cillan cillan skrev:
Det konstiga är att vi har ställbara ventillationsluckor, såna vita (plast) som man skruvar på för att få in luft, på samma vägg några meter bort. Där är det ju endast ett plastlock, på inomhusväggen, och sen är det helt öppet genom väggen fram till gallret på ytterväggen. Där bildas ingen kondens/is
Men är det samma utrymme innanför ventilen och elskåpet? Du skriver att det är ett uppvärmt garage bakom elskåpet. Om ventilen går till ett utrymme som har undertryck pga frånluftsvärmepumpen så blir det ingen kondens. Om det uppvärmda garaget inte har undertryck så kan det förklara att elskåpet får kondens pga läckage.
 
cillan
B b_hasse skrev:
Men är det samma utrymme innanför ventilen och elskåpet? Du skriver att det är ett uppvärmt garage bakom elskåpet. Om ventilen går till ett utrymme som har undertryck pga frånluftsvärmepumpen så blir det ingen kondens. Om det uppvärmda garaget inte har undertryck så kan det förklara att elskåpet får kondens pga läckage.
Ja ventilen sitter också i garaget några meter från där elskåp sitter
 
cillan cillan skrev:
Du menar att man ska lyfta ut skåpet och foga och sen sätta in det igen?
Jag skulle borra lite hål i skåpets väggar och försiktigt spruta in fogskum, med skåpet på plats.
 
cillan
E elmont skrev:
Jag skulle borra lite hål i skåpets väggar och försiktigt spruta in fogskum, med skåpet på plats.
Tack för tipset, kanske skulle fungera
 
Det drar inte ut inomhusluft till skåpet genom röret för stigaren?
 
cillan
Fotografen Fotografen skrev:
Det drar inte ut inomhusluft till skåpet genom röret för stigaren?
Vad är "röret för stigaren"?
 
Stigaren är den kabel som går från elskåpet in till elcentralen, den brukar gå i ett rör som är 25-32 mm grovt. Har du övertryck kan det pressas ut fuktig inneluft genom det som kondenseras när det kommer ut till det kalla mätarskåpet.
Det är av stor vikt att man har ett litet undertryck inne i huset.
 
cillan
E elmont skrev:
Stigaren är den kabel som går från elskåpet in till elcentralen, den brukar gå i ett rör som är 25-32 mm grovt. Har du övertryck kan det pressas ut fuktig inneluft genom det som kondenseras när det kommer ut till det kalla mätarskåpet.
Det är av stor vikt att man har ett litet undertryck inne i huset.
Kan man täppa till (silikona) det röret där det går ut i elskåp?
Hur vet jag om det är undertryck eller inte i huset?
Om det inte är undertryck, borde det då inte också bli kondens och is i ventilationen jag skrev om i en tidigare kommentar?
 
Du kan du stoppa in lite isolering i röret som förhindrar att luft vandrar ut och se om det hjälper.
Kondens utfälls lättare på metall än på plast då metallen är kallare.
För övrigt är det svårt att veta exakt när kondensering sker. Men i grunden ska man undvika varm luft mot en kallare yta.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
cillan
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan du stoppa in lite isolering i röret som förhindrar att luft vandrar ut och se om det hjälper.
Kondens utfälls lättare på metall än på plast då metallen är kallare.
För övrigt är det svårt att veta exakt när kondensering sker. Men i grunden ska man undvika varm luft mot en kallare yta.
Jag kan prova med det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.