Till en början så har jag letat runt på forumet utan att hitta specifikt mitt bekymmer jag påträffats. Vet någon om en tråd för det, så hänvisa mig gärna dit.

Vi köpte hus (Älvsbyhus-bygge) i våras. Besiktningsman var på plats innan köp, och efter vårat köp, vilket skedde under lite varmare temperaturer, så därmed finns det ej dokumenterat som någon avvikelse.

Nu i dagarna när vi föll ner mot under 10 minusgrader har vi fått det riktigt kallt uppe på ovanvåningen. (1½-våningshus med kattvind).

Det som upptäcktes när jag började leta köldbryggor var att vid el-uttagen är temperaturen 10 grader.

Men det som gjorde mig mest frustrerad var att jag även hittade ställen med minusgrader! 2 hörn på ovanvåningen, mot yttervägg/kattvind. I de andra två hörnen av huset är temperaturen 2-3 plusgrader.

Längs med golvlisten varierar temperaturen mellan 3 och 12 plusgrader.
Laseravståndsmätare riktad mot grå textil yta, mäter avstånd, temperatur och fuktighet. Hand håller instrumentet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk display visar luftfuktighet, temperatur utomhus och inomhus i mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta känns fruktansvärt onödigt, att släppa ut så pass mycket värme på detta sätt. Förvisso svalt och skönt i sovrum när sova.

Utöver att jag är inne på att kontakta säljande mäklare för detta för att se om det faller under dolda fel, så vill vi såklart behålla värmen här och nu.

Så här ser det ut på kattvinden, som då är en kallvind.
Mörkt utrymme under byggnadskonstruktion med träbjälkar och svart plastduk, möjligen isolering eller fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med spår av byggdamm, isolering i bakgrund, nedfallna insektsrester på fälla framför. Otydligt byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus takkonstruktion med träbjälkar, svart filt och gul isolering, delvis upplyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus vy av vind med träbjälkar, isoleringsduk, och en lampa. Skuggor skapar ett dunkelt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett smalt utrymme med trägolv och en duk, troligtvis en isolerad vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertaket på nedervåningen har nerifrån upp:
Innertak->luftspalt->plast->isolering->spånskiva på kattvinden.

Inte varit inne på kattvinden än och kontrollerat hur lagrerna ser ut i väggarna. Men misstänker väl något i stil med: innervägg->isolering->vindpapp. Men kan hända att det finns en luftspalt: innervägg->luftspalt->yttervägg->isolering->vindpapp.

Isoleringen mot väggen går ner mot spånskivan, och jag misstänker här då att isoleringen inte ligger tätt mot golvet på kattvinden, varpå köldbryggorna uppstår på insidan, under golvlisterna.



Det jag kommit fram till genom att läsa runt är att jag bör kunna göra följande:

- ta bort vindpapp mot vägg.
- tillsätt isolering, tänker mig inte något jättetjockt här. Stenlull 45mm.
- Sätta dit vindpapp, alternativt spånskiva.
- Lägga Stenull direkt mot golvet(då det redan är fukspärrat från nedervåningen), 95mm alt 145mm.
- Spånskiva över golvbjälkarna.


Att isolera golvet tänker jag mig skapar ytterligare isolering mot väggen där golv/vägg möts på insidan.

Tänker jag rätt här, eller bör jag tänka om, och isåfall hur bör jag tänka istället?

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Tomture61
Svårt att se helheten på ngr foton , men tycker mig se att den svarta vindpappen ej är monterad korrekt .
På din kattvind ser man att den ej ansluter mot ngt (i överkant)
Antar att huset har fuktspärr , hur tät är den , finns den ens .
Apparatdosor / elrör / flexslang bör tätas i alla skarvar , detta om fuktspärren sitter monterad precis bakom byggskivorna , dvs det finns ej ett inst.skikt för el .

Tråkigt när amatörer / slarviga snickare gör ett mycket dåligt jobb .
 
Tomture61
Antar att huset har en FLVP (frånluftsvärmepump) du har då ett visst undertryck i huset .
Obs , borde ha :D
Om fuktspärren ej är monterad rätt mot undervåningens fuktspärr så får man ett läckage av luft utifrån .
Isoleringen i sig stoppar inte luft , vare sig från utsida / insida .

Åter igen , mycket tråkigt när slarvnissar varit i farten :rolleyes:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att huset har en FLVP (frånluftsvärmepump) du har då ett visst undertryck i huset .
Obs , borde ha :D
Om fuktspärren ej är monterad rätt mot undervåningens fuktspärr så får man ett läckage av luft utifrån .
Isoleringen i sig stoppar inte luft , vare sig från utsida / insida .

Åter igen , mycket tråkigt när slarvnissar varit i farten :rolleyes:

Ja precis, FLVP, så ett undertryck stämmer att vi har

Forskade vidare på kattvinden nu, och tittade hur isoleringen sitter bakom kattvinden(där vindpappen lossnat).

En hand plockar gul isolering i en vägg, närbild, konstruktion, reparation, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baserat på djupet jag fick föra in morakniven så är det innerväggen man ser på andra sidan isoleringen. Dvs ingen fuktspärr alls mellan inne/ute.

Djupet på väggen med Mora som referens:
Hand håller ett verktyg, troligen en fogpistol, nära trä och isolering i en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Kikade även i hörnen där vi hade minusgrader:
En suddig närbild på träyta och sågspån med skuggor, textur och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det man ser på bilden är in framför undersidsm innerväggen på gaveln. Dvs helt öppet "ut".
Dvs in vänster under isoleringen på bilden nedan.
En konstruktionsdetalj som visar isolering, trä, och en glipa täckt av tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt ligger vindpappen såhär ned mot golvet på fler ställen:
Mörk plats med träbjälkar och svart plast, byggnadskonstruktion, otydligt belysning, fuktspärr, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så jag börjar misstänka att vi får "göra om, göra rätt". :rolleyes:

Får se om detta anses vara dolt fel och vi eventuellt får ersättning för det, eller om det behövs punga upp ur egen ficka..
 
Tomture61
Man kan bygga ett hus utan fuktspärr men inte med mineralull , tyvärr .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.