D
S spider22 skrev:
Ovanligt att kvällspressen skriker något negativt om S/Mp…

[länk]
Det är ju Expressens mantra, de är väl pro SD?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle du annars sätta priset? Det är då marknadsekonomi fungerar.
Marknadspriser är så klart i grunden positivt och rätt utformat så kan man stimulera precis det som behövs. Dock har det visat sig att när man är i ofredstider så blir vi sårbara, kanske skulle man kunna ha spärrar i systemen, ett sorts undantagstillstånd som går in i såna här lägen. På börserna stoppar man tex handeln i specifika tillgångar i orostider.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har du för belägg att nedläggning av baskraft i södra Sverige har drivit upp priset?
Du kan till exempel läsa Enerigiforsk rapporten 2022-845
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
MaxHugo
D djac skrev:
Det är ju Expressens mantra, de är väl pro SD?
Liberalism tidning, så dom lurar mer höger. ;)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du får gärna vara trött på politiker. Själv har jag också resignerat lite… Ingen skillnad på rött eller blått..,

Men skulle aldrig falla mig in och ge skulden till dom för nåt de omöjligen kan vara ansvariga för.,,

Hadr en gång en granne som beskyllde politikerna för det dåliga vädret, vi närmar oss den nivåer här
Många slog sig för pannan när S släppte in MP som startade omställningen. Man kan säga att S inte såg det komma. Man var allt för fokuserad att behålla makten och gav bort energipolitiken till fanatikerna.

https://corren.se/asikter/ledare/rodgron-hardsmalta-7388070.aspx
 
  • Gilla
spider22 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Marknadspriser är så klart i grunden positivt och rätt utformat så kan man stimulera precis det som behövs. Dock har det visat sig att när man är i ofredstider så blir vi sårbara, kanske skulle man kunna ha spärrar i systemen, ett sorts undantagstillstånd som går in i såna här lägen. På börserna stoppar man tex handeln i specifika tillgångar i orostider.
Stoppa handeln känns riktigt olämpligt.
När det gäller konsumtions prylar (som el för räknas till) är alternativet ransoneringar. Det funkar nog bättre för kaffe och smör än för el.
 
F fribygg skrev:
Du kan till exempel läsa Enerigiforsk rapporten 2022-845
Den har vi varit igenom. Det snackades om några ören. Blir patetiskt när priset svänger flera kronor per dag.
 
Jahopp, nu vet vad Nederländerna använder så mkt norsk el till.
Nyheterna kl 19 i kväll visade att tulpanväxthusen slutat elda gas och värmer med el istället. (Via bitcoinminiers)
Låt det sjunka in.
Det finns växthus i Nederländerna på yta större än Paris. Denna ell stannade i Norden före 2021.
Imorgon går priset i SE3 över 7.80 med moms.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag tänkte det vore "billigt" att med många stora pumpar, pumpa tillbaka vattnet i Vattenkraftverken/magasin när vindkraften är pissbillig.....Och på så sätt "lagra" kraft tills det inte blåser.

Alltid full tank liksom tänkte jag
Jo men om vindkraften en blåsig dag kan stå för hela produktionen så kan ju hellre vattnet stanna i reservoarerna tills det slutat blåsa.
 
Z Zodde skrev:
Den har vi varit igenom. Det snackades om några ören. Blir patetiskt när priset svänger flera kronor per dag.
Den talar om ungefär 30% lägre pris om jag inte missminner mig, det är väl 1-1,50kr/kWh nu och rätt betydande penningar enligt mig.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Kraftverk som drivs med bränsle fungerar så länge man har bränsle eller att de inte går sönder.

Alla tekniska apparater kan gå sönder och kräver också service.

Skillnaden med vindkraft är att hela uteffekten bestäms av vindstyrkan. Har man ingen vind så får man inget ut. Det finns inget man kan göra vid ett vindkraftverk för att få det att börja fungera om det är vindstilla. Man får vänta.

Kraftverk som drivs med bränsle går att påverka genom att jobba med kvalitet, tillsyn och att dela upp produktionen så att man har flera parallella oberoende energikällor.

När man tex har vindstilla över hela Europa finns inget man kan göra. Man tvingas förlita sig på andra energikällor.

Visst är det skillnad mellan en segelbåt och en motorbåt? Om sjöräddningen skulle använda segelbåtar finns det vissa dagar så de inte kan lämna kajen och de kan inte räkna ut när de kommer till målet.

