Jag håller på att försöka planera upp det kommande garagebygget och har börjat begära in offerter.
Den enda som inkommit än så länge vill bygga med Albabalkar.
Finns det nån som kan förklara om det finns några fördelar med sådana jämfört med andra kantformar ?
 
Det går antagligen fortare och blir därmed förhoppningsvis billigare (?) men de har dålig isolerförmåga så fundersr du på att ha varmt + kanske golvvärme så bör du välja annan metod!
 
K
Vilken/vilka metoder syftar du på då?... och vart hittar du jämförelserna som bevisar vilket som är bäst? Skulle vara kul att ta del av så att man vet vad man ska välja :)
 
Finns ju inte så många sätt att gjuta en platta vad jag vet, vi tar några här:

1.) Basic
Gör som jag till svärfars garage, snickra ihop en form + lite frigolit i botten. Han skulle endast ha stödvärme under vintern med elelement:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/garage/garage.jpg

2.) Frigolit
Gör som ett "riktigt" hus med en välisolerad frigolitform, typ (dock villagrund). Här går det ju bra (ekonomiskt) att värma upp + dra in golvvärme:
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/grund/troskeljarn_smal.jpg

3.) Albabalkar
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/grunder/alba_kantelement.pdf

Sen finns det ingen "bäst" metod utan användningsområdet, budgeten får ju avgöra i slutändan :)
 
supergrund.se har garagesatser som funkar superbra!
 
"Gjuta grund" boken har inte kommit i posten än.
Men genom att spana in länken till supergrund och kikat på de grundelement satser som Thermisol säljer blir jag lite fundersam på min offert som slutar på 79 000 sek...
Visserligen måste jag schakta ned mig en cirkus 40 cm för att kunna gjuta grunden men underlaget är stabilt och bra.
Jag får försöka hitta fler som skickar in offerter men det är inte lätt att hitta intresserade :(

Ska jag tolka som att de olika metoderna är nämda i "kostnadsordning" ?
 
Scout skrev:
Ska jag tolka som att de olika metoderna är nämda i "kostnadsordning" ?
Nja, basic är ju ett helt självbygge och därmed klart billigast (jobbigast!), skillnad mellan frigolit/Alba beror nog mest på grundläggarens inköpspriser/påslag/erfarenheter. Sen kan det ju vara olika lång leveranstid för de olika metoderna.....

Försök att få in fler offerter som sagt!
 
K
ByggaNytt skrev:
2.) Frigolit
Gör som ett "riktigt" hus med en välisolerad frigolitform, typ (dock villagrund). Här går det ju bra (ekonomiskt) att värma upp + dra in golvvärme:
[länk]

Sen finns det ingen "bäst" metod utan användningsområdet, budgeten får ju avgöra i slutändan :)

Vad jag undrar är hur du menar när du skriver som du gör ovan. Självklart så tar man ju hänsyn till användningsområdet, men om vi nu talar villa, värma upp och golvvärme då....
Så som jag tolkar dina inlägg om grunder så har du utsett cellplasten (L-elementet) till den bästa och jag var intresserad av hur du, i så fall, gjort bedömningen?
Kanske har du energiflödesbedömningar eller liknande du kan dela med dig av?
 
K
ByggaNytt skrev:
skillnad mellan frigolit/Alba beror nog mest på grundläggarens inköpspriser/påslag/erfarenheter.
Jag måste ju säga att energiflöden är av stort intresse. Energisnålaste alternativet känns, enligt min mening, rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.