Renoveringsarbete pågår, skyddspapper på golvet, byggverktyg synliga, arbetsbelysning, oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att bygga nytt kök där stommarna ska vara från IKEA och några funderingar har uppstått.

Ena sidan (bifogad bild) ska reglas ut med 45x195 reglar för att få en djupare bänkskiva (60 stommar + 19,5). Mellan reglarna ska vatten samt utanpåliggande el dras. Det kommer inte bli några överskåp.

Fråga 1.
Vad ska man ha för cc mellan reglarna? Ska använda Ikeas hängskenor. Räcker 60 eller ska man köra 45 cc om det ska hänga massa vikt på dom?

Fråga 2.
Se bifogad bild med röd markering. Tänker jag rätt ifall jag har en vågrätt regel gående längs hela väggen som bänkskivan sen kan vila på? Tänkte lägga den på 88 cm i överkant. Som jag fattat det är det på denna höjd ikeaskåpen kommer hamna med stomme + ben. Sen lägger jag lodräta reglar på antingen 45 eller 60 cc då som stöd. Eventuellt en till vågrätt regel sen för att fästa hängskenan i.

Fråga 3.
Två andra väggar kommer inte byggas ut utan där kommer skåpen fästas i befintlig vägg. Kan man ha utanpåliggande dragning bakom dessa skåp? Tänker då de uttag som hamnar bakom skåp för tex ugn etc. Får det plats? Synliga uttag kommer jag fräsa in men tänkte göra det så smidigt som möjligt.

Ha det fint!
 
Kan ju iaf gissa mig till att 195 reglar på cc 60 klarar av rätt mycket vikt. Skenan behöver säkert inte sitta i en egen vågrät regel utan räcker säkert fästa i de stående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.