Min fru och hennes syster äger ett hus på västkusten, som de tagit över efter sina föräldrar för några år sedan. Huset är ursprungligen från 1800-talet och tillbyggt för 35 år sedan. Det används numera som fritidshus och inte så mycket vintertid.

Huset värms med en bergvärmepump Thermia EKOLINE 55U som installerades på slutet av 1990-talet. Varmvattenberedaren är en separat enhet Thermia MBH 150.

När vi var där för ett par dagar sedan noterade vi att innetemperaturen var ca 12°C och inte nådde upp till den inställda temperaturen. Radiatorerna kändes ganska ljumma. Utetemperaturen var -2°C.

Vid ett tidigare besök för några veckor sedan då det var plusgrader ute var det svårt att värma upp huset till önskad temperatur. Det har nog inte varit ett jättedrag i värmen senaste året/åren heller men jag är övertygad om att det varit bättre.

Värmepumpen slår till och från men verkar fokusera på värma varmvattnet om man utgår vad som visas i statusen från värmepumpen.

Lite information:
  • Det finns 12 radiatorer (källare 2 + bottenvåning 6 + övervåning 4).
  • På en av radiatorerna i bottenvåningen har ventilen har hängt sig i stängt läge (har varit så sedan förra vintern)
  • Det finns enbart utegivare, ingen rumsgivare som jag kan hitta i alla fall.
  • Det visas inga larm på värmepumpens panel.
Under tiden jag läste av värden och inställningar ändrade jag valet av tillsats från EJ TILLSATS till TILSATS. Vet inte varför den stod på av. Man vill väl ha en reserv inkopplad?!

Några värden var skumma tycker jag:
10) FL t 35(55) °C [Visar aktuell ”är” framledningstemperatur och (beräknad ”bör” temperatur)]
15) DF VVB [Visar olika driftsfall som värmepumpen kan befinna sig i. DF VVB = Värmepumpen är i drift och producerar varmvatten. - När pumpen inte gick visades DF EJ BEHOV]

Jag är inte kunnig när det gäller värmepumpar och är orolig för att temperaturen kan gå under 0 om det blir riktigt kallt. Är det någon som har kläm på vad problemet kan vara?
 
Om det saknas innegivare kör den bara på utegivare och värmekurva. Då får ni höja upp förskjutningen av värmekurvan om ni vill ha det varmare. Bra att du ställde om så el-tillsats är tillåten. Det kan behövas när det blir väldigt kallt eller om det blir något fel på värmepumpen.
 
Tack för svaret! Får justera kurvan nästa gång vi åker dit. Är cirka tio mil enkel väg så det blir nog inte före jul i alla fall. Står i manualen att man skall göra små steg, ett steg i taget t.ex. från 40 till 41. Här krävs det väl mer?

Har fler avläsningar nedan om det säger något mer/annat.

Här är avläsningarna jag gjorde när vi var där (några av avläsningarna gjordes före och några efter jag ändrade inställningen till TILLSATS).:
0) RD50 v.1.12 [Dataprogrammets namn och version]
5) UTE t -2°C [Stämde väl med verkliga utetemperaturen]
8) INTEGRAL 100 [Visar integralvärdet]
9) FLbör t 34 55 [Visar framledningens- och varmvattenledningens framledningsbörvärde]
10) FL t 35(55) °C [Visar aktuell ”är” framledningstemperatur och (beräknad ”bör” temperatur)]
11) RETUR t 23°C [Visar returledningstemperaturen]
12) VVBt 45(44) °C [Visar aktuell varmvattenstemperatur och inställd starttemperatur för varmvattendrift)]
12) VVBt 43(44) °C [En till avläsning i samband med att värmepumpen just gått igång]
13) DT VP: A215 [Drifttid i hela timmar för värmepumpen]
14) DT TS: 8053 [Drifttid i hela timmar för tillsatsvärmen]
15) DF VVB [Visar olika driftsfall som värmepumpen kan befinna sig i. DF VVB = Värmepumpen är i drift och producerar varmvatten. - När pumpen inte gick visades DF EJ BEHOV]
16) VP till VVB [Visar olika lägen som värmepumpen (kompressorenheten) kan befinna sig i.]
17) TS från. [I vilka olika lägen som värmepumpens tillsatsvärme kan befinna sig. - Vet ej vad som visades efter jag ändrat till att tillsats skall användas]
18) A-KOD 21113 [Visar anläggningens driftskod vid olika inställningar : 21113 = VL, varmvatten, tillsatsvärme, elkasett]
19) Relä 12 [Visar aktiva relän - = Relän VPdrift och VVB aktiva. Relän TILLSATSdrift, SUNTöppnar (alt.ELKASETTdrift) och Relä SHUNTstänger inaktiva]
20) RP-1 LP-0 [- Reglerpressostat tillslagen, larmingång inaktiv]
21) TSIU 51505551 [Visar tillsatsvärmens tillslags- och frånslagstemperaturer - tillslagstemperatur = 51, medelvärde tillslagstemperatur = 50, frånslagstemperatur = 55, medelvärde frånslagstemperatur = 51]

Inställning av rumstemperaturen:
1) RUMbör t:16°C [Normalt brukar vi ha 14°C när vi inte är där]

Grundinställningar för anläggningen. Anger rekommenderade inställningar från manualen om de avviker:
7) Kurva: 40 [Inställning av värmekurva]
26) SYSTEM:VL [VL=beredare efter tillsats]
29) TILLSATS: [Val om tillsats skall användas eller ej (TILLSATS/EJ TILLSATS). - Visade ”EJ TILLSATS” före att jag ändrade valet]
30) ELKASETT: [Typ av tillsatsvärme]
31) A1:35 °min ["Tröghet" för start av värmepump ( 'C x tid i min). Manual 30]
32) A2:600°min ["Tröghet" för start av tillsatsvärme ( 'C x tid i min). Manual 100]
33) VVBstart:44 [Starttemperatur för varmvattenberedning.]
34) VVBstopp:RP [Stopp-tryck (RP) eller -temperatur för varmvattenberedning. RP=normalläge]
35) SHUNTid:4 [Shuntens gångtid (minuter) om tillsatsvärme med shunt]
36) TS stopp:1 [Pannans stilleståndstid (tomgångstid) i tim. efter sist + signal innan pannan kopplas ur.]
37) UTE t max:6 [Maximal utetemperatur för inkoppling och drift av tillsatsvärmen.]
38) Vikt RUMt: 0 [Rumsgivarens betydelse för justering av värmekurvan]
39) RAD.stopp:17 [Högsta utetemperatur för värmeproduktion]

Det finns ytterligare inställningar som jag inte noterade eller var inne i
 
Jo det krävs att man ändrar mer men det kan ta flera dygn innan man kan se vilket resultat det ger eftersom det är så mycket som ska värmas upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.