Hej,
Ny på hus. Snart semester. De flesta hajar.
Tanken är i sommar att isolera och byta träpanel så långt jag hinner på huset. Huset uppfördes cirka -35 och har i omgångar byggts till och underhållits efter tycke. Målet är att få en enhetlig fasad och isolera med 95mm träfiberskiva och kanske förbättra husets komfort.

Jag har ägnat mycket tid i tanken på hur jag vill göra och med vilka material och föll för träfiberskiva, 28x70 läkt, asfaltsboard och 22x170 botten samt 22x45 läkt.

Rev ner en bottenbräda idag och funderar på om den befintliga pappen kan sitta kvar?

Delvis exponerad husvägg med äldre svart byggpapp och träreglar synliga efter borttagen bottenbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av äldre gul träfasad med borttagen bottenbräda och synlig isolering bakom, nära en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja pappen kan sitta kvar
 
  • Gilla
Zorn
  • Laddar…
Kul sommarprojekt, spenderade förra sommaren på liknande sätt.

Jag är ingen expert och har inte använt träfiber men några tankar:
- Pappen kan sitta kvar om du inte vill riva bort den för att inspektera bakom, ingen direkt funktion - du vill ju ha vindduk utanpå isoleringen (vi hade väldigt gammalt timmerhus med panel på och ville inspektera så rev bort det)
- Hur mycket ska du isolera och vad är tjockleken på befintliga reglar vi ser på bild? Bara isolera mellan dem eller riva dem och dit med större reglar?
- Asfaltsboard hade jag personligen inte använt, ser inte värdet och blir en signifikant kostnadspost?
- Nu kanske jag missförstår ordningen som du beskriver det men jag hade: kört isolering direkt i nuvarande fack eller reglat ut för mer isolering, sen vindduk, glespanel 28x70, ytterpanel och lockläkt.
 
  • Gilla
Zorn
  • Laddar…
Jag har rivit större delen av väggen och pappen åkte med i farten. Det gör inget. Det sitter idag ingen isolering mellan stommen och ytterpanel - skulle tro det är ett fack bakom stommen där man lagt sågspån, men jag vet inte.

Jag har spikat 95x45 på högkant direkt på stommen. Det ser bra ut under såhär långt. Jag valde asfaltsboard (Hunton vindspärrskiva) därför den är diffusionöppen samtidigt som den isolerar. Och sen så gillar jag att spika.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Ett pågående byggprojekt med isolering på husfasad och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S
Snyggt!
 
Bilstrul och ryggvärk sätter stopp på bygget en tid. Lösgjort utedelen till luftvärmaren och funderar på att koppla bort den helt då den används mindre än tvål.

Utedel till luftvärmare bredvid ett hus med pågående byggarbete skyddat av en blå presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spikat tre brädor sen blev det stopp när jag slog hammaren i pekfingret. Jag började spika en botten vid fönstret och går ut till knut. Kör nog en bräda i andra änden på samma fönster för att få panelen att lira med fönstret.. Hur gör man på riktigt?

Tre vitmålade träbrädor vertikalt spikade på en husvägg bredvid ett fönster, ovanför en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag föreslår att du fäster bottnarna med endast en spik/skruv per regel, att dubbelspika på det där sättet ökar risken att panelen spricker. Läkten/locken fäster du också med en spik i mitten så de klämmer mot bottenbrädorna, det minskar sprickrisken, arbetet och spikåtgången.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag föreslår att du fäster bottnarna med endast en spik/skruv per regel, att dubbelspika på det där sättet ökar risken att panelen spricker. Läkten/locken fäster du också med en spik i mitten så de klämmer mot bottenbrädorna, det minskar sprickrisken, arbetet och spikåtgången.
Jag valde att slå två spik för antog att brädan kommer röra sig med endast en. Planen är att måla botten innan läkten spikas. Jag kanske bör byta strategi och måla innan montage och spika som du föreslår. Då kan läkten spikas samtidigt.
 
Z Zorn skrev:
Jag valde att slå två spik för antog att brädan kommer röra sig med endast en. Planen är att måla botten innan läkten spikas. Jag kanske bör byta strategi och måla innan montage och spika som du föreslår. Då kan läkten spikas samtidigt.
Om panelen skulle röra sig får du efterslå om 5-10år när du målar om, det är värre om panelen spricker.
Vissa använder panelskruv och då kan panelen varken röra sig eller justeras/bytas om man så skulle vilja eller behöva.
 
  • Gilla
Zorn
  • Laddar…
Så blev det. Spikat temporär läkt och monterat stuprören, men inget som syns på bilden. Jag har inte bestämt om jag ska ta några kvadrat till. Målar brädor och läkt så länge.
Gulmålad husfasad med tegelröd takplåt, fönster, stege och en blå presenning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Jag börjar med murstocken ock.
Sotaren sa att allt brännbart måste bort. Ok, sa jag.

Rivit och knackat puts i ett rum. Men hur gör en med brädorna som jag tycker är stomme? Är väl knappast bara att riva väck å göra tummen upp?
Renoveringsarbete, naken tegelvägg, träbjälkar, rörstump, byggavfall, dammsugare, orenoverat utrymme, byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tegelvägg delvis exponerad bakom träpaneler inomhus nära en dörr, under renovering eller ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rörstos som satt på första våningen
Skadad del av kolfiberstruktur med exponerad kärna och repor, antagligen från sportutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det asbest det där fiberaktiga materialet på baksidan på stosen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.