För att spara lite el tänkte jag göra det kallare på övervåningen och stänga alla element utom ett (sovrummet).

Undrar dock om det kan få motsatt effekt iom att returvattnet blir kallare och pumpen jobbar hårdare?

Har bergvärme med radiatorer uppe och golvvärme nere.
 
Tomture61
A ArvikaBRF skrev:
För att spara lite el tänkte jag göra det kallare på övervåningen och stänga alla element utom ett (sovrummet).

Undrar dock om det kan få motsatt effekt iom att returvattnet blir kallare och pumpen jobbar hårdare?

Har bergvärme med radiatorer uppe och golvvärme nere.
Om du stänger flödet i ngr radiatorer så står värmevattnet still där .
Har mycket svårt att tro att detta värmevatten ska komma i retur till din värmekälla / panna .
 
Om du stänger ett element så slutar det rinna vatten genom det. Det som snarare kan hända är att returvattnet blir varmare eftersom det är färre element som det kyls ner genom. (Förstås beroende på om det finns en cirkpump eller annat i systemet som automatiskt justerar ner vattenflödet eller framledningstemperaturen när det märker att det inte längre behövs lika mycket lika varmt vatten.)
 
Det kommer att bli fint.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du stänger flödet i ngr radiatorer så står värmevattnet still där .
Har mycket svårt att tro att detta värmevatten ska komma i retur till din värmekälla / panna .
Har termostaterna lite öppna, är det bättre att stänga dem helt?
 
Tomture61
A ArvikaBRF skrev:
Har termostaterna lite öppna, är det bättre att stänga dem helt?
Försök att hålla minst +16 gr i de rum du vill sänka temp .
 
A ArvikaBRF skrev:
Har termostaterna lite öppna, är det bättre att stänga dem helt?
Hur ser dina termostater ut? Bild?
 
M Mikael 81 skrev:
Hur ser dina termostater ut? Bild?
Har ingen bild men det är klassiska vita i plast med skala 1-5.

Stängt elementen uppe, kopplat ur elpatronen på bvp. Ligger på 18 grader inne. Huset är 180 kvm från slutet på 1800/början 1900. Hade gjort av med 64 kWh senaste dygnet och vi har haft omkring 8 minusgrader ute. Godkänt??
 
A ArvikaBRF skrev:
Har ingen bild men det är klassiska vita i plast med skala 1-5.
Om det är termostater så är de (i praktiken) antingen öppna eller stängda beroende på vilken temperatur du ställt dem på. Om du vrider ner dem till noll är det förstås stängt helt. Om det inte är termostat utan bara vred så är det en annan sak.

Vad siktar du på för temperatur uppe?
 
M Mikael 81 skrev:
Om det är termostater så är de (i praktiken) antingen öppna eller stängda beroende på vilken temperatur du ställt dem på. Om du vrider ner dem till noll är det förstås stängt helt. Om det inte är termostat utan bara vred så är det en annan sak.

Vad siktar du på för temperatur uppe?
Ja det är vred.
Det är inte noga, så kallt som möjligt utan att något tar skada, två rum används inte och det tredje är ett hobbyrum som jag är i kanske 10h i veckan.
 
Avvägningen är mellan att spara energi och att förhindra fuktskador. Nu är ju huset ganska gammalt, men det kanske gjort tilläggsisoleringar och förbättringar efterhand. Samtidigt är det betydligt mindre fukt i ett rum som inte används än i ett där människor andas ut varm fuktig luft.

Jag föreslår att du bestämmer dig för vad du tycker är lagom temperatur och sedan ser hur lågt du kan ställa vreden utan att det blir kallare än så.

Ju mer du stryper elementen desto mindre vatten går tillbaka till värmepumpen. Mest energi sparar du om du stänger elementet helt, men då blir det kanske för kallt i rummet.
 
M Mikael 81 skrev:
Avvägningen är mellan att spara energi och att förhindra fuktskador. Nu är ju huset ganska gammalt, men det kanske gjort tilläggsisoleringar och förbättringar efterhand. Samtidigt är det betydligt mindre fukt i ett rum som inte används än i ett där människor andas ut varm fuktig luft.

Jag föreslår att du bestämmer dig för vad du tycker är lagom temperatur och sedan ser hur lågt du kan ställa vreden utan att det blir kallare än så.

Ju mer du stryper elementen desto mindre vatten går tillbaka till värmepumpen. Mest energi sparar du om du stänger elementet helt, men då blir det kanske för kallt i rummet.
Skulle gissa på att rummen håller mellan 10-15 grader någonstans. Mycket av värmen nedifrån går upp mellan bjälklaget för elementen är helt avstängda, förutom ett i hallen som är helt öppet och det i sovrummet som är helt öppet. Tror jag kör såhär i vinter och har koll på luftfuktigheten så får vi se. Har två friskluftsventiler och lite fönster som inte är helt täta. Tack för svar.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.