Vad skulle ni säga är en rimlig tid för en snickare att mäta, såga till samt montera fönstersmyg? Vi har hantverkare hemma som det känns tar väldigt god tid på sig…

Huset är lite snett och vint (40-tal) men inte en hysterisk utmaning tänker jag.
 
Med allt material på plats och perfekta förutsättningar ungefär en halvtimme. Skicka gärna lite bilder.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Denna har de (2pers) jobbat på i ca 3 timmar och den är fortfarande inte i linje med väggarna…

Generellt har de varit 2 pers som lagt nästan en dag per fönster… Fönstret med utsikt till natten reflekterar ett inomhus rum, omgiven av mörkgrön vägg och elmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Våra snickare bytte fem fönster och en ytterdörr på en dag. Salning och smygar. Foder och målning löste jag själv.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Våra snickare bytte fem fönster och en ytterdörr på en dag. Salning och smygar. Foder och målning löste jag själv.
Vi är helt enkelt grundlurade
 
Inte i nivå med väggen menar du? Annars ser det väl OK ut.
 
M Madame Mare skrev:
Vi är helt enkelt grundlurade
Dom har korslagt fyra träbitar och skruvat och limmat dem i väggen? Bitarna ska ha samma djup/bredd som vägg till fönsterkarm så att ett foder sitter jämt mot väggen.
 
S Småbrukaren skrev:
Inte i nivå med väggen menar du? Annars ser det väl OK ut.
smygen sticker ut ca 6-7 mm utanför väggen men de har redan skruvat och limmat fast den. Och som sagt har de lagt nästan en dag på det.
 
  • Ledsen
Småbrukaren
  • Laddar…
Fråga hur de tänkt göra med fodret. Det kommer ju glappa och går omöjligt att få rätt.
Fram med elhyveln så löser det sig på några minuter. Bara dom inte drar hyveln i skruvarna. I så fall är det bättre att göra om och göra rätt.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
Jag har ifrågasatt tid och utförande några gånger och fått till svar att ”vi blir klara idag”. Sen blir det en dag till osv. De har alla sina maskiner i vårt garage plus allt material. Mycket mätande och lite produktion… De har hittills klockat strax över 40 timmar. 5 fönster. Inget är riktigt färdigt eller vettigt utfört.
 
Jösses.. är det samma firma du beställt fönster av i våras? Vi beställde fem fönster (Nordan Tanum), ett var specialmått. Vi betalade 45 tusen inklusive rivning, montering, salning och smygar. Dessutom sågade han till och sköt upp alla foder runt på tre-fyra timmar.
 
Redigerat:
M Madame Mare skrev:
Jag har ifrågasatt tid och utförande några gånger och fått till svar att ”vi blir klara idag”. Sen blir det en dag till osv. De har alla sina maskiner i vårt garage plus allt material. Mycket mätande och lite produktion… De har hittills klockat strax över 40 timmar. 5 fönster. Inget är riktigt färdigt eller vettigt utfört.
Fast pris?
 
S Småbrukaren skrev:
Jösses.. är det samma firma du beställt fönster av i våras? Vi beställde fem fönster (Nordan Tanum), ett var specialmått. Vi betalade 45 tusen inklusive rivning, montering, salning och smygar. Dessutom sågade han till och sköt upp alla foder runt på ett tre-fyra timmar.
Fönstren är gjorda hos ett snickeri (som inte installerar själva). Det är samma snickare som monterade fönstren. Det var lite struligt tidsmässigt/logistiskt men landade på en rimlig kostnad. Nu vet jag inte vad som hänt…
 
  • Gilla
batsan
  • Laddar…
40 timmar för 5 fönster? Det är ju en hel arbetsvecka. Jag är ingen snickare men jag mätte och sågade till salning för 2 skeva fönster och en dörr på typ 4-5 timmar. Sedan målade jag dem två gånger innan jag spikade fast. Fastsättningen tog säkert nån timme eller två inklusive bära fram kompressor, dykertpistol och komma på hur högt tryck jag skulle ha. Så inkl. målning var de uppe efter 3 dagar. Men då har jag ett annat jobb att sköta.

Sedan tog det två kvällar 5-6 timmar totalt att såga till och spika fast foder samt spacka spikhål.

För mig tar det lång tid.
 
  • Gilla
Madame Mare
  • Laddar…
40 timmar och de är inte klara än…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.