Om man ska värma sig kan man tex inte gå ut mitt i natten för att få solsken. På samma vis kan man heller inte koka kaffe om det är vindstilla. Man måste ha andra arrangemang som är mer pålitliga.
jaja, du citerar min fråga, men gav inget svar på den... (påminn mig gärna – var hittar jag backupkraften för Ringhals 4 och Oskarshamn 3?)

i andra inlägg dyker du ner i datablad över ett vindkraftverk [för havsbaserad dito] och hur lite som levereras när det blåser eller inte alls – man kan ju också titta på datablad för solceller och dra fram hur lite de ger ifrån sig på nätterna eller när det regnar – det är så de fungerar, och det behöver inte vara konfliktfullt

i det korta perspektivet så fungerar det väl med den vattenkraft vi har i det här landet och utlandsförbindelserna som balanskraft – i andra länder är elproduktionen vansinnigt fossilbaserad och varje gång sol- och vindkraft bidrar med el, så kan de omedelbart dra ner på fossilbränningen och skadliga utsläpp

samtidigt är mycket av det ökade elbehovet till för verksamheter som går väl ihop med flexibel användning (exempelvis laddning av fordon nattetid [någon gång i veckan], vätgasframställning/-lager för Hybrit-produktionen, framställning av insatsvaror, ammoniak, flygbränsle osv)

på längre sikt – och med tanke på hur utbyggnadstakten av sol- och vindkraft accelererar de närmaste åren, inte minst för att avväpna Putin – så kommer med nödvändighet både producenter, konsumenter och andra aktörer att finna lösningar som hanterar dessa variationer – vi ser redan hur allt fler energiparker kombineras till att innehålla såväl vindkraft, solkraft som batterier, hur elekrobränslefabriker projekteras i vindkraftstäta områden, och utanför Sverige projekteras det för pumpkraftverk och liknande lösningar; allt detta sker än så länge i förhållandevis liten, men tilltagande, skala; men det är som sagt inte heller något som tvunget måste finnas på plats idag med de produktionsmixar som finns i olika länder

för att få en känsla för en snar framtid kan vi titta tillbaka på Tyskland den 17 juli i somras – i och för sig var det nog en rekorddag – med tillfälligt upp till 88% av det inhemska tyska elbehovet kommande från sol- och vindkraft (över 80% i drygt fyra timmar)

Graf som visar tysk sol- och vindkraftsproduktion jämfört med elbehov den 17 juli 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samtidigt adderar tyskarna i år 7 GW solpaneler (upp från att ha adderat 5 GW under 2021), och vi lär se ännu större ökningar nästa och näst-nästa år – om några år kommer det bli normalt att elproduktionen från förnybart kommer att överskrida elbehovet i Tyskland, och under längre och längre perioder kommer annan kraftproduktion att framstå som "överflödig"

det betyder givetvis inte att det kommer vara så jämt, varken över dygnet eller året – men det är en ny verklighet som vi kommer att behöva förhålla oss till och kommer att se till att "överskottet" tas omhand, antingen i flexibel konsumtion eller lagring

om några år kommer vi ha liknande situationer i Sverige och i alla andra länder i Europa, och globalt – jag ser inget som kommer kunna stoppa den utvecklingen (ja, ska vara i Sverige då, men Sverige kommer ändå få hantera konsekvenserna eftersom våra grannländer inte styrs av vår regering)

som en notis kan man också konstatera i grafen ovan att om vi hade haft Tysklands produktionsapparat från sol och vind det dygnet så hade vi "fullständigt drunknat i el"... och då är ändå vår landyta 25% större än Tysklands (men med sämre förutsättningar för solkraft, bättre för vindkraft)

men när det inte blåser då?

visst är det så att ett vindkraftverk inte alltid genererar el, men vi lever inte av ett verk allena, utan vi har ett elsystem som spänner över landsgränser – och låt oss göra ett nedslag i hur det har sett ut det senaste året med vindkraften i Skandinavien, Finland och de tre baltländerna: (däremot har jag inte inkluderat Tyskland och Polen, som också är i vårt närområde)
Scatterplot av vindkraftseffekt i Nordeuropa, frekvensfördelningstabell, max/min-värden, data från Statnett, daterad 2022-12-11.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lite förklaringar:
– jag har plockat fram data för de senaste 365 dygnen, fram till i går, den 10 december, där varje dygn representeras av en röd punkt i grafen

– för varje dygn har jag räknat ut genomsnittseffekten för vindkraften i varje land

– för varje punkt/dygn framgår den svenska vindkrafteffekten på x-axeln

– på y-axeln framgår den samlade vindkrafteffekten i Danmark, Norge, Finland samt de tre baltländerna (som dock bidrar endast blygsamt i dagsläget)

