Någon som har lite råd ang min ventilation i huset från-33? Har det klassiska problemet med imma på ovanvåningens fönster(insida ytterglas) och braskaminens värme på första plan stiger dåligt upp.Har en fuktstyrd fläkt(pax) i badrummet uppe och även en ventil i murstocken som är frånluft i. Har funderat på att förstärka frånluft i badrum med 125 rör rakt upp och ev montera en fläkt där.Alternativet är att dra samma rör till en ledig pipa i skorsten men detta skulle innebära ca 5m vertikalt rör fram till skorsten. Är emot att behöva köra fläktar om det inte är nödvändigt. Behöver ett bra råd då min ventilationskille inte behagar dyka upp!
 
Har du någon Till Luft? ganska vanligt i våra äldre hus att vi "glömmer" att ordna med till luftventiler & liknade.

Vi har ju "självdrag".. men igentligen så har vi täta husen så mycket det bara går, så att till luften fungerar dåligt.

Du kan ju testa att ta bort en bit av fönsterlisten i ovan kant på det fönster där du har problem.. och se om det hjälper något..
 
AndersLe skrev:
Någon som har lite råd ang min ventilation i huset från-33? Har det klassiska problemet med imma på ovanvåningens fönster(insida ytterglas)
Har du kopplade 2 glas fönster och imman mellan fönsterrutor på yttre glas? Betyder att varm och normalfuktig inneluft kan gå in i mellan fonsterrutor och kondensera på den kallare yttre glasrutan. Tätta ordentligt fönster på insidan medan yttre fönsterram kan ha otätheter och tillåts ventileras med uteluften som är kal och ger ingen kondens . Kolla på vilket ställe på fönsterkarmen sitter dina tättningslistor. Dom ska sitta så nära insidan som det bara går och ska vara i gott skick.
Mitt råd verkar vara helt emot Per-Eriks :). Men egentligen inte .... du skall ha friskluftinsläpp men det ska finnas på sån ställe så att i fall övertryck i huset skall inneluften inte kunna tryckas in mellan fönsterutor ... bäst att ha tilluften närmast kaminen. Nu vet jag inte hur dina fönster ser ut och hur tätt är rammen som fönsterrutor sitter i ...

Hur som helst kondens uppstår när varm luft kylls så se till att denna varma luften inte kan komma mellan rutor när det är kallt ute ...

Förr i tiden la man bomul, mössa eller annat vinterprydnad som tog upp fukten ( hygroskopisk material) mellan rutorna vintertid då yttre ruttan var som kallast. Då var det inte så viktigt att fönster håll 100% tätt mot insidan ;).
Hoppas att jag har förstått ditt problem rätt och att du förstår vad jag ville säga och undersöker problemmet från den vinkeln

gaia
 
Kopplade 2-glas är det. Mina lister är i gott skick och sitter rätt placerade.Vid renovering av fönster på övervåning har jag även slipat på ytan mellan bågarna då detta mellanrum var obefintligt pga gammal färg.Nu ca 2mm. Min känsla ang. tilluft i huset är att den borde räcka.Blåser det ordentligt ute kan man se att gardinerna rör sig...Kan det verkligen behövas tilluftsventiler på 1a våning också?
 
Humm..

Kolla här..
"I fönster med kopplade bågar skall uteluften kunna cirkulera mellan glasen. Om denna cirkulation är för liten så kan den fukt som trots allt finns mellan rutorna inte ventileras bort och då uppstår kondens på ytterglasets insida."

http://www-v2.sp.se/energy/ffi/kondens.asp

låter ju annars som om du inte borde ha några problem.. :S
 
Tack för råden! Blir nog till att skaffa en frånluft i badrum och därmed skapa ett undertryck på övervåningen.
Listerna runt fönstren är kanske inte senaste snitt men verkar hela. Imman börjar nog komma snart nu när det blir kallare ute..
 
P
Har du kollat hur det ser ut på din vind? I vårat hus från -29 är det en del mögel. Håller precis på med installation av en frånluftsfläkt på taket för att förhoppningsvis avhjälpa problemen.
 
Vinden är torr och har bra luft . Var en tendens till mögel vid inflyttning men vi fick ta bort brädor som stoppade luftflödet ner mot takfoten. Planen är även att sätta in ett antal ventiler i taket som mynnar ut under takpannorna. Nya hus har sådana. Av någon anledning skulle ju allt vara tätt på 30 talet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.