Hej!

Har en handdukstork som går på elpatron idag. Håller precis på att installera vattenburen radiator i rummet intill. Funderar på om jag ska passa på att dra in värmerören i badrummet och koppla på dem på handdukstorken. Men jag förstår inte riktigt om det kommer fungera eller ej. Tittar man på koppel på internet så ser de ju liksom inte ut som ett vanligt koppel (exempel https://golvvarmebutiken.se/vvs/handdukstorkar/kombinerad-handdukstork/purmo-ventil-pvb.htm). På den länken är det endast en enda "ingång" in i handdukstorken (jämfört med vanliga radiatorer som har två ingångar, en uppe och en nere).

Så mina frågor är helt enkelt:
1. Kan jag koppla in vattenvärmen i denna handdukstork?
2. Om ja, vad behöver jag köpa för att kunna koppla in vattenvärmen?
3. Kan jag anta att det går att behålla elpatronen och köra den parallellt med vattenvärme?

Några bilder:

Ovansida handdukstork, finns något som verkligen ser ut som en avluftningsventil uppe till höger:
Röd handduk hänger på grå värmeelement framför kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersida handdukstork. Höger sida:
Vattenkran över marmormönstrade kakelplattor med synlig reflektion och sömmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersida handdukstork. Vänster sida:
Väggmonterad dispenser med timer, tablettfack, använd, badrumsinredning, medicintidsdosering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand! :)
 
BirgitS
G Gamern skrev:
Funderar på om jag ska passa på att dra in värmerören i badrummet och koppla på dem på handdukstorken.
Det innebär att du gör hål i tätskiktet utan att kunna täta på ett godkänt sätt. Ska badrummet renoveras eller är det så gammalt att det inte spelar någon roll?
G Gamern skrev:
1. Kan jag koppla in vattenvärmen i denna handdukstork?
Står i specifikationen/manualen för torken.
G Gamern skrev:
3. Kan jag anta att det går att behålla elpatronen och köra den parallellt med vattenvärme?
Står också i specifikationen/manualen.
 
Jo tätskiket är jag medveten om. Badrummet är gammalt och ska renoveras. Men det sker nog först om ett år eller så. Dock så blir dessa hål placerade relativt långt från dusch.

Jag har tyvärr inte någon manual till torken.
 
kulle kulle skrev:
Man ansluter isåfall med en sån här, finns andra fabrikat oxå
[länk]
Superbra länk. Verkar inte som om det är märkesspecifik produkt? Så länge man ser till att anslutningen passar så borde det ju vara lugnt.
 
BirgitS
G Gamern skrev:
Jag har tyvärr inte någon manual till torken.
Går det att se ett tillverkarnamn så att det den vägen går att få fram en manual?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att se ett tillverkarnamn så att det den vägen går att få fram en manual?
På loggan står det märket "Brandon" men jag har inte lyckats googla fram något från det märket. Kanske inte finns längre
 
BirgitS
Den här dök upp när jag sökte: https://brandonbasics.com/
Inte samma modell men kanske går att komma i kontakt med det företaget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den här dök upp när jag sökte: [länk]
Inte samma modell men kanske går att komma i kontakt med det företaget.
Tack! Hur kan jag inte ha lyckats googla fram den... Ska kontakta dem och fråga!
 
De svarade direkt. De säljer endast elektriska handdukstorkare så det var tyvärr inte rätt :(.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
kulle
Vet inte riktigt hur det fungerar med den torken, är det olja i den nu?
 
kulle kulle skrev:
Vet inte riktigt hur det fungerar med den torken, är det olja i den nu?
Har haft samma fundering men inte öppnat och tittat än. Frågade på Bauhaus och de sade att man oftast kör med vatten och glykol i dessa kombitorkar om de bara ska köra på el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.