Känns som riktigt tuffa tider! Här nere på västkusten där jag bor så är man oftast van vid en vinter med regn, vind och 2 plusgrader. Men utanför huset just nu är det snö och i natt väntas ca -10. Ser ut att hålla sig kallt åtminstone en vecka framåt. Verkar som det är snö och kallt i hela Sverige? Och svindyr el!

Jag är otroligt lättad över att ha en luftluft-värmepump som tack vare sin placering håller större delen av huset varmt. Har inte behövt sätta på några element än (150kvm, direktel) Vedkaminen går två längre pass varje dag och värmer upp väldigt bra. Har ungefär 18.5-19 grader i köket och några grader varmare där luftvärmepump och kamin är placerad.

Tittade precis på mätaren och ser att jag förbrukat 328 kw hittills i december. Då har 10 dagar passerat. Lägre än så kan vi nog inte göra i en familj med två föräldar och tre barn (vara två tonåringar)

Hoppas och tror att elräkningen blir hanterbar trots allt!

Hur går det för er andra? Håller ni hoppet uppe? :strong:
 
  • Gilla
Bonde50 och 6 till
  • Laddar…
945 kwh hittills och då är ju inte den tionde dagen slut ännu. 190 kvm 2 vux 2 barn. Bergvärme men dåligt isolerat hus. December 2021 låg på 3735 kwh..

edit: ca 70 kvm av gårdshuset värms upp med samma pump också. Totalt 260 kvm uppvärmning av en nibe s1255-12 från 2020. Dåligt borrat och får in minusgrader från hålet också.
 
J JDoppingen skrev:
945 kwh hittills och då är ju inte den tionde dagen slut ännu. 190 kvm 2 vux 2 barn. Bergvärme men dåligt isolerat hus. December 2021 låg på 3735 kwh..

edit: ca 70 kvm av gårdshuset värms upp med samma pump också. Totalt 260 kvm uppvärmning av en nibe s1255-12 från 2020. Dåligt borrat och får in minusgrader från hålet också.
Vlken ort?
 
316kWh tom 9e, hade förhoppning om att komma under 1000 men det blir svårt. Villa, direktverkande el med luftvärmepump. Visserligen ger solcellerna några kWh om dagen men det blir kört nu när snön kommer.
Mobilskärmdump av elanvändningsstatistik för december 2022 med stolpdiagram; totalt 316 kWh förbrukat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Davelino skrev:
Känns som riktigt tuffa tider! Här nere på västkusten där jag bor så är man oftast van vid en vinter med regn, vind och 2 plusgrader. Men utanför huset just nu är det snö och i natt väntas ca -10. Ser ut att hålla sig kallt åtminstone en vecka framåt. Verkar som det är snö och kallt i hela Sverige? Och svindyr el!

Jag är otroligt lättad över att ha en luftluft-värmepump som tack vare sin placering håller större delen av huset varmt. Har inte behövt sätta på några element än (150kvm, direktel) Vedkaminen går två längre pass varje dag och värmer upp väldigt bra. Har ungefär 18.5-19 grader i köket och några grader varmare där luftvärmepump och kamin är placerad.

Tittade precis på mätaren och ser att jag förbrukat 328 kw hittills i december. Då har 10 dagar passerat. Lägre än så kan vi nog inte göra i en familj med två föräldar och tre barn (vara två tonåringar)

Hoppas och tror att elräkningen blir hanterbar trots allt!

Hur går det för er andra? Håller ni hoppet uppe? :strong:

Hehe. Tufft liv. -10 bara sådär. Du har ingen bekant i Vilhelmina eller Svappavara som du kan ringa upp och snacka med. Alltid skönt att få lite stöttning
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
L lob skrev:
Hehe. Tufft liv. -10 bara sådär. Du har ingen bekant i Vilhelmina eller Svappavara som du kan ringa upp och snacka med. Alltid skönt att få lite stöttning
ge oss en bild på ditt helskägg och håriga rygg så skäms jag ännu mer över mitt inlägg!
 
  • Gilla
  • Haha
Grossman och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
316kWh tom 9e, hade förhoppning om att komma under 1000 men det blir svårt. Villa, direktverkande el med luftvärmepump. Visserligen ger solcellerna några kWh om dagen men det blir kört nu när snön kommer.
[bild]
riktigt bra!(y)
 
A
Känns bra tråtts tuffa tider! Jag lägger upp bild på förbrukning över tid. Har Fjärrvärme samt kamin som komplement. Inomhustemperatur 22,5 grader 1/5 plansvilla ca 130 kvm Inte några höga fjärrvärmekostnader. Mobilskärm visar elanvändning och temperatur, jämförelse mellan år 2021 och 2022 i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vlken ort?

Karlstad
 
392kwh hittills. Flyttade in i huset i somras så vet väldigt lite om vad huset förbrukar, men ED visade 24000kwh. Enplan 135kvm -99. Men då är det ett vardagsrum värmt med elektrisk golvvärme samt en friggebod med direktverkande el. Har stängt av båda dessa. Även bytt frånluftspumpen till en ny bosch då den gamla var orginal från -99. Nya pumpen drar ändå jäävligt mycket. Utan elspets orkar den värma huset till 13-15 grader nu i vinter beroende på utetemperatur. Har blockerat elspetsen för det drar iväg nåt sinnessjukt med den på, har kört 3kw effekt nattetid vissa dygn och då även elektriska golvvärmen. Märks ändå knappt någon skillnad på morgonen trots att det ruinerar en. Nu köpte jag i veckan en gasolkamin istället för 999kr och en 10kg gasolflaska vilket rymmer 137kwh värme. Gasolen kostar 2,6kr/kwh i lösvikt så där kan man spara en del i nuläget. Har igång den några timmar på kvällarna och det är ungefär som att elda i vedkamin värmemässigt. Tryggt att ha också ifall det blir strömavbrott eller effektbrist och planerade nedstängningar. Luft/luftvärmepump kommer närmsta veckorna också.
 
D Davelino skrev:
ge oss en bild på ditt helskägg och håriga rygg så skäms jag ännu mer över mitt inlägg!
Nej det kan jag inte bjuda dig på. Vi tar istället en historielektion från 1941. Tur att klimatförändringarna hjälper oss en aning på traven. Nån mjölk fick de inte heller…… Svårtläst utsnitt av tidningsartikel om extrem kyla i Laxbäcken, Vilhelmina med temperaturer ner till -52 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Wow
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
A
J JDoppingen skrev:
Karlstad
Utanför Ystad i Skåne.
 
A
Lägger även upp min fjärrvärme faktura, kanske någon som är intresserad.
Bilden visar en tabell med datum, mätaravläsningar i kilowattimmar, och kostnader, troligen för elanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
235kwh t o m 9/12, uppvärmd yta 170kvm. Golvvärme

NIBE F730

Håller 20grader inomhus och 14-15 i garaget. Stöttar med kamin i mellanåt

Årsförbrukning hamnar runt 6000kwh

Västra Götaland
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
472 kWh till och med 9 december. Första vintern i huset, så jag har ingen aning om var det slutar. Föregående ägare hade en årsförbrukning på ca 18 MWh, nu uppskattar nätägaren att vi kommer att göra av med 16,5 MWh, så det går neråt tack vare två kallställda rum, avstängd golvvärme och stöttning med gasolkamin. Direktverkande el, golvvärme i hall och badrum och en luftvärmepump, 126 kvm i två plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.