Hej!

Jag har precis köpt fritidshus (suterränghus) och tilluften till bastuaggregatet går via en snorkel ovan jord, sedan kommer ut under bastuaggregatet (upp från golvet).

Jag får inte ihop detta.
Vart tar vatten och liknande vägen?
Borde inte allt samlas i kröken upp?

mvh,
Tim
 
  • Närbild på en hörna med målad yta, träpanel, hål i golv, röd och metallisk verktygsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N TimJ skrev:
Hej!

Jag har precis köpt fritidshus (suterränghus) och har tilluften till bastun går via en snorkel ovan jord, sedan kommer ut under bastuaggregatet.

Jag får inte ihop detta? Vart tar vatten och liknande vägen? Borde inte allt samlas i kröken upp?

mvh,
Tim
Vad har du rökt? Bättre bild tack.
 
Dessvärre ingenting. Är inte på plats och inser att bilden inte är den bästa men det är alltså ett hål för tilluft på golvet under aggregatet. Går till en snorkel ovan jord då bastun är i källaren.
 
Kommer det ner vatten i hålet?
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Ja, hålet är precis under aggregatet så det lär ju rinna ner när man bastar och slänger på vatten. Har inte bastat i den ännu, men det är bara ett hål i golvet. Fascinerad över att det faktiskt kommer luft från det.
 
Jaha, ok, ställ en balja under aggregatet.
 
Haha, ja jo, men jag tänkte mer om detta faktiskt är en lösning som fungerar eftersom den verkar vara påkostad nog att göra sig besväret. Om någon kunde förklara hur det fungerar eller om det helt enkelt är en tankevurpa.
 
Du får väl skarva i en liten stos, med en mössa på?
 
Nej , detta är en fyllelösning av någon hemsnickrare! Kan vara en visst folkslag från öst som gillar att supa och basta, avslöjar inget mer.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej , detta är en fyllelösning av någon hemsnickrare! Kan vara en visst folkslag från öst som gillar att supa och basta, avslöjar inget mer.
Folkslaget från öst vet hur en bastu ska funka och installerar ett riktigt avlopp i den. Hur ska man annars få en rejäl löyly?

Det är svenskarna som inte kan sånt här och gör bastur helt utan avlopp :surprised: Till och med på landet där man vill kunna tvätta sig inne i bastun. Amatörer.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för vatten, som kommer ner i hålet menar du ? Det är ju ingen golvbrunn, utan möjligen ett friskluftsintag. Golvbrunnar har ju inte en hög kant runt hålet. Hur ser ventilationen ut? Vilken sorts aggregat har du - el eller vedeldat? Finns det en golvbrunn?
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad är det för vatten, som kommer ner i hålet menar du ? Det är ju ingen golvbrunn, utan möjligen ett friskluftsintag. Golvbrunnar har ju inte en hög kant runt hålet. Hur ser ventilationen ut? Vilken sorts aggregat har du - el eller vedeldat? Finns det en golvbrunn?
jag tänker tex när man slänger vatten på aggregatet så lär det ju komma ner en hel del vatten?
Det var finnar som byggt huset och bastat varje dag tills de flyttade ut, så uppenbarligen fungerar det, men jag förstår inte hur.


Golvbrunn finns längre bort, men det måste ju ändå komma en väsentligt mängd vatten i ett öppet hål under ett aggregat.


Det är el-aggregat.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N TimJ skrev:
jag tänker tex när man slänger vatten på aggregatet så lär det ju komma ner en hel del vatten?
Det var finnar som byggt huset och bastat varje dag tills de flyttade ut, så uppenbarligen fungerar det, men jag förstår inte hur Golvbrunn finns längre bort, men det måste ju ändå komma en väsentligt mängd vatten i ett öppet hål under ett aggregat.

Det är el-aggregat.
Om man häller vattnet på stenmagasinet försiktigt med en skopa, så rinner det knappast några större mängder igenom, utan det förångas på vägen.
 
Det lilla som kommer ner i röret gör inget ändå, enkelt att torka upp om du vill också.
 
Röret kan ju vara perforerat som ett dräneringsrör så att eventuellt vatten som kommer ner i det inte blir stående som ett lås.

Hur ser det ut på utsidan, har röret en hatt eller en 180 gradersböj så det inte kommer in vatten den vägen? För om det bara är det lilla vatten som precis träffar hålet när man kastar vatten på aggregatet skulle jag inte vara nämnvärt orolig. I synnerhet inte om det funkat i X år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.