Hej,
Ny på hus. Snart semester. De flesta hajar.
Tanken är i sommar att isolera och byta träpanel så långt jag hinner på huset. Huset uppfördes cirka -35 och har i omgångar byggts till och underhållits efter tycke. Målet är att få en enhetlig fasad och isolera med 95mm träfiberskiva och kanske förbättra husets komfort.
Jag har ägnat mycket tid i tanken på hur jag vill göra och med vilka material och föll för träfiberskiva, 28x70 läkt, asfaltsboard och 22x170 botten samt 22x45 läkt.
Rev ner en bottenbräda idag och funderar på om den befintliga pappen kan sitta kvar?
Ny på hus. Snart semester. De flesta hajar.
Tanken är i sommar att isolera och byta träpanel så långt jag hinner på huset. Huset uppfördes cirka -35 och har i omgångar byggts till och underhållits efter tycke. Målet är att få en enhetlig fasad och isolera med 95mm träfiberskiva och kanske förbättra husets komfort.
Jag har ägnat mycket tid i tanken på hur jag vill göra och med vilka material och föll för träfiberskiva, 28x70 läkt, asfaltsboard och 22x170 botten samt 22x45 läkt.
Rev ner en bottenbräda idag och funderar på om den befintliga pappen kan sitta kvar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul sommarprojekt, spenderade förra sommaren på liknande sätt.
Jag är ingen expert och har inte använt träfiber men några tankar:
- Pappen kan sitta kvar om du inte vill riva bort den för att inspektera bakom, ingen direkt funktion - du vill ju ha vindduk utanpå isoleringen (vi hade väldigt gammalt timmerhus med panel på och ville inspektera så rev bort det)
- Hur mycket ska du isolera och vad är tjockleken på befintliga reglar vi ser på bild? Bara isolera mellan dem eller riva dem och dit med större reglar?
- Asfaltsboard hade jag personligen inte använt, ser inte värdet och blir en signifikant kostnadspost?
- Nu kanske jag missförstår ordningen som du beskriver det men jag hade: kört isolering direkt i nuvarande fack eller reglat ut för mer isolering, sen vindduk, glespanel 28x70, ytterpanel och lockläkt.
Jag är ingen expert och har inte använt träfiber men några tankar:
- Pappen kan sitta kvar om du inte vill riva bort den för att inspektera bakom, ingen direkt funktion - du vill ju ha vindduk utanpå isoleringen (vi hade väldigt gammalt timmerhus med panel på och ville inspektera så rev bort det)
- Hur mycket ska du isolera och vad är tjockleken på befintliga reglar vi ser på bild? Bara isolera mellan dem eller riva dem och dit med större reglar?
- Asfaltsboard hade jag personligen inte använt, ser inte värdet och blir en signifikant kostnadspost?
- Nu kanske jag missförstår ordningen som du beskriver det men jag hade: kört isolering direkt i nuvarande fack eller reglat ut för mer isolering, sen vindduk, glespanel 28x70, ytterpanel och lockläkt.
Jag har rivit större delen av väggen och pappen åkte med i farten. Det gör inget. Det sitter idag ingen isolering mellan stommen och ytterpanel - skulle tro det är ett fack bakom stommen där man lagt sågspån, men jag vet inte.
Jag har spikat 95x45 på högkant direkt på stommen. Det ser bra ut under såhär långt. Jag valde asfaltsboard (Hunton vindspärrskiva) därför den är diffusionöppen samtidigt som den isolerar. Och sen så gillar jag att spika.
Jag har spikat 95x45 på högkant direkt på stommen. Det ser bra ut under såhär långt. Jag valde asfaltsboard (Hunton vindspärrskiva) därför den är diffusionöppen samtidigt som den isolerar. Och sen så gillar jag att spika.
Spikat tre brädor sen blev det stopp när jag slog hammaren i pekfingret. Jag började spika en botten vid fönstret och går ut till knut. Kör nog en bräda i andra änden på samma fönster för att få panelen att lira med fönstret.. Hur gör man på riktigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag föreslår att du fäster bottnarna med endast en spik/skruv per regel, att dubbelspika på det där sättet ökar risken att panelen spricker. Läkten/locken fäster du också med en spik i mitten så de klämmer mot bottenbrädorna, det minskar sprickrisken, arbetet och spikåtgången.
Jag valde att slå två spik för antog att brädan kommer röra sig med endast en. Planen är att måla botten innan läkten spikas. Jag kanske bör byta strategi och måla innan montage och spika som du föreslår. Då kan läkten spikas samtidigt.F fribygg skrev:
Om panelen skulle röra sig får du efterslå om 5-10år när du målar om, det är värre om panelen spricker.Z Zorn skrev:
Vissa använder panelskruv och då kan panelen varken röra sig eller justeras/bytas om man så skulle vilja eller behöva.
Jag börjar med murstocken ock.
Sotaren sa att allt brännbart måste bort. Ok, sa jag.
Rivit och knackat puts i ett rum. Men hur gör en med brädorna som jag tycker är stomme? Är väl knappast bara att riva väck å göra tummen upp?
Sotaren sa att allt brännbart måste bort. Ok, sa jag.
Rivit och knackat puts i ett rum. Men hur gör en med brädorna som jag tycker är stomme? Är väl knappast bara att riva väck å göra tummen upp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder