Funderar på hur jag bäst isolerar krypgrunden själv. Det är i första hand för att spara energi och hålla golvet varmt och trevligt att gå på. Var ett tag inne på polyuretan men klurar på om man kan få till ett liknande resultat genom att skruva cellplast och fogskumma kanter och skarvar, samt rulla ut plast på marken.

Tack på förhand.
 
  • Kryputrymme under ett hus med isolering, VVS-rör, plastduk och ojämn jordgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering, stenar, träplanka och synliga takbjälkar. Område verkar ouppvärmt och oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med isolering, rör, kablar, grus och betongblockväggar. Oorganiserad installation, behöver städning och ordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med rör, kablar, isolering, tegelvägg och jordgolv. Mörkt och trångt område under byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme under hus med träbjälkar, murade väggar och sandig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme med träbjälkar, mursten och spridda skräp och damm på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Det ser ju redan ut att vara isolerat underifrån ? Vad har du för temperatur idag i grunden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ser ju redan ut att vara isolerat underifrån ? Vad har du för temperatur idag i grunden ?
Det är lite sporadiskt tilläggsisolerat men det drar rejält kallt om golvet, särskilt där det är dåligt med tillägg. Vissa ytor har heller ingen tilläggsisolering, varför jag tänkte dra över allt. Det jag är lite orolig för är att kapsla in fukt över tid.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Tänk på att draget förmodligen kommer utifrån, inte från grunden. Hur varmt har du i grunden ?
 
Fan vad det ser ut. Kablar och skit överallt.
Städa ur från organiska material.
Risken med mer isolering är ju såklart att det ökar risken att det blir sämre klimat i grunden vilket kan leda till mögel.
 
Ska kila ut och mäta under morgondagen. Misstänker det kan diffa beroende på var under jag mäter också.


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk på att draget förmodligen kommer utifrån, inte från grunden. Hur varmt har du i grunden ?
 
Golven i sig kommer inte bli varma av själva isoleringen, möjligt att huset drar mindre el. Du begär för mycket då det behövs golvvärme isf.jag tippar att din krypgrund ligger på mellan 10-14 grader för året om du bor i Mellansverige.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golven i sig kommer inte bli varma av själva isoleringen, möjligt att huset drar mindre el. Du begär för mycket då det behövs golvvärme isf.jag tippar att din krypgrund ligger på mellan 10-14 grader för året om du bor i Mellansverige.
Hade trott att golven blir varmare och att det sparar energi i form av uppvärmning. Okunnig på området som jag är. Ju mer jag läser desto fler fallgropar verkar det finnas. Har även fått ett förslag på att konvertera om grunden till varmgrund genom att foamisolera väggar och mark istället, men var rejält kostsamt.
 
Jag har testat, det hjälpte inte mycket mot kalla golv. Kalldrag från fönster och dörrar är ofta bovarna.
 
Har lagt 50mm spåntade cellplastskivor - istället för trossbotten. Upplever då varmare golv än de som inte har det. Dock moderna täta fönster. (har avfuktare)
 
N Niklaspe skrev:
Har lagt 50mm spåntade cellplastskivor - istället för trossbotten. Upplever då varmare golv än de som inte har det. Dock moderna täta fönster. (har avfuktare)
Intressant! Har också modernare tre-glas överallt. Svårt att tro att dessa kyler ner så mycket, men kan definitivt ha helt fel.
 
En tanke - för att undvika att fukt kapslas in eller tränger upp från t.ex befintlig isolering och annat spännande som kan gömma sig mellan innergolvet och ”taket” i krypgrunden, alltså den sporadiska tilläggsisoleringen, ull och gammalt plankgolv, säg att man river ut rubbet underifrån upp till gamla plankgolvet och sedan drar på polyuretan. Skulle det kunna vara ett säkrare kort?
 
A Al Ka skrev:
Intressant! Har också modernare tre-glas överallt. Svårt att tro att dessa kyler ner så mycket, men kan definitivt ha helt fel.
prövat en vinter med luftvärmepump och alla radiatorer avstängda, fick varken kallras eller kondens på glaset så!
 
N Niklaspe skrev:
prövat en vinter med luftvärmepump och alla radiatorer avstängda, fick varken kallras eller kondens på glaset så!
Aldrig sett kondens på mina fönster heller, har två luft-luft-pumpar och eldar flitigt i kamin. Upplever att kylan kommer från/via golvet till stor del. Men, om det är underifrån eller tränger in på annat vis blir jag osäker på med tanke på olika rön och erfarenheter från andra.
 
Rickard.
Golv blir tyvärr i princip aldrig trevliga att gå på utan golvvärme. Jag har källare som håller ungefär 18° och golven över känns ändå inte varma eller trevliga. Om det finns ekonomi att tilläggsisolera är tveksamt men om jag skulle försöka mig på det skulle jag ändra så lite som möjligt, lite mer isolering och en ny tät blindbotten,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.