I elsparartider så läste jag mig till att man kan stänga av eftervärmaren i FTX systemet för att dra ner lite på förbrukningen - vilket jag testade.

Jag förstår givetvis att luften blir kallare utan eftervärmaren, men efter att jag plockat ur den så kröp temperaturen nedåt väldigt fort. -3 grader i tilluftstemperatur var inget jag ville ha så jag satte in värmaren igen direkt. Nu är tilluften på de inställda 20 graderna, och värmaren går för fullt.

Mitt system heter Salda RIRS 400 Eko, manual finna här http://www.salda.lt/rest/techpdf/techPDFdown/RIRS 400-700 H EKO 3.0 [EN][SL] v2019.06.pdf

Jag plockade ur värmaren enligt dokumentationen, displayen varnade för ”överhettning” så jag gjorde en omstart. Fläktarna drog igång och tempen bara sjönk.

Vad kan felet vara? Jag har ganska bra åtkomst till rören då de går på min oinredda vind, men vart ska jag börja? Jag är ganska nyinflyttad i huset och det enda jag har gjort med systemet är att byta filter och rengjord aggregatet.

Jag eldade samtidigt i både öppen spis och vedspis, hade en temperatur på 22-23 i hela huset.
 
Roterade rotorn?

Vilken del tog du bort?
Två bilder på en industriell enhet, troligen en värmepump eller tork, med utdragbar värmepump för synlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

denna

eller
Två tekniska ritningar av laboratorieutrustning med roterande inre kamrar, inklusive detaljerad närbild och öppen frontpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

denna
 
Demmpa Demmpa skrev:
Roterade rotorn?

Vilken del tog du bort?
[bild]
denna

eller
[bild]
denna
Jag såg inte om rotorn roterade, jag stängde igen innan jag körde igång den, fick för mig att man behövde det.

Jag tog bort den högra delen, dvs. bild 2.
 
Din tilluftstemperatur utan värmare talar inte för att din värmeväxlare roterar, eller roterar så snabbt som den ska. Du ska ha betydligt högre temperaturer bara genom återvinningen och sen ska eftervärmaren addera upp till din önskade komfortnivå.

en första koll är att växlaren roterar, att ev drivning inte slirar osv
 
Tack för tipset! Rotorn roterar, men jag vet inte om den roterar för sakta kanske?
 
  • Gilla
Björnahus
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Roterade rotorn?

Vilken del tog du bort?
[bild]
denna

eller
[bild]
denna
Hej! Se filmen jag postade, rotorn roterar men jag vet inte om den roterar snabbt nog?
 
@
S Seco skrev:
Hej! Se filmen jag postade, rotorn roterar men jag vet inte om den roterar snabbt nog?
De snurrar inte fortare...
 
@ @ndreas skrev:
De snurrar inte fortare...
Tack!

Rotorn verkar funka som den ska alltså.. Någon som har förslag på nästa felsökning?

FTX:en verkar i nuläget dra ca. 9kwh per dag, och vi har haft 6-11 minusgrader nu på sistone. Önskar temp på tilluften är satt på 20grader. Men känslan är ju att den värmer upp för kall luft, och att värmeväxlingen inte riktigt funkar..
 
@
S Seco skrev:
Tack!

Rotorn verkar funka som den ska alltså.. Någon som har förslag på nästa felsökning?

FTX:en verkar i nuläget dra ca. 9kwh per dag, och vi har haft 6-11 minusgrader nu på sistone. Önskar temp på tilluften är satt på 20grader. Men känslan är ju att den värmer upp för kall luft, och att värmeväxlingen inte riktigt funkar..
Hur snabbt går fläktarna? Har du provat att ställa ner dem och då sett om det påverkar temperaturen på tilluften?
 
@ @ndreas skrev:
Hur snabbt går fläktarna? Har du provat att ställa ner dem och då sett om det påverkar temperaturen på tilluften?
För lågt flöde kan sänka temperaturen på tilluften eftersom frånluftens hastighet sänks i kanelen vilket kan leda till lägre frånluftstemperatur som växlas över till tilluften.
 
