Nån som har erfarenhet av såna?
såg ett gäng såna på specialpris idag och blev lite sugen att köpa.
men man undrar ju varför dom var så billiga
 
Finns några olika sorter och arter av dvärgsyren och de är alla fina växter. Att de är på specialpris behöver inte betyda att de är dåliga men man kan ju ta en lite närmare titt innan man köper en billast full. :)
 
Hemmakatten
Jag har en dvärgsyren som är 20 år gammal. Kommer inte ihåg vilken sort. Den är vansinnigt söt med små, små mörkt lila blommor som blir vita när de är helt utslagna. Den är ca 120-130cm hög. Måste säga att den är fantastiskt tålig med tanke på hur jag misskött den. Den har stått i en stor plastkruka i alla år, jorden är aldrig bytt, har fyllt på lite ovanpå mellan varven, lite blåkorn i bästa fall en gång per år. Dessutom har vi flyttat flera gånger och bott tillfälligt medans vi byggt hus. Då har krukan ibland fått stå på norrsida. Nu i två vintrar har den stått lite i lä bredvid ett förråd ute på en äng. Jag hade glömt bort den, så väldigt lite vatten har den fått också. Men den har blommat villigt varje år och det samma har den kärleksört gjort som stått i samma kruka i minst 15 år.
Nu är syrenen framtagen och jag tänkte plantera den i god jord i marken (skall aldrig flytta igen) men vete katten om jag vågar det. Förmodligen får väl syrenen en chock av god omvårdnad och dör.....

Men för att svara på din fråga så är dvärgsyrenen en enkel, fin liten buske med små fina blad och blommor. Den blommar precis efter det att de vanliga syrenerna (syringa vulgaris) blommat färdigt. Pryder väl sin plats på rätt ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.