Jag har letat efter böcker i stil med "El för husägare"*, "Avlopp för husägare", "Måla ditt hus rätt" och andra böcker som kan vara ack så nyttiga för nyblivna husägare som inte riktigt har koll på allt.

Det finns ju många böcker, men vilka är bra? Finns det något generellt lexikon som kanske höjer sig över de andra. Är inte så priskänslig, för även dyra böcker kostar så mycket mindre än hantverkare.

Vad har ni för tips att ge? Vad var värt pengarna för er? Och vad skall jag inte köpa?

* Jo, jag vet om att det finns regler som säger att elektriker skall göra saker. Men en bok som talar om hur man gör, och samtidigt förklarar att detta får bara elektriker göra, kommer förmodligen att ge färre döda i elolyckor än om man arbetar enligt principen "frisk kopplat - hälften brunnet".

Jag vet också att byggahus har en avdelning med böcker, men förvånansvärt många av de länkarna är stendöda, varför jag utgår från att det kommit och gått en del böcker sedan den sektionen skapades.
 
Teknos har en"Husvårdsboken 2007" där står vad varje privatperson tan tänkas vilja veta om färg. Hämta den hos din Teknoshandlare eller Granngårdenbutikerna.
Anders
 
En bok som man kanske kan kalla för "lexikon för husägare" är "Husets ABC". Den har några år på nacken men är rätt så heltäckande, kanske kan vara något?

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
En bok som man kanske kan kalla för "lexikon för husägare" är "Husets ABC". Den har några år på nacken men är rätt så heltäckande, kanske kan vara något?

MVH
Ronnie
Jag kan verkligen rekommendera husets ABC. Fungerar utmärkt för mig som lexikon på i princip allt jag behöverl ära mig/förstå när jag bygger mitt fritidshus. Det innebär inte att jag får alla svar genom att titta i den men får i alla fall ett humm om hur saker kan göras samt ofta att man lär sig ngn ny byggterm man inte kunde som man sen kan leta sig vidare i annan litteratur eller på detta eminenta forum :)

/Maxen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.