Hur tar man enklast bort falu rödfärg som hamnat på en granitsockel?

Faluröd färg på en granitsockel intill en rödmålad trävägg, med växter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En granitsockel med stänk av falu rödfärg under en rödmålad trävägg vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Högtrycksspolning borde funka
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Högtrycksspolning borde funka
Hmm, kan det vara så enkelt? Trodde det skulle sitta hårdare än så
 
Kommer att funka. Skydda fasad med en lös bit plywood eller masonit bara
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Spraya på Såpa. Låt verka. Högtrycka bort. Såpan gör under. Utan den fick jag gnugga galet.
Gjorde den resan för nåt år sen vid sprutmålning av rödfärg.
 
M MasMats skrev:
Spraya på Såpa. Låt verka. Högtrycka bort. Såpan gör under. Utan den fick jag gnugga galet.
Gjorde den resan för nåt år sen vid sprutmålning av rödfärg.
Hur länge ska såpan sitta? Jag brukar använda linoljesåpa för att lösa upp färg på beslag och liknande men då får det ju ligga i flera timmar. Sprayar man på så lär det ju torka rätt snabbt.
 
krillek krillek skrev:
Hur länge ska såpan sitta? Jag brukar använda linoljesåpa för att lösa upp färg på beslag och liknande men då får det ju ligga i flera timmar. Sprayar man på så lär det ju torka rätt snabbt.
Nåt år sen jag gjorde rent. Jag gjorde en såpamix i en tryckspruta. Sprutade på flödigt och lät verka nån timme. Bättrade på m ny omgång/ar såpa under timmen.
ca 40m grund jag gjorde rent. Vill inte minnas att jag väntade extremt länge mellan såpa och högtryck.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Ett tips om man har fått urlakningar av järnoxiden på stenplattor under panelen är faktiskt 5-56 eller liknande rostlösare. Rödfärg består i sitt pigment av järnoxid ( olika mycket och olika rent pigment hos de olika rödfärgsleverantörerna ) vilket man kan lösa på det viset. När det kommer till stora ytor såsom på bilden är de tidigare rekommenderade sätten bra. Linoljesåpa gillar jag och det har funkat för mig Tvätta nerifrån och spola med mycket vatten eftersom tvättvattnet också kommer att innehålla samma pigment som du tvättaar bort. man riskerar följdfel annars. God Jul
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Bifogar bilder före/efter.
På den sista bilden är den högra stenen såpad och tvättad. Inte den vänstra...
 
  • Grundmur före rengöring med synlig smuts och vegetation vid rödfärgat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rengjord sten till höger i en stenmur vid trähusets hörn, omgivet av gräs, osopt sten till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stenar vid ett rött trästaket, högra stenen ren och tvättad medan den vänstra är otvättad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Snyggt.

Jag vågade först inte klicka på rubriken, då jag fasade för att det var någon galning som ville måla en granitsockel med falu rödfärg. Väldigt glädjande att se att det inte var så och lika glädjande att det löste sig för dig!
 
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Latmaskalternativet är att vänta några år så blir det rent av sig själv...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Latmaskalternativet är att vänta några år så blir det rent av sig själv...

/ATW
Tror det där har suttit några år redan.
 
jannekjuyckken
Bösta vore nog att måla om sockel i lämplig färg.
 
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Bösta vore nog att måla om sockel i lämplig färg.
Nej, det bästa vore självklart att ha skyddat sockeln, det näst bästa är ju att ta bort färgen och tredjehandsalternativet att låta färgen vara kvar är långt mycket bättre än att måla granit.
 
jannekjuyckken
F fribygg skrev:
Nej, det bästa vore självklart att ha skyddat sockeln, det näst bästa är ju att ta bort färgen och tredjehandsalternativet att låta färgen vara kvar är långt mycket bättre än att måla granit.
Jag hade rekommenderat att måla över skiten.
Alternativet att varmlöda finns knappt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.