Hej.

Försäkringsperioden för min nuvarande bilförsäkring löper ut i december 2023. Premien betalas årsvis.

Av olika anledningar skulle jag vilja avsluta denna i förtur, gärna imorgon.

I avtalet/villkoren står att försäkringstagaren har rätt att avsluta försäkringen i samband med att försäkringsperioden löper ut. Det står dock också att det går att avsluta i förtid, om följande villkor uppfylls:

Om det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse för försäkringsavtalet
Nuvarande försäkring är tecknad med villkoret att den årliga körsträckan ska vara högst 1000 mil. Vi har nu börjat använda bilen för jobbpendling, och kommer därmed med all sannolikhet att köra betydligt längre än så under 2023, kanske uppemot 2000-2500 mil. Jag har frågat försäkringsbolaget om detta är ett problem, och de har svarat att det vid ev. krasch kan innebära att jag inte får någon som helst ersättning om jag överskridit den angivna, maximala körsträckan, och att jag snarast bör kontakta försäkringsbolaget för att ändra körsträckan. Detta påverkar givetvis premien, och jag kommer att få ett nytt, uppdaterat försäkringsbrev.

Min fråga är nu: borde denna "omständighet" vara sådan att den uppfyller villkoret för att säga upp försäkringen i förtid, d.v.s. att det har uppkommit omständigheter som har väsentlig betydelse för avtalet? Det låter ju iaf som att möjligheten att helt bli utan ersättning är synnerligen "väsentlig för avtalet"...

//AHB
 
S
Bilförsäljning är väl en väsentlig förändring som påverkar försäkringen.

Har du betalat nya premien nu i december?

Lösningen är ju att ändra körsträckan och betala lite mer.
Byter du bolag måste du ju ändå betala en högre premie för längre körsträcka.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Jag har brutit en bilförsäkring med Folksam för länge sedan. De ville ju inte avsluta den utan tyckte att försäkringsperioden skulle ta slut. Då slutade jag helt enkelt betala den. Efter 2 eller 3 påminnelser och hot om att bilen inte längre skulle vara försäkrad (det var ju precis det jag ville uppnå haha) så slutade de.

Slutar man betala så slutar ju de att försäkra, allt gott.

Så lägg över den på månatlig autogiro och ta bort medgivandet efter någon månad.
 
Fairlane
Enklast är att helt enkelt be de försäkra den för längre körsträcka. Du får en tilläggsfaktura och så är det klart. Att bara sluta och betala för ett ingånget avtal kan fungera, men det kan också slå tillbaka, förstår inte varför man skulle göra det.
 
  • Gilla
Jernhand och 1 till
  • Laddar…
Gör ett ägarbyte så avslutas försäkringen.
Så har jag gjort när jag blev förbannat på hur ett bolag skötte en skada.
Skrev bilen på sambon och sedan tillbaka till mig.
 
  • Gilla
Greger_08 och 2 till
  • Laddar…
Ställ av bilen så får du en avställningsförsäkring, denna ringer du och säger upp. Ställ på bilen och teckna ny försäkring hos någon annan..
 
  • Gilla
Andreas_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror TS får förtydliga varför han vill avsluta försäkringen imorgon.
Som jag läser det så är det inte av missnöje med bolaget, utan för att TS är rädd att inte få någon ersättning vid skada om han kör längre än avtalad sträcka.

Om det är som jag tolkat det så behöver man inte avsluta försäkringen, utan man säger bara att man vill ha den på en längre årlig körsträcka och betalar mellanskillnaden, så är bilen försäkrad hela tiden, riskfritt.

Om det är så att TS vill byta till ett annat bolag, ja då måste försäkringen avslutas, exempelvis genom ägarbyte, men det kommer såklart bli dyrare hos nästa bolag också. Normal så är inte ett bolag billigare än konkurrenterna på upp till 1000 mil för att sen bli mycket dyrare, så är man nöjd med bolaget känns det onödigt struligt med avställningar eller ägarbyten.
 
Precis som JonnyN80 säger så går det att ställa av bilen, därefter övergår den till avställningsförsäkring som du kan säga upp. Detta sker i regel automatiskt efter någon dag retroaktivt.
Så i princip kan du ringa samma dag och säga vad din intention är.

Alternativt skriver du över den på frun och tillbaka. Tänk då på att du måste ha en försäkring på frun på överlåtelsedagen och samma på dig själv igen när du skriver tillbaka den. Dock kan värdet på bilen sänkas vid många ägarbyten.

Du kan självklart och bör ändra körsträckan och betala mellanskillnaden. Ändringen är inte tillräcklig för att få byta bolag.

Löpte försäkringen ut första december och du har betalat den så har du godkänt nya avtalet.
Däremot brukar det gå bra om man är rimlig och pratar med försäkringsbolaget.

Har du inte betalat nya premien kan du teckna ny försäkring och betala mellanskillnaden för de dagarna.
 
Redigerat:
Avig Avig skrev:
Du kan självklart och bör ändra körsträckan och betala mellanskillnaden. Ändringen är inte tillräcklig för att få byta bolag.
Tack. Det var detta jag ville veta, dvs om den uppkomna situationen med ökat milbehov är tillräckligt för att kunna säga upp den gamla försäkringen redan nu.

Kostnaden för extramilen är inte problemet, utan att jag ser att andra bolag nu försäkrar bilen för flera tusenlappar billigare om året (och att nuvarande bolag är sådär jobbiga och ringer upp befintliga kunder för att sälja på en mer skit).

