Hej...!!!

Jag ska precis till att fördela jord på min nyanlagda (tänkta) gräsmatta och jag undrar i princip hur jag gör... vilka verktyg skall användas för bästa resultat och sedan när ska jag så gräset... kan jag vänta 2-3 veckor till innan jag slänger på gräsfröna... Alltså, kan jag så gräs i mitten av september???

Snälla kom med svar .... har miljoner grejer som skall fixas före vintern så jag behöver göra en prioriteringslista.

Tack

/Johnny
 
Jag sådde gräs i början av Oktober, och till våren var gräset uppe. Man får väl dock vara försiktig och inte beträda gräsmattan under hela vintern.
 
Av det jag lärt mig gällande gräsmattor så mår den bäst av att anläggas på hösten pga av klimatet. Dvs dagg och blötare väder torkar inte ut fröerna. Jag kommer själv att så min matta i slutet på September och räknar med att det kommer bli kalas.
 
emaengs skrev:
Jag sådde gräs i början av Oktober, och till våren var gräset uppe. Man får väl dock vara försiktig och inte beträda gräsmattan under hela vintern.
Man kanske ska vänta till våren - annars kan ju jycken inte rusa runt i trägårn under hela vintern?
 
Efter nedgrävning av Jordvärme för två höstar sedan gjorde vi såhär:
Fräste upp hela skiten mha traktor = Världen största misstag.
Räfsade i flera veckor för att få bort alla tuvor efter fräsningen. Önskar jag hade lagt på lite jord istället.
Räfsade lite till. Släpade med en pall med lite tyngd på för att få det ännu mer jämt. Räfsade än lite till.

Sådde samma dag som det var bland de första frostnätterna = Oktober. Fick vänta några timmar så att marken slutade vara stenhård. Körde över med vält. Efter det började det regna lite och slutade vara så kallt, men var ordentlig höst. Jag behövde bara vattna ytterst lite.

På våren efter så var det intressant att jämföra min gräsmatta med grannens. Han var mer effektiv med räfandet och hann så ca 10 dagar innan mig. Det gjorde rätt mycket, det tog över en månad för mitt gräs o komma ikapp.

Hursomhelst så blev det till slut riktigt bra. Jag tror att man i princip kan så på snö. :p
Där jag gick på vintern för att hämta ved i skjulet såg jag inga skador av, så tror man kan knalla omkring lite iaf på det sådda gräset på vinden.

Slutresultat = Bra, tror det är svårt i misslyckas. Kämpa på!
 
  • Gilla
ThomasEcke
  • Laddar…
Bor i norra Sverige och sådde i månadsskiftet sept-okt, så det bör inte vara några problem alls. Kommer det inte upp under hösten, så kommer det till våren.
 
Ni som har sått under hösten, hur gör ni med gödsling? Rekommendationerna säger ju att man ska gödsla efter ca 6 veckor, gäller det även höstsådd? Tänkte eftersom gräset kanske inte hinner "komma igång" lika mycket som om man sår på våren...
 
Generellt ska man vara sparsam med gödsel på hösten. Jag sådde förra hösten och gödslade ingenting. Gräset hann precis komma upp lite innan det blev för kallt för att gräset skulle växa. När tomten torkat upp under våren körde jag på gödsel och då tog det rejäl fart. Även om du gödslar så kommer gräset inte att växa speciellt mycket den här tiden på året, så satsa bara på att det ska komma upp litegrann så att inte fröna sticker med vårfloden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.