M Mattias2967 skrev:
Så här
Det är inte "38" utan 0,038 V. Med andra ord ingen spänning fram till nätdelen. Fortsätt felsökningen.
 
Jag får ett värde på ca: 27 när jag mäter på blå till vit, men jag kanske inte mäter på rätt sätt?
 
Chansen är större att det är dimmern och inte trafon som är defekt.
Du kan nu testa med att koppla ur bef. ledare på primäringången och ansluta en stickkontakt till trafon och se om det blir ljus i grejorna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ska testa på det sättet. Tack för tipset:)
Kan dimmern vara helt integrerad med strömbrytaren? Annars vete katten var dimmern sitter…
 
Du har ju visat att det används sk dosdimmer i installationen.
Den är skild från väggbrytaren som bara ger en spänningsimpuls till dimmern.
 
Har testat den dosdimmer jag hittat, se bild ovan. Den styr bara 1 av 6 slingorna.
 
OK, det är svårt på distans att få en bild över inst, men för att det ska bli ljus i grejorna är det ett krav att du kan mäta nätspänning (230 V) på transformatorns primäringång. Ingen spänning där=inget ljus.
Detta måste du undersöka.
 
Bytte strömkälla till trafon och fick ljus. Så då är inte den problemet. Någonstans mellan den och strömbrytaren ligger problemet. Då måste väl dimmern vara någonstans däremellan, eller hur?
 
Här är några bilder på hur det ser ut.
 
  • Kök, rostfri fläktkåpa, fläktmotor, kakelvägg, spotlights, elledningar, skuggor, hyllor, knivar, papperskasse.
  • Modernt kök med inbyggnadsugn, vinställ på toppen, genomgång till annat rum, parkettgolv, ljus inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med orange och vita kablar i en vägg under installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppna vägguttag, tre elektriska dosor, kablar synliga, två märkta som "OK", en som "Fel".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan på den som inte fungerar
 
  • Elektrisk installationsprocess, osäker anslutning, ej färdigställd vägguttag, byggmiljö, synlig isolering, orörda kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja dimmer ska finnas någonstans däremellan.
Från strömbrytarna verkar allting gå upp i taket, eller möjligen åt vänster men där ser inte ut att finnas något till vänster om ugnen utan där kommer köksfläkt och diskbänk? Jag tänkte på kökskåp eller något annat utrymme där dimrarna kan vara gömda.

Uttaget till fläkten måste få sin matning någonstans ifrån, det syns inte i den dosa du har bild på. Vad finns på andra sidan väggen?

Kan det finnas något uppstoppat i undertaket där ventilationslangen går upp i taket?
 
Tror jag hittat rätt. Det ligger flera av denna typen långt inne i gången. Men får fan inte ut dem! :mad:
 
  • Närbild på en hand som håller en vit elektrisk enhet med text, delvis dold bakom ett grått föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är 4 st likadana, så det är ju logiskt. En av de funkar inte, men alla är anslutna med så korta kablar att jag inte kan dra ut någon av de
 
  • Oorganiserade elektriska ledningar och komponenter med plastdosor i oordning, möjlig renovering eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Vafför gör di på detta viset" kan vi få ett svar från elektrikerskrået. Det måste ju vara bättre att kunna ta ut prylarna för att kunna byta ut när de går sönder. :mad:

Edit: Glömde att lägga in: @Mikael_L och @Bo.Siltberg fast det finns nog betydligt fler elektriker.
(Ps Se inte detta som ett påhopp jag vill bara veta)
 
Redigerat:
Motorsåg!
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.