Hej!

Efter att ha varit medlem i snart två är det dags för premiärinlägget!

Vi har nyligen flyttat och i nya huset står det en Roslagsspis lilla trekant av den äldre modellen som har ett rökspjäll. Tyvärr har den spjällarm som justerar spjället när man stänger luckorna gått sönder.

Är det någon här på forumet som känner till var man skulle kunna hitta en ny spjällarm eller ett nytt spjäll? Hittar endast delar till de senare modellerna.

Alternativt vore jag väldigt tacksam om någon har en likadan spis och kan mäta längden av armen och eventuellt fota den så att jag kan tillverka en egen?

Tack!

Robert
 
  • Sönderbruten spjällarm till en Roslagsspis monterad på en spisplatta, med en pil som pekar ut detaljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Aja, så jäkla svårt var det inte. Böjde till en egen lite snabbt av en rundstav och testade mig fram till en lagom längd.

Tack och hej!
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
B Boaris skrev:
Aja, så jäkla svårt var det inte. Böjde till en egen lite snabbt av en rundstav och testade mig fram till en lagom längd.

Tack och hej!
Hej!

Har en likadan spis och då spjällarm
Har inte riktigt lärt mig spisen än, men tycker att det är lite dåligt drag i den, även om ventilerna är helt öppna. Vi har bra ventilation i huset, så det är inte det som är problemet.
Den susar på bra när man öppnar lite så att rökspjället faller ner lite.
Min är nästan helt stängd när jag stänger dörren.
Hur mycket är din öppen när luckan är stängd?

Ha det gott!
 
Hej! Om du har
K krilju skrev:
Hej!

Har en likadan spis och då spjällarm
Har inte riktigt lärt mig spisen än, men tycker att det är lite dåligt drag i den, även om ventilerna är helt öppna. Vi har bra ventilation i huset, så det är inte det som är problemet.
Den susar på bra när man öppnar lite så att rökspjället faller ner lite.
Min är nästan helt stängd när jag stänger dörren.
Hur mycket är din öppen när luckan är stängd?

Ha det gott!
Om du har samma generation som oss finns en liten insexskruv i luckan som möter armen. Den kan du använda för att finjustera öppningsgraden vid stängda luckor.
 
  • Gilla
Boaris
  • Laddar…
Tyvärr är det ganska svårt att både förklara och fånga på bild hur mycket spjället är öppet, men jag försökte mig på det senare. Skulle säga att det är ganska så stängt.

Har bra drag i spisen som det är nu och har funderat på att prova stänga ytterligare för att se vad som händer, men pinnen räcker tyvärr inte till. Har tänkt flera gånger att jag ska prova sätta dit en längre skruv på dörren som jag kan justera med, men det har inte blivit av.

Ett smutsigt, ovant perspektiv av något som liknar en sko och en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig, smutsig metallstruktur med cirkulär form och utstickande spak. Slitage och textur synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Genomklok skrev:
Hej! Om du har


Om du har samma generation som oss finns en liten insexskruv i luckan som möter armen. Den kan du använda för att finjustera öppningsgraden vid stängda luckor.
Aha, där är bara ett hål, så den har nog fallit bort!
 
B Boaris skrev:
Tyvärr är det ganska svårt att både förklara och fånga på bild hur mycket spjället är öppet, men jag försökte mig på det senare. Skulle säga att det är ganska så stängt.

Har bra drag i spisen som det är nu och har funderat på att prova stänga ytterligare för att se vad som händer, men pinnen räcker tyvärr inte till. Har tänkt flera gånger att jag ska prova sätta dit en längre skruv på dörren som jag kan justera med, men det har inte blivit av.

[bild] [bild]
Då är våra spjäll lika stängda.
Skulle nog vilja ha 1 cm mer öppet för extra klös. Får testa mig fram lite! Tack för bilderna mm!
 
K krilju skrev:
Då är våra spjäll lika stängda.
Skulle nog vilja ha 1 cm mer öppet för extra klös. Får testa mig fram lite! Tack för bilderna mm!
Jag har också en Roslagsspis med samma problem. Spjället stänger för mycket när jag stänger luckan. Hur löste sig det för dig?
 
Enander_79 Enander_79 skrev:
Jag har också en Roslagsspis med samma problem. Spjället stänger för mycket när jag stänger luckan. Hur löste sig det för dig?

Hej!

Efter lite fundering så hämtade jag vinkelslip och tog bort 1 cm (kanske 1,5) av rundstaven som löper ut vid spisluckan.
Då stänger inte spjället lika mycket, och jag löst det med insexskruven, så att jag kan stänga spjället mer om jag vill, när jag skruvar på den.
Är det otydligt då kan jag skicka bild.
Den fungerar MYCKET bättre nu, sotar nästan ingenting heller.
 
K krilju skrev:
Hej!

Efter lite fundering så hämtade jag vinkelslip och tog bort 1 cm (kanske 1,5) av rundstaven som löper ut vid spisluckan.
Då stänger inte spjället lika mycket, och jag löst det med insexskruven, så att jag kan stänga spjället mer om jag vill, när jag skruvar på den.
Är det otydligt då kan jag skicka bild.
Den fungerar MYCKET bättre nu, sotar nästan ingenting heller.
Åh man tackar för snabbt svar! Kul att det funkar bättre. Kan inte riktigt fatta varför spjället stänger så mycket som det gör när man stänger luckan. Har ju inte gjort några förändringar på den och det brann betydligt bättre tidigare säsonger.
Har kaminen i stugan så jag har inte tillgång till den just nu. Har du lust att ta några bilder på spjäll och justerskruv vore jag väldigt tacksam!
 
Enander_79 Enander_79 skrev:
Åh man tackar för snabbt svar! Kul att det funkar bättre. Kan inte riktigt fatta varför spjället stänger så mycket som det gör när man stänger luckan. Har ju inte gjort några förändringar på den och det brann betydligt bättre tidigare säsonger.
Har kaminen i stugan så jag har inte tillgång till den just nu. Har du lust att ta några bilder på spjäll och justerskruv vore jag väldigt tacksam!

Första bilen är den avkapade rundstaven.
Andra bilen är insexskruv en där du justerar spjället stängningsgrad.
Tredje bilden är "foten" av skruven som pressar på rundstaven, så du justerar stängningsgraden.
 
  • Närbild. Isbildning på kanten av en yta, otydlig bakgrund med aska eller skräp. Kallt, blåtonat ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en kamin med stängd glasdörr, damm, och suddig inre synlig. Skruv och handtag syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfritt stål, tegelvägg, dammiga ytor, kant av ugn eller kamin, åldrat, användningsområden oklara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.