Hej,
brukar stå och titta på golvet i min hall (betonggolv med en sliten plastmatta och ett element under klädhängaren) och fundera på om man inte skulle ta och slita bort mattan, lägga i golvvärme och slänga klinker på golvet istället.
Så till min fråga, hur gör man golvvärme i ett betonggolv? Det borde ju gå att fräsa upp spår och lägga i slang.
Hur djupt bör man fräsa för att värmen skall spridas bra och inte bara vara där slangen ligger?
Skulle det kunna funka med denna??
http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?OrderId=114214833&pf_id=SE-040004

Eller är det att ta vatten över huvudet??
 
Jag har bara spårat i en betongvägg för att dra el, men efter att ha gjort det arbetet skulle jag aldrig ge mig in på att fräsa upp ett golv för golvvärme. Det är smutsigt, tar tid och dammar något rent otroligt. Jag skulle istället överväga att lägga golvvärmen ovanpå betongen (men ta bort mattan först!).
 
ett sätt för att minska "smuts" kastningen på ett golv kan vara att blötlägga de en del så att de "står" vatten där, kanske inte genomförbart på alla platser men i bland så :rolleyes:
 
79:an, här är en tråd som kanske kan intressera dig.
 
Hej,

Är det bottenplattan eller ett betong-bjälklag ?
Är det bjälklag så är det ju så löjligt mycket enklare då det ofta är bärande armerad betong med ett installationsgolv ovanpå och sist en finsats som är 20-50 mm tjock och ofta är lagd flytande dvs ej bunden mot platta och installationsgolv.. Finsatsen är buslätt att ta väck med en bilmaskin, ta väck 20m2 lägga slang och gjuta på är gjort på en dag.

Mvh
 
Nej, det är en betongplatta, dessutom står det en trapp på ett strategiskt placerat ställe, ganska mitt i vägen, så jag skall försöka att montera ner den först. Den knarrar nå hemskt iallafall så jag måste göra nåt åt den ändå.
Finns det nån maskin med vattenkyld klinga? så att man kanske slipper en del av dammet??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.