Hej

Får tillträde till mitt "nya" hus imorgon. Den nuvarande ägaren ringde precis och berättade att oljetanken är i det närmaste tom. Nu när jag ska beställa olja för första gången i mitt liv, är det något speciellt jag ska tänka på?

Blir det billigare att köpa mycket olja på en gång? Leveranstider? Kvailtet, skiljer det något mellan leverantörerna? Miljömässigt, skliljer det något?

Mvh Jens
 
Du kan ringa runt till några olika leverantörer och kolla deras priser. Oftast skiljer det knappt någonting. Ofta vill de binda upp dig i någon slags automatleverans. Det är nog tveksamt om man ska ge sig på det.
 
Bästa är väl att direkt ringa en borrare och konvertera till bergvärme direkt. En tank olja går väl på 30.000 spänn och det är ju en betydande del av vad en borrning kostar.

Eller så ringer du husägaren och ber honom fylla tanken åt dig. Så gjorde man förr har jag hört som en fin gest till nya ägaren av huset. En liten inflyttningspresent.

Gissar att du i Uppsalatrakten fått bjuda ganska mycket mer för huset är ursprungspriset så försök....:)
 
Cheesus skrev:
Bästa är väl att direkt ringa en borrare och konvertera till bergvärme direkt. En tank olja går väl på 30.000 spänn och det är ju en betydande del av vad en borrning kostar.

Eller så ringer du husägaren och ber honom fylla tanken åt dig. Så gjorde man förr har jag hört som en fin gest till nya ägaren av huset. En liten inflyttningspresent.

Gissar att du i Uppsalatrakten fått bjuda ganska mycket mer för huset är ursprungspriset så försök....:)
Hur länge sen var det?

När jag köpt och sålt hus med oljetank (och det var rätt länge sen) så räknades den olja som eventuellt var i tanken inte med i priset. De mätte man och betalade separat.
 
Jag har ingen aning när man slutade med den seden, farsan berättade att så gjorde man på 60-talet när han sålde en kåk. En kubik olja kostade inte många kronor då. Sen kom oljekrisen och jag kan tänka mig att det dog ut då.
 
Varför inte strunta i oljan och för någorlunda samma pengar köpa en pelletsbrännare och några pallar pellets? Då har du halverat årsvärmekostnaden direkt och på köpet blivit miljövänligare!
 
Jo, det är sant. Om man eldar med olja idag så bör man se sig om efter nåt annat alternativ. Du hinner fortfarande installera en pelletsbrännare innan vintern.
 
Pellets är ju lite halvtöntigt också, det är ett steg tillbaka i utvecklingen om man haft olja som sköter sig självt.
Dessutom kan det baktända om det blåser ute, några bekanta fick bo "i annans hushåll" i över ett halvår efter att deras panna baktänt vid stormen Per, brandrök i hela huset som sedan skulle saneras.
Låna upp lite och sätt in berg- eller jordvärme vettja, det höjer dessutom värdet på huset vilket ingen annan lösning gör.
 
Ha ha ha, väldigt vad du var enkelriktad. Förmodar att du har berg eller jordvärme.
Det finns för och nackdelar med allt, även med jord och bergvärme.
En bergvärmeanläggning funger ju säkert jätte bra efter en storm om man blir strömlös en månad eller så.
Tycker inte att man skall snacka en massa skit om det man inte själv har.
 
