Hej, har en braskamin från Contura och har rivit en innervägg i mitt hus och fått en massa virke över. Detta virke är väl inte impregnerat och således ok att elda med? Se bild
Hand håller två hoplimmade träbitar, inne i ett ljust rum med möbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller trasig träbit, inomhus, suddig bakgrund med pall, dörr och stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elda på! Var dock medveten om att det kommer brinna finare/bättre, så proppa inte kaminen full. Blir sanslös värmeutveckling jämfört med ved.
 
R Redgeneral skrev:
Elda på! Var dock medveten om att det kommer brinna finare/bättre, så proppa inte kaminen full. Blir sanslös värmeutveckling jämfört med ved.
härligt! Stort tack för ditt utförliga svar!
 
galento
R Redgeneral skrev:
Elda på! Var dock medveten om att det kommer brinna finare/bättre, så proppa inte kaminen full. Blir sanslös värmeutveckling jämfört med ved.
Ja man får nog vara lite försiktig , en bekant med nyinstallerad stor Jötul matade den full med spånskivebitar, vi fick gå ut och kyla av oss i vintern :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
T Tuskmort skrev:
härligt! Stort tack för ditt utförliga svar!
Hade jag varit dig hade jag använt det materialet för att starta upp kaminen. Sen gått över till vanlig ved.
Borde vara gran eller liknade... "Mjukt" trä som brinner lätt och snabbt. Löv träd brinner långsamt och ger jämnare värme.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja man får nog vara lite försiktig , en bekant med nyinstallerad stor Jötul matade den full med spånskivebitar, vi fick gå ut och kyla av oss i vintern :surprised:
Eldar man med spånskivor är man inte rädd om sin egen hälsa eller grannarnas.

Vi borde införa sharia-lagar för de som eldar något annat än rent, torrt trä.
 
  • Wow
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
galento
B Boende45 skrev:
Eldar man med spånskivor är man inte rädd om sin egen hälsa eller grannarnas.

Vi borde införa sharia-lagar för de som eldar något annat än rent, torrt trä.
Ja detta gör han nog inte om , det är numera vanlig ved han skaffar.
 
Tomture61
Trä brinner oavsett ved eller virke , dock brinner småbitar häftigare så var sparsam med rivningsvirket .
Tips är att köra 1/3 virke resten ved .
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Kamin funkar det väl i. Fördel om man blandar med annan ved. I öppen spis kommer det att skjuta gnistor som tall- och granvirke gör.
Jag fick elda upp mina byggmaxreglar som skruvade sig som korkskruvar när de torkade. Men i en kamin med lucka gick det.
 
  • Gilla
Fcacia
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vi borde införa sharia-lagar för de som eldar något annat än rent, torrt trä.
Det är väl att överdriva, folk har i långeliga tider farit ut efter nyår och hämtat torrgran om man haft minsta tvivel på att den torra veden i vedboden skall räcka vintern ut och med nuvarande energibrist i Europa tror jag att den traditionen kommer återupptas av de som så kan.

Att värma med el producerad med oljekondens eller för den delen fossil gas är knappast bättre än att bränna ved med ca 20%fukthalt om man bor utanför detaljplanerat område och har en vettig eldstad.
 
  • Gilla
Tunis_ och 5 till
  • Laddar…
Eldade massor av virke när vi rev gamla köket. Det va både gammalt och torrt, men blanda gärna som flera säger. Det brinner helt enkelt väldigt snabbt. Jag blandar lövträd och barrträd jämt, för så ser det ut i min vedbod.
 
galento
Norrtull Norrtull skrev:
Eldade massor av virke när vi rev gamla köket. Det va både gammalt och torrt, men blanda gärna som flera säger. Det brinner helt enkelt väldigt snabbt. Jag blandar lövträd och barrträd jämt, för så ser det ut i min vedbod.
Eldar också eventuellt spillvirke ihop med annat , här har det blivit mest löv som eldats senaste tiden.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Det är väl att överdriva, folk har i långeliga tider farit ut efter nyår och hämtat torrgran om man haft minsta tvivel på att den torra veden i vedboden skall räcka vintern ut och med nuvarande energibrist i Europa tror jag att den traditionen kommer återupptas av de som så kan.

Att värma med el producerad med oljekondens eller för den delen fossil gas är knappast bättre än att bränna ved med ca 20%fukthalt om man bor utanför detaljplanerat område och har en vettig eldstad.
Har eldat med enbart spillvirke i min braskamin , vad som händer med dessa tunna / många träbitar är att brasan blir intensiv (mycket hög värme) inte bra för varken kamin / rökrör .

Rivningsvirke funkar perfekt som tändved , om man gör dom lagom stora med en yxa / huggkubbe :cool:
 
Redigerat:
Rivningsvirke och snickerirester ger i allmänhet mycket värme under en kort stund. All värme kommer på en gång och sedan är det kallt.
Vi eldar ganska mycket sådant.
 
H heimlaga skrev:
Rivningsvirke och snickerirester ger i allmänhet mycket värme under en kort stund. All värme kommer på en gång och sedan är det kallt.
Vi eldar ganska mycket sådant.
Borde alltså passa utmärkt att elda i en panna som kan ta tillvara värmen och accumulera den.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.