Hej allihopa!
Jag har behövt byta till en annan pelletsbrännare av modell TB-mini 24KW. Problemet är att det går två kablar från pannan medans kontakten till pelletsbrännaren har bara 1 ledig sladd. Behöver hjälp hur jag kan koppla in pannan
Eluttag öppet med synliga kablar, skruvar; händer håller, bakgrund med verktyg, elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller avskalade elektriska kablar; verktyg och oordning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida från manual, installation av pelletbrännare, diagram, anvisningar, säkerhetsdetaljer, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den grå kabeln med fyra ledare, vart går den?
Den svarta kabeln med tre ledare, vart går den?
Den tvåledade kabeln, vart går den?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den grå kabeln med fyra ledare, vart går den?
Den svarta kabeln med tre ledare, vart går den?
Den tvåledade kabeln, vart går den?
Den gråa kabeln går till belletsbrännaren
Den svarta till kontakten 230v
och den tvåledade kabeln går till termostaten i pannan
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den grå kabeln med fyra ledare, vart går den?
Den svarta kabeln med tre ledare, vart går den?
Den tvåledade kabeln, vart går den?
Du behöver själv leta reda på pannans överhettningsskydd och dra en kabel därifrån plus jord och nolla till styrenhetens strömmatning. Vanligen finns det i gamla pannor matning till oljebrännare. Den fasen kopplas till styrenhetens termostatingång, brun på bilden.
Vanligtvis måste man till en gammal oljepanna anskaffa en särskild termostat som ger större hysteres.
Kopplar man direkt till oljetermostaten kommer brännaren att starta väldigt ofta. Enklast köpa en brännare som har egen termostatingång. Själva grundiden är alltså inte så bra.
 
Passar på att försöka lära mig något här...

Har jag förstått det rätt att tanken med denna brännaren är att elmatningen till brännaren kopplas från pannan? Och att pannan alltså förväntas ha en plint med plats för fyra utgående ledare?

Eller är det en för bokstavlig tolkning, och att tanken bara är att man ser till att överhettningsskyddet bryter inkommande fas helt, och att termostaten i pannan bryter brun ledare, men att det i praktiken ofta kan göras på lite olika sätt?
 
SuperSeba SuperSeba skrev:
Hej allihopa!
Jag har behövt byta till en annan pelletsbrännare av modell TB-mini 24KW. Problemet är att det går två kablar från pannan medans kontakten till pelletsbrännaren har bara 1 ledig sladd. Behöver hjälp hur jag kan koppla in pannan
[bild] [bild] [bild]
Vad satt för brännare tidigare?
 
M Mikael 81 skrev:
Passar på att försöka lära mig något här...

Har jag förstått det rätt att tanken med denna brännaren är att elmatningen till brännaren kopplas från pannan? Och att pannan alltså förväntas ha en plint med plats för fyra utgående ledare?
En gammal panna har nog ingen plint. Man får själv leta reda på överhettningsskyddet och dra en kabel till brännarstyrningens spänningsingång. Kabel från panntermostaten (oljebrännartermostaten) brukar finnas på gamla pannor men man får kontrollera att det stämmer.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Överhettningsskyddet (eller maxtermostaten) sitter oftast ihop med termostaten på gamla pannor. Inkommande el går till termostaten och därifrån vidare till brännaren. Det kan hända att man får koppla om lite för att komma åt punkten mellan termostaterna.
 
Överhettningsskyddet får inte vara en termostat. Även om den ofta kallas det.
 
Termostat som återställs manuellt, därav alternativnamnet maxtermostat. Överhettningsskyd är en bättre benämning dock.
 
Termostater återställer man inte. De reglerar kontinuerligt. En termostat är en apparat som håller temperaturen statisk. Ett överhettningsskydd är något som löser ut om temperaturen blir för hög. Det är en stor skillnad, även om panntillverkare ibland har fel benämning.
 
D Daniel 109 skrev:
Överhettningsskyddet får inte vara en termostat. Även om den ofta kallas det.
CTC 265 hade 2 likadana bimetalltermostater i serie. Den första som överhettningsskydd och den andra som oljebrännartermostat med en yttre ratt för reglering.
Dagens överhettningsskydd kräver nog alltid manuell återställning. Namn och nummer på pannan veta vi ju inte.
Allt hänger ju i luften när inte tillräckligt med uppgifter finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.