Hejsan alla. Jo jag hade hjälp av en kille och kopplade in julas rörelsevakt ihopa med deras Strålkastare LED 100w och i tisdags när vi hade som kallast -15 så ballade rörelsevakten ur och lampan stod och lyste konstant.Kommit in fukt?
Har funkat fint i en månad annars utan bekymmer.

Bilder länkade på grejerna som sitter uppe.

Det jag undrar är om rörelsevakten klarar led eller är det bara så att vi råkat få ett "måndagsex"?

Har varit och köpt ett på biltema nu som monteras upp imorgon (söndag) och hoppas på att det fungerar.
LED-strålkastare, svart, vinklingsbart fäste, hårdad lampglas, för fast installation, 100 W, IP65.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en webbsida som visar en rörelsevakt, IP44, med justerbar ljusstid och ljusstyrka för 99,90.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för eran input!//Alex
 
Har samma erfarenhet av rörelsevakter som ser ut sådär. Temperaturen har inte inverkat. Verkar vara samma modell på biltema. Dålig kvalitet gissar jag. Det hjälper tillfälligt att slå till den.

Relät vet inte vad det är för typ av last, så det lär inte spela någon roll.
 
Jag har inte samma erfarenhet av rörelsevakter som ser ut sådär utan de har fungerat oklanderligt i motsats till mycket dyrare produkter från Steinel. Men jag har också erfarenhet av att produkter från Jula som ser likadana ut inte är det. Det byter tydligen leverantör ofta eller har dålig kontroll på kvaliteten. Dessutom belastas inte mina med 100 W LED av okänd kvalitet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte samma erfarenhet av rörelsevakter som ser ut sådär utan de har fungerat oklanderligt i motsats till mycket dyrare produkter från Steinel. Men jag har också erfarenhet av att produkter från Jula som ser likadana ut inte är det. Det byter tydligen leverantör ofta eller har dålig kontroll på kvaliteten. Dessutom belastas inte mina med 100 W LED av okänd kvalitet.
Jag fattar att man kan få lite vad man betalar för. Men har deras skymningsrelä sitter uppe i flera år utan bekymmer. Men borde ju klara av att driva en 100w led lampa på en rörelsevakt som dessutom är LED tycker man. Eftersom den strålkastaren inte fanns med inbyggd rörelsevakt så blev det en vid sidan av till lampan(hade hellre sett att jula byggt in i lampan).
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Jag fattar att man kan få lite vad man betalar för. Men har deras skymningsrelä sitter uppe i flera år utan bekymmer. Men borde ju klara av att driva en 100w led lampa på en rörelsevakt som dessutom är LED tycker man. Eftersom den strålkastaren inte fanns med inbyggd rörelsevakt så blev det en vid sidan av till lampan(hade hellre sett att jula byggt in i lampan).
En 100Watt led har en stor startström så det är inte helt otänkbart att ljusreläet har tagit stryk.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En 100Watt led har en stor startström så det är inte helt otänkbart att ljusreläet har tagit stryk.
Vart hittar man då en rörelsevakt som klarar av 100w?
 
Om jag fattar det rätt kan LED i värsta fall ha extremt hög startström - typ 100 gånger den kontinuerliga strömförbrukningen. Jag vet inte om det gäller det där lampan, men bevisligen har den i alla fall mer än 10 gånger märkeffekten i startström eftersom den grillade reläet i rörelsesensorn.

Det är möjligt att det är enklare och billigare att hitta ett relä som tål strömrushen än att leta efter en dyrare rörelsesensor.
 
Eller kanske till och med titta på att försöka begränsa startströmmen på strålkastaren.
 
M Mikael 81 skrev:
Eller kanske till och med titta på att försöka begränsa startströmmen på strålkastaren.
Blir det samma igen så tittar jag på att beställa en liknade strålkastare på nätet med inbyggd rörelsesensor och plockar ner den strålkastaren och säljer.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
[länk]

Annars hitta jag denna och de står att den klarar 1200watt?
Jag har lite svårt att tro på 1200Watt ledbelysning, men det är vad jag tror. Jag kulle nog sätta en kontaktor styrd av ljusreläet.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
[länk]

Annars hitta jag denna och de står att den klarar 1200watt?
1200W ja. Problemet är att din LED bara är 100W under kontinuerlig drift. Vid uppstart har den en startström på motsvarande någonstans mellan 100W och 10.000W och vi vet inte vilket. En välkonstruerad LED-belysning har teknik för att dämpa startströmmen, men en gissning är att någon snålat in på det på den lampan nu har - eller i alla fall snålat in på det så pass mycket att startströmmen överstiger motsvarande 1000W.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Blir det samma igen så tittar jag på att beställa en liknade strålkastare på nätet med inbyggd rörelsesensor och plockar ner den strålkastaren och säljer.
Ja, det är ju det enklaste. Och så vet du också hur du ska reklamera om den inte håller måttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.