Hej!

vi hade renoverat badrummet för ca 6 år sedan och nu på senare året har vi märket att fogen har släppt och det är vissa ställe som har mindre fog än andra med det som stör mig är det är olika färger mellan fogarna. Tänkte använda mörkgrå fogpenna för rätta till det. Någon som har erfarenhet? Och hur renommerade ni vi gör?
Gråa kakelplattor i ett badrum med en synlig duschavloppsränna och ojämn samt fläckig fog mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrumsgolv med mörkgrå kakelplattor och synlig ojämn och fläckvis färgändrad fog mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fick använda en sådan för att min Weberfog var riktigt ful och flammig när det var nytt (redan där började skiten med mitt badrum). Den funkar väl rätt okej under kort tid. Men tappar färgen ganska snabbt, speciellt i våtare delar.

Hade en blå tub, minns ej fabrikat. Ganska meckigt att applicera ändå. Låg med liten pensel och slet, efter att entreprenören "färgat in den" efter avdrag på priset.
 
BirgitS
Kan det vara så att de vitare områdena är ställen där vattnet blir liggande kvar så det blir kalkavlagringar?
I så fall är det ju bättre att försöka få bort kalken.

Ovanför handfatet på gästtoaletten är fogen målad med fogpenna. Eftersom det troligen är förrförra ägaren som satt upp plattorna och fogat med svart färg så vet jag inte när fogarna målades med vit färg första gången men färgen har nötts bort med tiden och för 2-3 år sen målade jag igen med vit färg och det ser fortfarande bra ut. Men det är ju mindre nötning där än det är på ett golv i duschen.
 
Jag provade kalkborttagningsmedel, andra medel och tips men det gick inte bort. Har till och med provat med ångmaskin men inget hjälper.


BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara så att de vitare områdena är ställen där vattnet blir liggande kvar så det blir kalkavlagringar?
I så fall är det ju bättre att försöka få bort kalken.

Ovanför handfatet på gästtoaletten är fogen målad med fogpenna. Eftersom det troligen är förrförra ägaren som satt upp plattorna och fogat med svart färg så vet jag inte när fogarna målades med vit färg första gången men färgen har nötts bort med tiden och för 2-3 år sen målade jag igen med vit färg och det ser fortfarande bra ut. Men det är ju mindre nötning där än det är på ett golv i duschen.
 
Jag brukar ta en smal fil för motorsågskedja och dra längs fogarna så blir dom som nya.
Lossnar fogarna så kratsa ur dom och foga om.
 
Aha tack för tipset
 
Needas Needas skrev:
Jag brukar ta en smal fil för motorsågskedja och dra längs fogarna så blir dom som nya.
Lossnar fogarna så kratsa ur dom och foga om.
Jag gjorde det, men fogen lossnar när någon duschar. Vad har jag gjort för fel?
Carina
 
1 1carina skrev:
Jag gjorde det, men fogen lossnar när någon duschar. Vad har jag gjort för fel?
Carina
Om underlaget sviktar eller rör sig så spricker fogarna.
Vad är det för underlag?
 
Stumt underlag!
Den gamla fogen sitter som berg.
Det är jag som har gröpt ur fogen hör och där för att få bort mögel!
Sedan har jag fogat om. Pressade in fogen. Gjorde rent noga innan!
Det ser bra ut, men den lossnar när någon duschar..
 
BirgitS
1 1carina skrev:
Stumt underlag!
Den gamla fogen sitter som berg.
Det är jag som har gröpt ur fogen hör och där för att få bort mögel!
Sedan har jag fogat om. Pressade in fogen. Gjorde rent noga innan!
Det ser bra ut, men den lossnar när någon duschar..
För tunn fog, dvs. hur mycket har du gröpt ur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.