Hej! Jag funderar mycket på uppvärmningskostnader och har upptäckt att jag har stora tomgångsförluster på varmvatten som ska hållas varmt. Är det någon som testat värma upp huset med luftvärmepump och köra fjärrvärme bara för tappvatten? Man får ju inga tomgångsförluster på fjärrvärme eftersom man bara betalar för det man använder. Tänker jag helt fel? Jag har tomgångsförluster på 12,5 kWh/dygn på vintern.
 
Eftersom vatten leder och lagrar värme bättre borde en luftpump vara sämre, plus att den har svårare att sprida värmen till samtliga rum?!
 
Vad har du för uppvärmning idag?
Vad har du för VVB idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom vatten leder och lagrar värme bättre borde en luftpump vara sämre, plus att den har svårare att sprida värmen till samtliga rum?!
Det gör den men den värmer upp alla utrymmen som behövs för ca 15 kWh/dygn och det skulle krävas en jäkla massa mer fjärrvärme vet inte exakt vid vilket elpris vad är billigare eller dyrare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad har du för uppvärmning idag?
Vad har du för VVB idag?
idag värmer jag upp huset med LVP och kör en elpatron för tappvatten till en ackumulatortank. Är en trasig vedpanna som hör till men jag tänker inte hålla på med att jaga ved och elda.
 
V Vanhedern skrev:
idag värmer jag upp huset med LVP och kör en elpatron för tappvatten till en ackumulatortank. Är en trasig vedpanna som hör till men jag tänker inte hålla på med att jaga ved och elda.
Du skrev fjärrvärme , har du det inkopplat eller inte ?
 
V Vanhedern skrev:
idag värmer jag upp huset med LVP och kör en elpatron för tappvatten till en ackumulatortank. Är en trasig vedpanna som hör till men jag tänker inte hålla på med att jaga ved och elda.
Då förstår jag att det går åt energi i tomgång, eftersom det troligen lär försvinna en del energi/värme ut genom skorstenen.

Billigaste alternativet, på kort sikt, är att koppla bort pannan och ersätta den med en 300 liters VVB.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skrev fjärrvärme , har du det inkopplat eller inte ?
Jag skrev inte att jag hade fjärrvärme utan jag funderar på att skaffa det.
 
Vid installation av fjärrvärme så har du startkostnad på ca 40000-100000kr, sen har du en årlig fast kostnad på ca 4000-7000kr samt en rörlig kostnad.
Allt detta ”måste” du ta med i beräkningarna för vad som blir ”billigast”.

Men eftersom du redan idag har vattenburen värme (fastän du inte använder det i dagsläget) så är det ett bra alternativ att gå över till fjärrvärme.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vid installation av fjärrvärme så har du startkostnad på ca 40000-100000kr, sen har du en årlig fast kostnad på ca 4000-7000kr samt en rörlig kostnad.
Allt detta ”måste” du ta med i beräkningarna för vad som blir ”billigast”.

Men eftersom du redan idag har vattenburen värme (fastän du inte använder det i dagsläget) så är det ett bra alternativ att gå över till fjärrvärme.
så här ser priset ut för 2023 där jag bor
Fast avgift 3 621 kr/år
Energipris 63,71 öre/kWh
 
Fjv bara för att värma tappvarmvatten låter dyrt. Däremot om din lvp börjar närma sig slutet på sin livslängd hade jag inte tvekat på att "rensa" i pannrummet och dragit in fjv för både värme och varmvatten.

Det krävs ju faktiskt inga fantasipriser på elen förrän det blir billigare än en lvp, och du har "oändligt" med varmvatten tillgängligt och ett närmast obefintligt underhållsbehov i ~30år.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S
V Vanhedern skrev:
så här ser priset ut för 2023 där jag bor
Fast avgift 3 621 kr/år
Energipris 63,71 öre/kWh
Hur mycket energi gör du av med per år för värme och varmvatten?
 
S sinuslinus skrev:
Hur mycket energi gör du av med per år för värme och varmvatten?
Ca 15000 kWh
 
K Kallens skrev:
Fjv bara för att värma tappvarmvatten låter dyrt. Däremot om din lvp börjar närma sig slutet på sin livslängd hade jag inte tvekat på att "rensa" i pannrummet och dragit in fjv för både värme och varmvatten.

Det krävs ju faktiskt inga fantasipriser på elen förrän det blir billigare än en lvp, och du har "oändligt" med varmvatten tillgängligt och ett närmast obefintligt underhållsbehov i ~30år.
luftvärmepumpen är 3 år gammal. Jag håller med dig helt och hållet. Elpriser på 40 öre är nog ett minne blott. Men ändå bra att ha möjligheten att bara köra luftvärmepump om det blir någon vecka med elpriser på några öre.
 
Alla som kan dra in fjärrvärme till överkomligt pris idag bör inte tveka.
Man sitter lugnt i båten och kollar på när alla med värmepumpar har panik över elpriset.

men att dra in det bara för att använda varmvatten låter inte alls smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.