Det ser väl sådär ut …

Trött gammal Thermia Luft/vatten där elpatron kickar in vid -10 som vi haft i dagstemperatur några dagar nu.. 2 vuxna och 2 barn

Villa i Värmland i souterräng på 161kvm.

18c inställt i rumstemp på värmepump, men håller sig på runt 17c då.
 
  • Energianvändningsapp visar dagsförbrukning, total och förväntad elförbrukning med ökning i procent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1024 kWh hittills i December…
Har en luft/vatten VP som lägger av vid -5, så det blir dyra dygn när kylan kommer, en plans hus från -68 på 180 kvadrat.

Ny VP ska beställas innan Jul men långa leveranstider gör att det blir en lång
 
447kwh hittills. 155 kvm parhus i skåne. Vattenburen elpanna. Ingen värmepump, men ganska välisolerat.
Sänkt värmen ett par grader sedan förra året och kör numera bara golvvärmen i badrummet på morgonen.
Hittills i höst har alla månader varit lägre än de senaste 5 årens.
 
555 kWh 1-10 december, ner 17% trots kallare i år. 109 kvadrat plus uppvärmd källare. LVVP som spetsat totalt 8 kWh i år. Hus från 1969 i NV Skåne som har nyare 3-glas som enda åtgärd. I morse -7 och pumpen kör utan spets. Då kör jag en minecraftserver dygnet runt men den sponsras av spelarna för at täcka kostnaderna.
 
349,9 kWh tills nu (2022-12-11 11:04) varav 55 kWh är laddning av bilen. FLVP, 126m2 hus från 2004, SE4, 2 vuxna/0 barn. Kaminen går för fullt på kvällerna och när vi jobbar hemma. Ganska nöjd med hur vi har lyckats flytta mesta förbrukningen utanför höglast - men fortfarande utrymme för förbättring.

Stapeldiagram och linjediagram överlagrat, tidsaxel från 0:00 till 23:00, frekvens- eller värdevariationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
186 än så länge.
 
677 kWh hittills. Boytan är på 140 kvm men vi har tyvärr en biyta på 49 kvm och i den delen har vi bara direktverkande el… i boytan har vi luftvärmepump och kamin så det känns som att det är biytan som kostar just nu. Husets grund är även en riskkonstruktion så vi har en elslinga i grunden som vi inte kan stänga av eftersom vi då riskerar att det blir fuktskador ….
Har dragit ner på allt jag kan. Är föräldraledig så jag eldar mycket i kaminen med. Om priserna går upp som de förväntas nästa vecka blir vår räkning för december nog tre gånger så dyr som december förra året och den räkningen har varit vår dyraste hittills (köpte huset förra året i september).
Funderar på att skaffa luft/ vatten för det känns som jag testat allt men det blir cirka 66 kWh per dag hur jag än gör.
 
L Llvin skrev:
677 kWh hittills. Boytan är på 140 kvm men vi har tyvärr en biyta på 49 kvm och i den delen har vi bara direktverkande el… i boytan har vi luftvärmepump och kamin så det känns som att det är biytan som kostar just nu. Husets grund är även en riskkonstruktion så vi har en elslinga i grunden som vi inte kan stänga av eftersom vi då riskerar att det blir fuktskador ….
Har dragit ner på allt jag kan. Är föräldraledig så jag eldar mycket i kaminen med. Om priserna går upp som de förväntas nästa vecka blir vår räkning för december nog tre gånger så dyr som december förra året och den räkningen har varit vår dyraste hittills (köpte huset förra året i september).
Funderar på att skaffa luft/ vatten för det känns som jag testat allt men det blir cirka 66 kWh per dag hur jag än gör.
kan ju tillägga att vi även har det svinkallt hemma …
 
471 kwh, kostnad än så länge 2198 kr.

180m2 - 1 1/2 plans hus från 1975. Uppvärmning LVP nere + 1 el-element uppe på 19c.
Söder om Kalmar. Så fort det ligger runt -5 förbrukar jag 50-60kwh. Ligger det på 0-5+ går det ner till ungefär 40.

I November 2021 gjorde vi av med 2720 kwh. Denna blev 70% minskning till 820. Förra husägarna gillade inte att ha kalla fötter, så de satte in el-golvvärme i hela nedervåningen, typ 120m2 sen värme i båda badrummen. Allt det där är såklart avstängt. Förra December förbrukade vi 4000 kwh :rolleyes: Tur att man hade bundet då.
Landar väl på 1300-1400kwh i December detta året
 
Våran förbrukning hittills. Villa 105m2 med jordvärmepump.20 minus nu och ska enligt prognosen vara så tills nästa helg. Så de blir väl kanske mer än beräknade
 
  • Skärmavbild av elanvändning, uppskattat och uppmätt värde, historiska data för månaderna december och föregående månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte huset i våras, då har ej att jämföra mot föregående år. Under sommaren har vi legat kring 20kwh. Syns rätt tydligt när vi gick ner under minus 10 nu i december. Dessutom har vi nyligen upptäckt extrema köldbryggor på ovanvåningen som behöver ses över rätt så omgående - minusgrader i yttemperatur på vägg på sina ställen.. Så jag inbillar mig att värmepumpen får jobba mer för att hålla temperaturen. Skönt att ha stigande kwh pga det när elpriserna är som de är.
Dock liten tröst att trots det, så har vi inte lika hög förbrukning som andra användare här.

Elförbrukningen December, 393 kwh:

Stapeldiagram över okänd data, datum från 1 till 31 december 2022, blå staplar, intensitet minskar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
663 kwh hittills, SE3. Två hus, ett med 160 kvm boyta och 120 kvm delvis uppvärmd biyta, och det andra huset 50 kvm uthyrt med varmhyra. Bergvärme från 2002 i det stora och äldre luftvärmepump kompletterad med Sensibo Sky (rekommenderas) i det mindre. Spikarna är elbilsladdning (ca 90 kwh).
Vattenmantlad kamin som bokstavligt går varm på helger och kvällar.
Inte nöjd men egentligen är det nog helt ok.
 
  • Stapeldiagram som visar timvisa energiförbrukningsdata i kilowattimmar (kWh), toppar under morgontimmarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
391 hittils. Villa med 170 m2 boyta och ett knappt uppvärmt garage.
 
  • Energiförbrukningsdiagram för december 2022 visar totalt 391 kWh med dagliga förbrukningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
913 kWh hittills (3615kr prognos 3200 i dec. 25% lägre än förra året..
-22 grader ute just nu ...
direktverkande el(luftvärmepump)
 
H
Det började bra med en snittförbrukning på runt 32kWh/dygn första veckan, sen kom svärmor och hälsade på i helgen. Fick bjuda på lite värme och förbrukningen steg till 111kWh i fredags, inte hållbart, usch. Nu är allt avstängt igen och det enda som ger värme nu är en LLVP samt en elradiator i tvättstugan. Får se om vi kan se runt 30 igen framöver...
 
  • Gilla
Davelino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.