Har fått linoleum golv omlagt i äldre lägenhet. Som ni ser på bild så har hantverkare valt att lägga list utanpå befintlig. Här kunde han såklart lagt ny matta under befintlig list med lite yrkesvana

Just att göra på detta sätt i hall med 6 dörrhål blir än mer tveksamt o estetisk helt galet

Hur tänker ni erfarna ställa er till detta vid besiktning?
 
  • Ett hörn av ett rum med synliga skarvar mellan vita golvlister och ofärdigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med sliten dörrkarm, lister och grov väggtextur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sladd längs vägg, golvlist, ojämn färg, kabelförbindelse, inomhus, grått golv, vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotledning och dörrkarm i ett hörn, med skador och slitage, behov av reparation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähörn av möbel med slitage nära spruckna betonggolv. Liten skada synlig. Närbild, inomhus, deltaljerad textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
N
K Kenyanen skrev:
Har fått linoleum golv omlagt i äldre lägenhet. Som ni ser på bild så har hantverkare valt att lägga list utanpå befintlig. Här kunde han såklart lagt ny matta under befintlig list med lite yrkesvana

Just att göra på detta sätt i hall med 6 dörrhål blir än mer tveksamt o estetisk helt galet

Hur tänker ni erfarna ställa er till detta vid besiktning?
Nej det där ser verkligen inget vidare ut.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Det går inte att lägga in mattan under befintlig list med lite yrkesvana. Man får isåfall ta bort befintliga lister och sätta nya. Samt laga eventuella skador på ytskikt efter att lister demonterats. Jag har svårt att överblicka. Vissa saker ser inte så bra ut, andra är helt ok.
 
  • Gilla
Gogga och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det går inte att lägga in mattan under befintlig list med lite yrkesvana. Man får isåfall ta bort befintliga lister och sätta nya. Samt laga eventuella skador på ytskikt efter att lister demonterats. Jag har svårt att överblicka. Vissa saker ser inte så bra ut, andra är helt ok.
Tack för svar o sagt med all respekt, är du hantverkare med erfarenhet från liknande renovering? Nu är jag lekman men om du river bort gamla mattan så finns där luft under list. Vad hindrar att du skär ny matta med ett par mm extra som då kan skjutas in under monterad list?
 
V
K Kenyanen skrev:
Har fått linoleum golv omlagt i äldre lägenhet. Som ni ser på bild så har hantverkare valt att lägga list utanpå befintlig. Här kunde han såklart lagt ny matta under befintlig list med lite yrkesvana

Just att göra på detta sätt i hall med 6 dörrhål blir än mer tveksamt o estetisk helt galet

Hur tänker ni erfarna ställa er till detta vid besiktning?
Är nog inte så lätt som du förespråkar. Du kunde viat honom (y)
 
Jag är inte erfaren, men det där ser fruktansvärt ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Du klarar kanske att putta in mattan på ett håll/i en riktning men inte flera. Rummet har väl 4 väggar? Prova du så får du se. Förstår att du är lekman av din frågeställning. Däremot är inte listningen speciellt snygg.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är nog inte så lätt som du förespråkar. Du kunde viat honom (y)
Absolut skulle jag förespråkat det, nu förutsatte jag att hantverkaren jobbade fackmannamässigt :)

Som du ser på bilder så gick det bra att smyga in mattan under dörrfoder men inte lister, känns då mer som bråttom än o lev kvalitet…
 
Det är ingen som "smyger in" en matta under list, vill du ha det så är det att ta bort list med den förstörelse som blir då helt enkelt.
 
  • Gilla
Gogga och 5 till
  • Laddar…
Att skjuta in under bef list tror jag inte en hantverkare ger sig på. Det normala är att man demonterar bef lister. Och så får man ta att även väggarna kan behöva målas/tapetseras, pga. skadorna när listerna tas bort. Men lösningen med en extra list har jag sett på många ställen på visningar.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror också att det är vanligt att göra så där, snyggt eller inte. Kanske skulle se bättre ut med en mindre smyglist eller liknande. Att ta bort gamla golvlister i äldre lägenheter/hus utan att förstöra dom, eller vägg, kan vara omöjligt ibland... jag har försökt.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att skjuta in under bef list tror jag inte en hantverkare ger sig på. Det normala är att man demonterar bef lister. Och så får man ta att även väggarna kan behöva målas/tapetseras, pga. skadorna när listerna tas bort. Men lösningen med en extra list har jag sett på många ställen på visningar.
Köper att man lägger extra list där de kan mötas i hörn på ett naturligt sätt, då kan det göras snyggt o diskret. I vår hall så är det inte lika enkelt sas

Hursom jag köper ditt resonemang att lister behöver demonteras. Här har tyvärr uppdragsledaren (inte jag) styrt arbeten i fel ordning. Mattläggaren kom in efter målaren/tapetseraren :(
 
Hade varit snyggare att bara skära längs kanten och ha en glipa. Inte snyggt, men snyggare än detta.
 
Kvartsstav hade varit snyggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.