Portabel gasolvärmare, svart, 1,7 kW, säkerhetsgaller, prisinformation, robust handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Har en idé om att använda Biltemas lilla gasolvärmare för att förhindra frysrisken på utedelen till vår CTC värmepump. Skulle elen kopplas ifrån så finns kanske risken att vattnet till utedelen fryser. Tror ni det skulle fungera ? Tips och råd mottages tacksamt.
Mvh Conny.
 
Så fort fryser det inte att du behöver oroa dig vid eventuell roterande frånkoppling. Dessutom bor du så till att det troligtvis inte blir tillräckligt kallt för sönderfrysning heller.
 
Hur länge kan vara rimligt att tro att det klarar sig från frysning om det skulle vara 5-10 minus ute ?
 
Ingen som har någon tanke eller synpunkt ?
 
Är det ens vatten i utdelen?
 
Nej du behöver inte värma utedelen, never ever!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej du behöver inte värma utedelen, never ever!
Även luftvatten monoblock?
 
J jespgrun skrev:
Även luftvatten monoblock?
Näe, nada , inget! Visa mig någon i Sverige som värmer sig utedel och jag blir överraskad
 
Men om elen stängs av och värme och cirkulation stannar vid typ -10 , då bör det väl finnas en kritisk tid innan vattnet till utedelen riskerar att frysa ?
 
N nissebrun skrev:
Men om elen stängs av och värme och cirkulation stannar vid typ -10 , då bör det väl finnas en kritisk tid innan vattnet till utedelen riskerar att frysa ?
Det går inte vatten mellan inne och utdel, gas eller någon annan vätska som ej fryser.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
Majoriteten av luft/vatten maskinerna som finns ute på marknaden har vatten mellan ute och innedelen.


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går inte vatten mellan inne och utdel, gas eller någon annan vätska som ej fryser.
 
  • Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Majoriteten av luft/vatten maskinerna som finns ute på marknaden har vatten mellan ute och innedelen.
Det finns någon typ av köldmedium i kanske?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns någon typ av köldmedium i kanske?
Oftast inte (vad jag vet). Max 10% glykol enligt IVT är tillåtet. Vet en som bor på landet som har möjlighet att tömma utedelen på vatten om de är hemma, men de såg till att ha möjligheten när den installerades..
 
Ok, låter riskabelt vid längre strömavbrott
. Har själv gas
 
CTC har vanligt vatten mellan inne och utedel, inga tillsatser som förhindrar frysning. Har faktiskt inte hört att de fryser sönder om de fryser sönder vid minusgrader utan el på.

Jag har inte haft några längre avbrott och de få korta sm varit har inte drabbat utedelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.