K Krukmakaren skrev:
Alla som kan dra in fjärrvärme till överkomligt pris idag bör inte tveka.
Man sitter lugnt i båten och kollar på när alla med värmepumpar har panik över elpriset.

men att dra in det bara för att använda varmvatten låter inte alls smart.
Ne men att kunna välja olika energislag beroende på vad priset för respektive är låter väl inte så dumt? Vår fjärrvärme där jag bor är spillvärme från en fabrik som har egen elproduktion via ångturbiner som håller nere fjärrvärmepriser ordentligt.
 
V Vanhedern skrev:
Ne men att kunna välja olika energislag beroende på vad priset för respektive är låter väl inte så dumt? Vår fjärrvärme där jag bor är spillvärme från en fabrik som har egen elproduktion via ångturbiner som håller nere fjärrvärmepriser ordentligt.
ahaa, ja om avtalet är utan fast avgift så kan det definitivt vara något att fundera på :) men tar dom 4000+ per år i fast avgift blir det väldigt svårt att räkna hem det.
 
K Krukmakaren skrev:
ahaa, ja om avtalet är utan fast avgift så kan det definitivt vara något att fundera på :) men tar dom 4000+ per år i fast avgift blir det väldigt svårt att räkna hem det.
Ja installationen är ganska dyr också men jag har värmeförluster på 12,5 kWh per dygn på varmvattentanken nu och det är fan en katastrof med dessa priser på el.
 
V Vanhedern skrev:
Ja installationen är ganska dyr också men jag har värmeförluster på 12,5 kWh per dygn på varmvattentanken nu och det är fan en katastrof med dessa priser på el.
Som jag skrev tidigare lär den mesta av värmeförlusterna vara ut genom skorstenen.

Om du kopplar bort skorstenen från pannan samt stryper öppningen till skorstenen så kommer det mesta av värmeförlusterna att försvinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.