Har precis flyttat till en enplansvilla som är byggt 2017. Har kammin och luftvärmepump som uppvärmning och mekanisk ventilation. Nu till problemet, har väldiga problem med kondens på insidan av dörrar och fönster. Det droppar och är en rand på ca 5cm på varje fönster och dörr. Har provat höjt ventilationen men tycker frånluftsventilerna suger dåligt. Klarar inte av att hålla en liten bit toalettpapper uppe. Tror ni detta kan vara anledningen till kondensen och isåfall, hur gör jag något åt det?
 
Har ni friskluftsintag i alla sovrum och vardagsrum?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni friskluftsintag i alla sovrum och vardagsrum?
Ja. Har 3 små sovrum där det sitter i varje. Sen har vi öppen planlösning vardagsrum/kök där det sitter 2 ventiler också. Huset är på 92kvm.
 
Kommer det in luft i ventilerna också? Ibland har tidigare ägare proppat igen :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer det in luft i ventilerna också? Ibland har tidigare ägare proppat igen :(
Ja det kommer in luft. Har ett reglage till ventilationen och när jag höjer den så låter det lite mer men tycker inte suget ändras nämnvärt.
 
Ventrören kan vara felaktigt dragna , kanske borde du be någon kunnig de över allt. Vad har ni för temperatur i rummen?
 
A
Va är det för typ av fönster?
Vanlig anledning att man får kondens på insida fönster är ju ofta helt enkelt usla fönster?
 
A Aunty skrev:
Va är det för typ av fönster?
Vanlig anledning att man får kondens på insida fönster är ju ofta helt enkelt usla fönster?
Huset är byggt 2017 med kvalitesfönster.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ventrören kan vara felaktigt dragna , kanske borde du be någon kunnig de över allt. Vad har ni för temperatur i rummen?
Vi har cirka 20 grader. Ja det kanske är det bästa, bott i huset en vecka så får kanske prata med mäklaren eller besiktningsmannen.
 
A
A Axel Dahlström skrev:
Huset är byggt 2017 med kvalitesfönster.
Vad är ett kvalitetsfönster?
 
A Aunty skrev:
Vad är ett kvalitetsfönster?
Välkänt märke och 3 glas så hoppas och tror att felet ligger någon annanstans än där.
 
A
A Axel Dahlström skrev:
Välkänt märke och 3 glas så hoppas och tror att felet ligger någon annanstans än där.
Okej då borde det inte vara fönstren utan snarare ventilationen som spökar.

vissa köper fönster med u-värde mätt på glaset och tror att dom har bra fönster när det i själva verket är usla fönster sett till konstruktionen.
Leverantörer lurar ofta konsumeter på de viset.
 
A Aunty skrev:
Okej då borde det inte vara fönstren utan snarare ventilationen som spökar.

vissa köper fönster med u-värde mätt på glaset och tror att dom har bra fönster när det i själva verket är usla fönster sett till konstruktionen.
Leverantörer lurar ofta konsumeter på de viset.
Okej jag förstår. Droppade även kondens från en tilluftsventil, den som är mittemot luftvärmepumpen.
 
A
A Axel Dahlström skrev:
Okej jag förstår. Droppade även kondens från en tilluftsventil, den som är mittemot luftvärmepumpen.
kolla lutningen på tilluftsventilen, det ska inte kunna droppa innåt,
lutningen ska vara mot utsidan så eventuell kondens rinner utåt
 
  • Gilla
Axel Dahlström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.