– i genomsnitt över helåret hade Sverige en vindkrafteffekt på 3.7 GW, och den sammanlagda effekten i grannländerna var i genomsnitt 5.1 GW

– i grafen till höger framgår hur många dygn (punkter) som återfinns inom varje kvadrat


från grafen kan man plocka fram ett antal insikter:

– den lägsta vindkrafteffekten i alla sju länderna var 1.8 GW och inföll den 11 september, den högsta vindkrafteffekten syntes den 11 november och uppgick till 20.8 GW

– effekten i både Sverige och grannländerna har varit under 2 GW vardera i 6.3% av dygnen

– de 83 dygn (24% av året) där medeleffekten har varit under 2 GW i Sverige så har effekten i grannländerna samtidigt varit över 2 GW för 63 av dygnen (17.3% av året) – kanske potential för att dela med sig...

jamen när det inte blåser någonting, någonstans?

det kan förstås inträffa, även om det aldrig gjort det det senaste året – frågan är om det händer mer ofta än när ett par reaktorers driftstopp sammanfaller? och det är ju inget problem för kärnkraften har ju byggt reservkraft, eller... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jotsat och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Den talar om ungefär 30% lägre pris om jag inte missminner mig, det är väl 1-1,50kr/kWh nu och rätt betydande penningar enligt mig.
det var en case study över förhållandena förra hösten – det betyder inte nödvändigtvis att resultaten förra hösten går att översätta till dagens situation då mycket har förändrats

och då gjordes väl en omräkning från öre/kWh till procent – allt annat lika än elpriset, skulle sänkningen idag vara densamma i ören? eller i procent?
 
harka harka skrev:
jaja, du citerar min fråga, men gav inget svar på den... (påminn mig gärna – var hittar jag backupkraften för Ringhals 4 och Oskarshamn 3?)

i andra inlägg dyker du ner i datablad över ett vindkraftverk [för havsbaserad dito] och hur lite som levereras när det blåser eller inte alls – man kan ju också titta på datablad för solceller och dra fram hur lite de ger ifrån sig på nätterna eller när det regnar – det är så de fungerar, och det behöver inte vara konfliktfullt

i det korta perspektivet så fungerar det väl med den vattenkraft vi har i det här landet och utlandsförbindelserna som balanskraft – i andra länder är elproduktionen vansinnigt fossilbaserad och varje gång sol- och vindkraft bidrar med el, så kan de omedelbart dra ner på fossilbränningen och skadliga utsläpp

samtidigt är mycket av det ökade elbehovet till för verksamheter som går väl ihop med flexibel användning (exempelvis laddning av fordon nattetid [någon gång i veckan], vätgasframställning/-lager för Hybrit-produktionen, framställning av insatsvaror, ammoniak, flygbränsle osv)

på längre sikt – och med tanke på hur utbyggnadstakten av sol- och vindkraft accelererar de närmaste åren, inte minst för att avväpna Putin – så kommer med nödvändighet både producenter, konsumenter och andra aktörer att finna lösningar som hanterar dessa variationer – vi ser redan hur allt fler energiparker kombineras till att innehålla såväl vindkraft, solkraft som batterier, hur elekrobränslefabriker projekteras i vindkraftstäta områden, och utanför Sverige projekteras det för pumpkraftverk och liknande lösningar; allt detta sker än så länge i förhållandevis liten, men tilltagande, skala; men det är som sagt inte heller något som tvunget måste finnas på plats idag med de produktionsmixar som finns i olika länder

för att få en känsla för en snar framtid kan vi titta tillbaka på Tyskland den 17 juli i somras – i och för sig var det nog en rekorddag – med tillfälligt upp till 88% av det inhemska tyska elbehovet kommande från sol- och vindkraft (över 80% i drygt fyra timmar)

[bild]

samtidigt adderar tyskarna i år 7 GW solpaneler (upp från att ha adderat 5 GW under 2021), och vi lär se ännu större ökningar nästa och näst-nästa år – om några år kommer det bli normalt att elproduktionen från förnybart kommer att överskrida elbehovet i Tyskland, och under längre och längre perioder kommer annan kraftproduktion att framstå som "överflödig"

det betyder givetvis inte att det kommer vara så jämt, varken över dygnet eller året – men det är en ny verklighet som vi kommer att behöva förhålla oss till och kommer att se till att "överskottet" tas omhand, antingen i flexibel konsumtion eller lagring

om några år kommer vi ha liknande situationer i Sverige och i alla andra länder i Europa, och globalt – jag ser inget som kommer kunna stoppa den utvecklingen (ja, ska vara i Sverige då, men Sverige kommer ändå få hantera konsekvenserna eftersom våra grannländer inte styrs av vår regering)

som en notis kan man också konstatera i grafen ovan att om vi hade haft Tysklands produktionsapparat från sol och vind det dygnet så hade vi "fullständigt drunknat i el"... och då är ändå vår landyta 25% större än Tysklands (men med sämre förutsättningar för solkraft, bättre för vindkraft)

men när det inte blåser då?