Ok, jag ska inte snacka skit om nazismen eftersom jag inte själv är nazist.
Men faktum är att jag haft en krånglande bergvärme, och därav nu skall testa jordvärme i nästa hus.
Men du, man behöver inte HA det som man dissar, man kan läsa på och tänka själv också.
Jag ser hur mina stackars grannar i 70-årsåldern beställar hem pellets och sen skall lasta om 5 pall och konka in det i huset. De gör det inte med glädje...
Sen kanske man inte är beredd på att att offra sitt garage till att ha förråd till pellets m.m.
Dessutom är inte pellets billigt numera, det har väl följt oljepriset va?
 
haddirajan skrev:
Ok, jag ska inte snacka skit om nazismen eftersom jag inte själv är nazist.
Men faktum är att jag haft en krånglande bergvärme, och därav nu skall testa jordvärme i nästa hus.
Men du, man behöver inte HA det som man dissar, man kan läsa på och tänka själv också.
Jag ser hur mina stackars grannar i 70-årsåldern beställar hem pellets och sen skall lasta om 5 pall och konka in det i huset. De gör det inte med glädje...
Sen kanske man inte är beredd på att att offra sitt garage till att ha förråd till pellets m.m.
Dessutom är inte pellets billigt numera, det har väl följt oljepriset va?
Jag tycker man skall hålla sig till det man själv vet eller har erfarenhet av, inte till det man läst eller hört. Pellets är säkert inte bäst men många tycker det är bra. Man kan ju köpa pellets på bulkbil, lika enkelt som olja. Har man haft plats för oljan har man plats för pellets.Om pelletsen är billig beror ju på vad man jämnför med, jämnfört med oljan är den jätte billig. Man måste ju även tänka på investeringskostnaden. Pellets brännare till befintlig panna ca 20000Kr, Jord/Bergvärme ca 100000Kr.
 
Hatte skrev:
Har man haft plats för oljan har man plats för pellets..
Om man har haft en oljetank på 3 kbm så blir det täta påfyllningar av pellets då man gör av med hur mycket pellets? (om vi säger att huset tidigare gjorde av med 30 000 kWh).

Visst är investeringen större i berg- /jordvärme, men det är dock något som höjer värdet på huset vilket de andra källorna inte gör i dagsläget.
Det är inte svårt att finansiera detta genom banklån då bankerna gillar låga driftkostnader.
Hellre lägger jag ju en tusenlapp på ränta till ett lån som gagnar mig själv, än en tusenlapp på pellets som skall eldas upp. Lägger man sedan mellanskillnaden i driftskostnaden på amorteringen så är lånet snart betalat.

Over and out!
 
Vi var i samma situation som du, tanken var i princip tom när vi flyttade in i huset. Jag frågade helt enkelt förra ägaren vilken leverantör han använt och ringde dem (efter att ha kollat upp lite olika leverantörer/priser på nätet). Minsta mängd de leverarade var 1200 liter (om man nu inte velat tjata lite) så jag slog till på det. Tänkte att det borde man väl bränna under nov-feb eftersom plan A var att slänga ut pannan asap och installera bergvärme. Dock blev det en ovanligt mild vinter och dessutom bodde vi inte i huset under november då vi renoverade. Hade ~650 liter kvar när pannan åkte ut. Ligger fortfarande och skvalpar i tanken, har inte orkat ta tag i det.

Så mitt råd är att verkligen tänka efter på hur mycket du behöver om du nu har planer på att byta ut pannan. Annars kan du lika gärna ta full tank. Priset är detsamma oavsett hur mycket du köper, normalt sett.
 
Visst har jag tankar på att byta ut pannan. Men det är inte det första jag ska göra, så jag måste köpa olja så att jag klarar mig över vintern i alla fall. Och eftersom jag inte har något datum som jag måste följa när det gäller ett eventuellt pann-byte så kan jag i godan ro elda upp min olja som jag köper. Det blir nog full tank misstänker jag... Ska bara mäta hur mycket som går i tanken!

Kan man fylla tanken ända upp? Eller måste man lämna lite utrymme kvar?

Sen är det väl att beställa hos Statoil... Kanske man får några öres rabatt eftersom man är Statoilkund sen tidigare... Ruinerad komemr jag att bli oavsett hur...

/Jens
 
Tanken ska ha ett elektroniskt överfyllnadsskydd så om du beställer full tank fyller de på så mycket det går. Pumpen slår ifrån när det är "tillräckligt" fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.