Hej!

Har en Easee laddbox, Tibber (inkl, smartstyrning av laddboxen) och en Home Assistant. Tyvärr kan jag inte styra "Charge limit" i min bil (ofta vill jag bara ladda några få kWh, för att kunde ta mig till jobbet, där vi har förmånligt pris på laddning).

Har ingen lust att stå upp mitt i natten och stoppa laddningen, så jag vill göra en automation i home assistant som stoppar laddning när session_energy >= chargelimit (där chargelimit är ett input_number jag ställer i home_assistant) alá:

Kod:
- id: `123456789`
  alias: StopCharging
  trigger:
    - platform: template
      value_template: "{{ states('input_number.chargelimit')|float < states(`sensor.easee_home_12345_session_energy')|float }}"
  action:
  - service: easee.stop
    data: {}
  mode: single

Den logiken känner jag att jag (nästan) har koll på, men är osäker på vilka instruktioner som Tibber använder för smartstyrning, och eventuellt då skriver över vad min home assistant säger. Det finns ett antal sätt att stoppa/pausa laddningen på: Dynamic_charge_limit < 6A / 'stop' kommando / 'pause' kommando / disable charger. Vet någon vilka som Tibber använder? Misstänker dynamic_charge_limit och pause/resume
 

Bästa svaret

Jag har lagt upp en hjälpare där jag matar in procent jag vill ladda bilen. När bilen når detta värdet så använder jag "xxxx_is_enabled" -> switch -> turn off och sätter "xxx_smart_charging" till off också.
Då stängs laddaren av och smartladdningen pausas till nästkommande cykel.

Jag aktiverar laddaren och slår igång smartladdning när bilen kopplas in genom att läsa status på laddaren och dra slutsatser utifrån detta.
Statusen för om en bil är inkopplad uppdateras även om laddaren inaktiveras.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.