visst är det så att ett vindkraftverk inte alltid genererar el, men vi lever inte av ett verk allena, utan vi har ett elsystem som spänner över landsgränser – och låt oss göra ett nedslag i hur det har sett ut det senaste året med vindkraften i Skandinavien, Finland och de tre baltländerna: (däremot har jag inte inkluderat Tyskland och Polen, som också är i vårt närområde)
[bild]

lite förklaringar:
– jag har plockat fram data för de senaste 365 dygnen, fram till i går, den 10 december, där varje dygn representeras av en röd punkt i grafen

– för varje dygn har jag räknat ut genomsnittseffekten för vindkraften i varje land

– för varje punkt/dygn framgår den svenska vindkrafteffekten på x-axeln

– på y-axeln framgår den samlade vindkrafteffekten i Danmark, Norge, Finland samt de tre baltländerna (som dock bidrar endast blygsamt i dagsläget)

– i genomsnitt över helåret hade Sverige en vindkrafteffekt på 3.7 GW, och den sammanlagda effekten i grannländerna var i genomsnitt 5.1 GW

– i grafen till höger framgår hur många dygn (punkter) som återfinns inom varje kvadrat


från grafen kan man plocka fram ett antal insikter:

– den lägsta vindkrafteffekten i alla sju länderna var 1.8 GW och inföll den 11 september, den högsta vindkrafteffekten syntes den 11 november och uppgick till 20.8 GW

– effekten i både Sverige och grannländerna har varit under 2 GW vardera i 6.3% av dygnen

– de 83 dygn (24% av året) där medeleffekten har varit under 2 GW i Sverige så har effekten i grannländerna samtidigt varit över 2 GW för 63 av dygnen (17.3% av året) – kanske potential för att dela med sig...

jamen när det inte blåser någonting, någonstans?

det kan förstås inträffa, även om det aldrig gjort det det senaste året – frågan är om det händer mer ofta än när ett par reaktorers driftstopp sammanfaller? och det är ju inget problem för kärnkraften har ju byggt reservkraft, eller... ;)
Tysklands vindkraft har haft stiltje under lång tid nu. Därför sitter de och trycker ut mellan 600 och 800g CO2/kWh nu när de dragit igång all sin kolkraft.

https://twitter.com/BurggrabenH/status/1600979797341245440

Här har du en graf på hur vindkraften beter sig i Europa de senaste 6 månaderna. Det visar sig att blåser det lite här, blåser det lite i övriga europa:

Hourly wind generation in Europe for past 6 months
Max: 122GW
Min: 10.2GW
Mean: 41.0
Installed capacity: ~236GW

https://twitter.com/MartianManiac1/status/1572959221322326016
 
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tysklands vindkraft har haft stiltje under lång tid nu. Därför sitter de och trycker ut mellan 600 och 800g CO2/kWh nu när de dragit igång all sin kolkraft.

[länk]

Här har du en graf på hur vindkraften beter sig i Europa de senaste 6 månaderna. Det visar sig att blåser det lite här, blåser det lite i övriga europa:

Hourly wind generation in Europe for past 6 months
Max: 122GW
Min: 10.2GW
Mean: 41.0
Installed capacity: ~236GW

[länk]
Det är värt att i alla fall se skillnad mellan ett liv med en eldstad där man lägger på ved när den falnar till att hämta energi från källan direkt utan lagring.

Att behålla samma komfort och byta till direktverkande förnyelsebar energi är en hopplös uppgift.

Även teoretiska fysikern Sabine Hossenfelder kastar sig modigt in i frågeställningarna och i bland råkar hon tipsa om den enorma mängd energi som finns i materien.

 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Stoppa handeln känns riktigt olämpligt.
När det gäller konsumtions prylar (som el för räknas till) är alternativet ransoneringar. Det funkar nog bättre för kaffe och smör än för el.
Stoppa handeln gör man med värdepapper, däremot att ha någon form av ofredstidshandelsrutiner, för att inte förstärka det vi utsätts för, så som vi gör idag, hade nog varit klokt.

Man fortsätter inte handla på en manipulerad börs, elbörsen tickar på som om inget hänt, det är jättedumt.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.