi när vi började plocka i högarna, ville liksom aldrig ta slut... men det gjorde det till slut...

//Maria
 
Hej!

Steha, ert hus är verkligen jättesnyggt! Vi var ute och kikade på det igår. Den vita nyansen var väldigt fin. Vi ska ju också ha vitt men har inte bestämt vilken nyans ännu. Finns ju en del att välja på. Har du förresten hört nåt mer om när de börjar med vallen? Som du skrev tidigare skulle de ju dra igång v 32-33 men det verkar dra ut på tiden. Vi är nyfikna på hur mycket de kommer gräva ur den.

Mastma, vilken bra idé att passa på att samla på er massa ved. Vi har nu bestämt oss för att sätta in en kamin vi med så det var ett bra tips. Vilken kamin har ni valt? Det blir nog en Contura 550 eller 580 för oss.

/Linda
 
Linda; vi har tagit en Contura 470 hög modell. Man kan inte tro hur mycket det blir när man ser de "små" högarna men det blir en hel del.

Just nu håller elektrikern på att slutföra sitt arbete i huset sen ska de isolera o slå igen väggarna. Så nu känns det som att det börjar ta lite fart. Kommer bli roligare när de börjar lägga golv o så, tycker jag i alla fall... :)

Vi har tyckt att det är lång tid tills det är klart men nu är det bara 10 veckor till inflyttning och det rasslar bara på.
 
Vi skulle först köra vanlig tonad/bruten vit, men sen såg vi att den nyansen skiner lite gulaktigt när det mörknar, så det blev Nordsjö-vit som är lite mer i grånyans. Vi är väldigt nöjda med den färgen, speciellt nu när södersidan på huset är i stort sett färdigmålad så man kan se hur det blir. (Det blir helvitt, så vi ska inte måla några foder eller dylikt i annan färg.)

Det har gått rätt bra tycker jag, vi har målat två helger plus lite småpill under en vecka, och vi är färdiga med allt som man inte når från en bock nu. Tyvärr fick vi mindre gjort i helgen än vad det kunde blivit eftersom färgen tog slut. Färghandlarna verkar vara lite överoptimistiska vad det ska räcka till. Ska väl tillägga att det säkert gick mycket bättre att måla för oss eftersom vi hade tillgång till byggställning och dessutom min far som har jobbat som målare i snart 40 år (går lite snabbare för honom).

Kvar är ett lager på öster kortsida (nederdelen), två lager på väster kortsida (nederdelen) och framsidan två lager (sen när resterande takfot kommer upp så blir det såklart den också). Vi försöker nog fixa det under helgen om vädret tillåter och vi hinner (får jobba utan målarproffs denna gång).
 
Angående vallen förresten ska dom sätta igång med den under september. Dock kommer dom höra av sig till mig först eftersom vi ska diskutera vad dom ska göra mot cykelvägen. Det läcker in en del trafikljud från bron där så dom funderar på att svänga runt vallen så den skärmar av bättre och eventuellt sätta plank liknande det som dom satt på andra sidan mot röda flerfamiljshusen. Enda nackdelen med det som jag ser det är risken för att vattenavrinningen från min tomt blir sämre om man ramar in den med vall - men det ska väl lösa sig.
 
Är det någon som känner till något ställe i Linköpingstrakten där man kan dumpa överblivna schaktmassor? Ju närmare Lambohov desto bättre (billigare).

Några tips?
 
Jag tror säker att din granne mitt emot, Eksjöhuset vill ha schaktmassor, för de har en hel del att fylla upp. Kolla med Magnus Ö på Eksjöhus.

//Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.