@ @ndreas skrev:
Hur snabbt går fläktarna? Har du provat att ställa ner dem och då sett om det påverkar temperaturen på tilluften?
De gick på mellanläget i första testet, gjorde nu om testet (plockade ur eftervärmaren), och hade fläkten på lägsta. Resultatet blev detsamma, tilluften tickar nedåt och jag avbröt vid 0grader.

Jag reagerar på att det efter att jag plockat ur eftervärmaren står ”Överhettning” på displayen när jag slår på strömmen igen. Jag gör då en återställning, men det står fortsatt att jag har ett alarm (överhettning). Kan det vara så att FTX:en försöker kyla sig själv pga ”överhettning”? Det är inte varmt någonstans, och att plocka ur eftervärmaren bör inte leda till överhettning, snarare det motsatta - så jag blir inte riktigt klok på vad jag kan göra.

Samtidigt säger manualen att eftervärmaren kan plockas ur vid behov.. så på något sätt ska det ju funka.
 
S Seco skrev:
I elsparartider så läste jag mig till att man kan stänga av eftervärmaren i FTX systemet för att dra ner lite på förbrukningen - vilket jag testade.

Jag förstår givetvis att luften blir kallare utan eftervärmaren, men efter att jag plockat ur den så kröp temperaturen nedåt väldigt fort. -3 grader i tilluftstemperatur var inget jag ville ha så jag satte in värmaren igen direkt. Nu är tilluften på de inställda 20 graderna, och värmaren går för fullt.

Mitt system heter Salda RIRS 400 Eko, manual finna här [länk] 400-700 H EKO 3.0 [EN][SL] v2019.06.pdf

Jag plockade ur värmaren enligt dokumentationen, displayen varnade för ”överhettning” så jag gjorde en omstart. Fläktarna drog igång och tempen bara sjönk.

Vad kan felet vara? Jag har ganska bra åtkomst till rören då de går på min oinredda vind, men vart ska jag börja? Jag är ganska nyinflyttad i huset och det enda jag har gjort med systemet är att byta filter och rengjord aggregatet.

Jag eldade samtidigt i både öppen spis och vedspis, hade en temperatur på 22-23 i hela huset.
 
S Seco skrev:
I elsparartider så läste jag mig till att man kan stänga av eftervärmaren i FTX systemet för att dra ner lite på förbrukningen - vilket jag testade.

Jag förstår givetvis att luften blir kallare utan eftervärmaren, men efter att jag plockat ur den så kröp temperaturen nedåt väldigt fort. -3 grader i tilluftstemperatur var inget jag ville ha så jag satte in värmaren igen direkt. Nu är tilluften på de inställda 20 graderna, och värmaren går för fullt.

Mitt system heter Salda RIRS 400 Eko, manual finna här [länk] 400-700 H EKO 3.0 [EN][SL] v2019.06.pdf

Jag plockade ur värmaren enligt dokumentationen, displayen varnade för ”överhettning” så jag gjorde en omstart. Fläktarna drog igång och tempen bara sjönk.

Vad kan felet vara? Jag har ganska bra åtkomst till rören då de går på min oinredda vind, men vart ska jag börja? Jag är ganska nyinflyttad i huset och det enda jag har gjort med systemet är att byta filter och rengjord aggregatet.

Jag eldade samtidigt i både öppen spis och vedspis, hade en temperatur på 22-23 i hela huset.
*
Förklaring är med stor sannolikhet att den roterande värmeåtervinnaren står stilla så att värmeåtervinningen är noll.
 
A
utifrån det som du skriver har jag några frågor
- Har du någon annan uppvärmning i huset mer än eldning?
:: Utifrån effekten i systemet på 9 kW är det kanske inte eftervärmare du har.

- Hur väl är rören på vinden isolerade? Är det 50 mm eller 100 mm isolering och hur kallt är det på vinden där rören går?
:: Rören är kanske för kalla och värmen hinner kylas ner för mycket.

- är något flöde förväxlat?
:: Blåser det in där det ska och ut på rätt ställe.
 
S Seco skrev:
Hej! Se filmen jag postade, rotorn roterar men jag vet inte om den roterar snabbt nog?
*
Det räcker att rotorn gör 10 varv per minut.
*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.