ska lägga ny elcentral med jfb så det blir ju 5 ledar system

kollar fast installationen bakom spis/ugnen där jag ska hotta upp ny nolla och jord kabel.

märkte dock att spis kabelns inkoppling var lite ful draget där blå kabel (nolla) gick in i en av faserna

kan det dock måhända bara vara så att elektrikern drog 2 fas kabel men skruvade in nolla i en fas i spisen?
 
  • Eluttag ur väggen; synliga ledningar; isoleringstejp; möjlig säkerhetsrisk; bristfällig installation; underhåll behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit spis med keramikhäll, kontrollknappar, kökshandduk och trägolv. Använd, i inhemsk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gewan skrev:
ska lägga ny elcentral med jfb så det blir ju 5 ledar system

kollar fast installationen bakom spis/ugnen där jag ska hotta upp ny nolla och jord kabel.

märkte dock att spis kabelns inkoppling var lite ful draget där blå kabel (nolla) gick in i en av faserna

kan det dock måhända bara vara så att elektrikern drog 2 fas kabel men skruvade in nolla i en fas i spisen?
Som sagt du har, högst troligt, ingen nolla i den spisdosan utan en blå fas. Mycket vanligt med en 400Volt spis.
 
gamla centralen är ju gemensam PEN ledare men när jag gör om den till separat nolla o jord vilken skena ska den kopplas in till då, den uppenbara jord skenan?

vill ju ha kvar ugnen ett tag till tills jag köper 5 ledar
 
PEN-ledaren ska sitta där den sitter, eller anslutas på samma plats i den nya centralen - PE-plinten.

Den separata nollan i TN-S-systemet skapar man med en neutralledare från PE-plinten, via JFBn och till N-plinten.
 
  • Gilla
Gewan och 2 till
  • Laddar…
Din spis har ingen nolla. Den blå ledaren är just en blå ledare, inte en nolla. Den används som fas och ska fortsätta vara fas. Det påverkas inte av den jordfelsbrytare. Vill du ha en modernare spis som går på 230V måste du dra fram en nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.