Jaja, avtal ska hållas, så det är bara att byta när perioden går ut. Det skulle ha stått att jag tecknat/betalt ett år i november 2022, inte december, så den möjligheten finns inte.
 
Jag har en 1500 milsförsäkring på min, efter totalskada konstaterade handläggaren att jag körde en hel del. Typ 6000 mil per år för att sedan betala ut full ersättning, inte ens högre självrisk. Bekanta dom arbetar som bärgare och är ganska insatta har aldrig hört om någon som blivit nekad p.g.a. för hög körsträcka. Kan dock inte tala för alla handläggare

I fallet där du inte är vållande är det säkerligen ännu mindre intressant hur långt du kör.
 
RoTe
J JonnyN80 skrev:
Ställ av bilen så får du en avställningsförsäkring, denna ringer du och säger upp. Ställ på bilen och teckna ny försäkring hos någon annan..
Detta är inte en självklar lösning då bolaget ändå har en försäkring vilandes ifall du ställer på bilen igen, för att du ska slippa hamna hos trafikförsäkringsföreningen. Dom flesta bolag accepterar dock en total uppsägning men det kan bero på bolag och handläggare. Jag själv har haft problem att bli av med Trygghansa men det löste sig med ett samtal till annan handläggare.
 
A Alexander HB skrev:
Tack. Det var detta jag ville veta, dvs om den uppkomna situationen med ökat milbehov är tillräckligt för att kunna säga upp den gamla försäkringen redan nu.

Kostnaden för extramilen är inte problemet, utan att jag ser att andra bolag nu försäkrar bilen för flera tusenlappar billigare om året (och att nuvarande bolag är sådär jobbiga och ringer upp befintliga kunder för att sälja på en mer skit).

Jaja, avtal ska hållas, så det är bara att byta när perioden går ut. Det skulle ha stått att jag tecknat/betalt ett år i november 2022, inte december, så den möjligheten finns inte.
Varför inte skriva det i första inlägget att du vill byta för att försäkringen är för dyr och du vill ha ett billigare bolag. Att ändra körsträckan ger dig inte rätt att avbryta då du istället får öka körsträckan i din befintliga försäkring.

Däremot kan du skriva över bilen på din fru/man/sambo och då blir det som en försäljning och den "nya" ägaren kan teckna en ny försäkring i annat bolag.

Det står ju klart och tydligt i försäkringsbrevet när brytningstiden är för att avsluta försäkringen, men du har garanterat inte läst dom texterna när du tecknade. Så sluta skyll på bolaget att dom "borde skrivit detta i november" när det är Du som klantat dig!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
3 veckor in på det nya avtalet såg jag att ett annat bolag hade en kampanj med 30% rabatt på motsvarande försäkring.
Jag tecknade ett nytt avtal med dem online och ställde av bilen.
Dagen efter ringde jag mitt gamla bolag och sa att jag ville säga upp försäkringen för att jag har fått ett bättre erbjudande från ett annat bolag. Jag spelade lite dum och menade att årsförfallodatumet gällde till månadsskiftet.
Motvilligt och efter samtal med sin överordnade så sa hon upp min försäkring eftersom hon kunde se att jag hade en ny försäkring som väntar. Men jag skulle tänka på till nästa gång att det är årsförfallodatumet som gäller egentligen ;)

(Sen att jag glömde ställa på bilen igen och körde med den avställd i en vecka hör inte hit) :rofl:
 
Grillen Grillen skrev:
Det står ju klart och tydligt i försäkringsbrevet när brytningstiden är för att avsluta försäkringen, men du har garanterat inte läst dom texterna när du tecknade. Så sluta skyll på bolaget att dom "borde skrivit detta i november" när det är Du som klantat dig!
Var hittar du att jag "skyller på bolaget"? Läs igen.

Det jag egentligen ville veta var vad som räknades som omständigheter som avsevärt påverkar avtalet (eller hur den exakta formuleringen nu löd), och i synnerhet om det "plötsligt" ändrade behovet av årlig körsträcka räknas som en sådan omständighet.

Som jag skrev ovan så förstår jag också att avtal i grunden ska hållas, men jag ser inte några moraliska problem med att utnyttja eventuella kryphål till min fördel.

Edit: Jag misstänker att du kan ha tolkat "borde ha stått..." som klagomål på försäkringsbolaget. Det var inte avsikten, utan syftade på att jag själv felaktigt skrev december istället för november trådstarten.
 
A Alexander HB skrev:
Tack. Det var detta jag ville veta, dvs om den uppkomna situationen med ökat milbehov är tillräckligt för att kunna säga upp den gamla försäkringen redan nu.

Kostnaden för extramilen är inte problemet, utan att jag ser att andra bolag nu försäkrar bilen för flera tusenlappar billigare om året (och att nuvarande bolag är sådär jobbiga och ringer upp befintliga kunder för att sälja på en mer skit).

Jaja, avtal ska hållas, så det är bara att byta när perioden går ut. Det skulle ha stått att jag tecknat/betalt ett år i november 2022, inte december, så den möjligheten finns inte.
Nej, ökad körsträcka är inte skäl att säga upp försäkringen, man anmäler bara höjd sträcka till bolaget.
Men, som några redan skrivit, vill man byta bolag så ställer man av bilen, säger upp försäkringen och tecknar en ny hos ett annat bolag, och ställer på bilen igen.
Tänk på att försäkrar man en bil som är avställd finns ingen vilande trafikförsäkring, när bilen ställs på måste detta anmälas till bolaget. När jag gjorde detta för ~15 år sedan så hette det "direktbevis" till bilregistret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.