Hej!

Har ett hus från 2016 med en Nibe F750 installerad. Huset är på 175 m2. På nedervåning är det vattenburen golvvärme och på övervåning vattenburna element.

Temp på nedervåning ligger på 16-17 grader så här års (SE3) men med eldning i kamin får vi upp den till 20. Jag har värmekurvan inställd på 3 och förskjutningen ligger på +3. Grannen som har ett likadant hus ligger på värmekurva 0 och förskjutning +6 med samma innertemperatur.
Vilket är bäst? Skall man ändra värmekurva eller förskjutning? Jag har försökt sätta mig in i det här med värmekurva men förstår inte hur det funkar riktigt.

Tack!
 
Vad har du för rumsuppvärming i huset? Golvvärme, radiatorer eller nåt annat??
Du vill ju hitta några temperaturer så du blir nöjd med värmen i huset.
Nu tar jag bara ett exempel:
Vid -25 ute, vill du ha 55 grader fram. Då ska kurvan träffa den punkten.
Vid 0 ute, vill du ha 30 grader fram. Då ska kurvan träffa den punkten.

Vid kall väder (ex -25) kan det vara lättare att ställa lutningen.
Vid varmare väder (ex 0) parallellförskjuter du kurvan och anpassar lutningen så rumstemperaturen blir jämn

Kolla lite här annars.
https://www.nibe.eu/sv-se/support/vanliga-fragor/faq-items/vad-ar-varmepumpens-varmekurva
 
Hej!

Tack för svar! Som jag skrev så är det golvvärme nere och element uppe.
Ska kolla länken du skickade.
 
Ah så var det ja.

Har du två ventiler som din värmepump styr eller har du en shuntning från värmepumpen och en fristående shunt till golvvärmen??
 
fgo fgo skrev:
Ah så var det ja.

Har du två ventiler som din värmepump styr eller har du en shuntning från värmepumpen och en fristående shunt till golvvärmen??
Oj, intressant. Ingen aning :D
 
  • Gilla
Holjok
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Ah så var det ja.

Har du två ventiler som din värmepump styr eller har du en shuntning från värmepumpen och en fristående shunt till golvvärmen??
Vilken framledningstemp vill man ha? Vilken returtemp vill man ha?
 
Det är ju tycker jag ganska enkelt då man har så låg kurvlutning som möjligt å förskjutningen på -2 till + 2 beroende på hur innetempraturen blir. Man ska inte köra på kurva 5 om man kan köra på 4... osv
 
V Vector skrev:
Det är ju tycker jag ganska enkelt då man har så låg kurvlutning som möjligt å förskjutningen på -2 till + 2 beroende på hur innetempraturen blir. Man ska inte köra på kurva 5 om man kan köra på 4... osv
Jag håller med till viss del.
Kurvan är beroende av dimensionerande temperaturer på värmesystemet.

I det här fallet blir radiatorerna troligtvis dimensionerande. Om det inte är så att värmepumpen reglerar temperaturen på både värmekretsarna.
Golvvärmen vill troligtvis ha en flack kurva med viss förskjutning och radiatorsystemet vill troligtvis ha en brantare kurva med begränsad förskjutning.

TS: Du bör ha lite ritningar på värmesystemet då huset är relativt nybyggt. Där kan du få lite tips om vilka temperaturer som är dimensionerande.
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.